Siirry sisältöön
Haku

Konekääntäjä Selkoseli muuttaa vakuutussopimuksesi selkokielelle!

Sadan vuoden kuluttua monet asiat ovat Suomessa todella hyvin. Etenkin kieliasiat ovat Suomessa vuonna 2117 todella hyvin.

Näin ennustan: Vuonna 2117 kieli ei enää aiheuta syrjäytymistä. Tietotekniikka on ratkaissut vaikean kielen ongelman.

Ei ole mikään ongelma, jos 92-vuotiaat Jannika, Abdel, Nooa tai Chantira tarvitsevat selkokielisen käännöksen testamentistaan. Testamentit ovat vaikeaa lakikieltä, eipä niitä moni ymmärrä.

Ei myöskään ole ongelma, jos 15-vuotiaat Anu, Mei, Matvey ja Tomi haluavat autovakuutussopimuksen selkokielellä. Vakuutussopimukset ne vasta vaikeaa kieltä ovatkin!

Mutta vuonna 2117 selkokielisovellus Selkoseli kääntää kaikki vaikeat tekstit selkokielelle. Eikä vain tekstiä, vaan kaikkea muutakin, mikä auttaa ymmärtämistä.

Selkoseli toimii puheella, tietenkin. Sen kanssa voi keskustella vaikka näin:

– Käännä selkokielelle tämä autovakuutussopimus.
– Mikä vaikeustaso: helppo, helpompi vai helpoin?
– Helpoin taso.
– Kiitos. Tarvitsetko kuva- tai äänitukea tai videon aiheesta tekstin tueksi?
– Mitä? En ymmärrä.
– Tarkoitan, että voin lisätä tekstiin kuvia.
Tai voin lukea sen sinulle ääneen.
Tai voin tehdä siitä sinulle videon.
Kuvat, ääni tai video voivat auttaa sinua
ymmärtämään sopimustekstin paremmin.
– Ok. No video sitten.
– Kiitos. Entä haluatko muita kieliä?
– Ai mitä?
– Voin kääntää tämän saman tekstin selkoruotsiksi.
– Joo, hyvä idea. Käännä vaan.
– Kiitos. Teksti ja video valmis, helpoin taso, selkosuomi ja selkoruotsi.

Joskus voi käydä niin, että konekäännös ei kuitenkaan ole hyvä. Mutta sekään ei ole ongelma.

Vuonna 2117 kaikki viranomaisten ja yritysten asiakaspalvelussa osaavat puhua selkokieltä. Soitto asiakaspalveluun, ja asia selviää!

Ja tosiaan, asiakaspalveluahan on vuonna 2117 paljon enemmän kuin nyt.
Viranomaiset ja yritykset ovat nimittäin huomanneet, että hyvä ja helposti saatava asiakaspalvelu säästää rahaa.

Koska yksi asia ei ole muuttunut: suomalaiset miettivät yhä edelleen, mikä on halvinta ja tehokkainta.


LEEALAURA LESKELÄ

Kirjoittaja on Selkokeskuksen kehittämispäällikkö ja Selkosanomien päätoimittaja.


Kirjoitus on osa ”Sanoin saavutettu” -sivustoa ja sen ”Sanoin saavutettavissa: 2117” -sivua. Sivusto kuuluu Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmistoon.

Suomi 100
Klikkaamalla kuvaa pääseet Suomi 100 -juhlavuoden sivuille.