Siirry sisältöön
Haku

Neuvontapuhelin – ihmiseltä ihmiselle puolin ja toisin

Arkisin päivystysaikaan Kielitoimiston neuvontapuhelin pirisee yhtenään. Päivittäin viitisenkymmentä (vuosittain kymmenisentuhatta) ihmistä pääsee esittämään suomen kieltä koskevia kysymyksiään; monilla soittajilla on kerralla useitakin pähkinöitä. Vastaajina toimii kymmenkunta kielen asiantuntijaa – yksi kerrallaan, kukin pari kolme tuntia viikossa.

Tyypillinen kysymys kuuluu:

Kirjoitetaanko sana isolla vai pienellä alkukirjaimella? (Esim. Osasto 5 vai osasto 5?)
Kirjoitetaanko sanat yhteen vai erikseen? (Esim. tupakansavu vai tupakan savu?)
Tuleeko lauseen puheena olevaan kohtaan pilkku vai ei?

Näistä samoista kysymyksistä on muuten viime aikoina käyty kiihkeimmät keskustelut myös uuden Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaan toimittajien kokouksissa. Kyseessä ovat nimittäin ilmiöt, jotka ovat pitkälti näkökulmakysymyksiä, eivät oikein–väärin-asioita. Keskustelua on herättänyt se, miten voi parhaalla tavalla muotoilla ohjeita ja suosituksia ilmiöstä, joka on tulkinnanvarainen, siis vähän epämääräinen. Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas sisältää paljon muitakin keskeisiä oikeinkirjoitusta koskevia kysymyksiä vastauksineen, ja se ilmestyy nyt loppusyksystä. Mutta keskustelu alkukirjaimista, yhdyssanoista jne. jatkuu varmasti kirjasen ilmestymisen jälkeenkin.

Kielitoimiston neuvojilta kysytään myös muista asioista kuin oikeinkirjoituksesta. Ihmisiä askarruttavat mm. seuraavanlaiset kysymykset:

Mikä sopii parhaiten yhdyssanan alkuosan muodoksi, esim. toiminnanohjaaja vai toimintaohjaaja?
Taivutetaanko palveluja vai palveluita?
Mitä sana (esim. rääseikkö) merkitsee?
Mistä sana (esim. rospuutto) tulee?
Mikä on suositeltava lyhenne tietynnimiselle yhdistykselle?  

Lisäksi ihmetellään yleisemminkin mm. kielenkäytön muutoksia ja pohdiskellaan yleiskielen ja arkisemman tyyliä rajoja. Kukin soittaja puhuu omalla persoonallisella tavallaan, joskus muhkealla murteellakin. Puhelinneuvojat voivat siis pohtia kielikysymyksiä aina ainutkertaisessa tilanteessa erityyppisten ihmisten kanssa ja saavat vielä kaupan päälle nauttia monenlaisesta kielestäkin! – Ihmiseltä ihmiselle puolin ja toisin.

Kielitoimiston neuvontapuhelinta kustannetaan verovaroin. Soittaminen on siis soittajille maksutonta. Joku meistä neuvojista vastaa numerossa (09) 701 4991 aina maanantaisin klo 9–11.30 ja tiistaista perjantaihin klo 9–14. Ruuhka-aikaan odotusäänenä on perinteinen piippaus.

Erityisesti nimiä koskeviin kysymyksiin vastaavat Kielitoimiston nimistöneuvojat maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9.30–11.30. Puhelinnumero on (09) 701 9365.

RIITTA KORHONEN

lokakuu 2007

Kuukauden kielijutut