Siirry sisältöön
Haku

Muotiblogin kukkapitsitilpehööri-röyhelömekko ♥

Blogi, loki, verkko-, nettipäiväkirja. Verkkosivulla tai -sivustolla on monta nimeä. Sana blogi, jo vakiintunut nimitys, on laina englannin kielestä (web log). Myös verbimuoto bloggata ja blogin kirjoittajaa tarkoittava bloggaaja ovat yleistyneet. Rinnalla käytetään muotoja blogata, blogaaja ja blogisti. Verkkopäiväkirja on käännös englannin kielen sanasta online diary.

Blogit käsittelevät usein jotakin tiettyä aihetta. Muotiblogit esimerkiksi yhdistävät vaatteista ja muodista kiinnostuneita lukijoita. Muodin lisäksi ne saattavat sisältää myös juttuja kauneudesta (Jalat kesäkuntoon!), matkustamisesta (Pariisi unelmissa, ja pian!), urheilusta (Liikuntapäiväkirjaa) ym. Muotiblogien kieli painottuu kuitenkin lähinnä muotisanastoon, johon kuuluvia sitaattilainoja käytetään paljon (clutch ´pikkulaukku´, second hand, denim, bf-farkut ´boyfriend-farkut´). Blogit sisältävät myös vaatebrändien nimiä ja niistä käytettyjä lyhyempiä muotoja, kuten LV, Vuitton.

Muotiblogien kieli on muiden blogien tapaan päiväkirjanomaista. Muotiblogeissa on paljon puhekielen piirteitä, kuten täytesanoja ja huudahduksia noh, voih, nam, jee! (NUO VAATTEET! Nam!) sekä slangia , överi, ällö (Must tää on vaa niin kiva, ällö ja söpö samaan aikaan). Sydän, hymiöt ja muut symbolit ovat yleisiä, ja ne saattavat päättää virkkeen pisteen sijaan (lapsellinen mutta söpö kello-paita ♥). Tehokeinona käytetään myös useita huutomerkkejä peräkkäin tai lyhennettyjä välimerkkejä, kuten kahta pistettä vastaamassa kolmea pistettä.

Muotiblogien kirjoittaminen voi olla bloggaajalle harrastus tai jopa työtehtävä. Se on tehokas keino tavoittaa kerralla suuri joukko ihmisiä. Monilla bloggaajilla on sponsorina jokin yritys, jonka mainoksia esiintyy blogisivustolla. Muotiblogeja ylläpitävät mm. muotiportaalit (esim. Indiedays) ja muotilehdet. Harrastajabloggaajalle tärkeintä on luultavasti asiasisältö ja persoonallinen kirjoitustyyli sekä valokuvat, joilla viestitetään asioita itsestä ja omasta elämästä. Ne ovat tärkeä osa blogin ja bloggaajan imagoa. Bloggaajat saattavat päivittää blogejaan monta kertaa saman päivän aikana. Blogeissa vaatteita ja vaatebrändejä kuvaillaan lähinnä positiivisilla adjektiiveilla, kuten ihana, nätti, upea. Muotiblogien kielessä esiintyy myös uudissanoja, jotka viestivät kielen muutoksista. Zombiekuopat (= mustat silmänalukset) hohkaavat mustina, ja matkagarderobi-paniikkiakin on ilmassa!

KRISTA SAINIO

syyskuu 2010

Kuukauden kielijutut