Sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen tutkimusta
Perustelut päätöksissä
Tekstit viraston työssä
Kelan puhelinpalvelun tutkimus
Kelan toimistoasiointien tutkimus
Tekstualisoituva julkishallinto
Hankkeessa tutkittiin julkisten palvelujen tekstejä ja tekstitöitä erityisesti kotihoidon, varhaiskasvatuksen ja toimeentulotukeen liittyvän sosiaalityön alalta. Hankkeessa saatiin tietoa työelämän erilaisista teksteistä sekä kirjoittamisen taustoista, syistä ja seurauksista muulle työlle. Hanketta johti Kotimaisten kielten keskuksen erityisasiantuntija Ulla Tiililä.
Hanke alkoi vuonna 2006, ja se toteutettiin pääosin opinnäyttein. Sen tuloksia esitellään myös verkkojulkaisussa Elämän ja kuoleman tekstit (2017). Hankkeen päätösseminaari Tekstien valta järjestettiin keväällä 2018.
- Ulla Tiililä ja Kati Karvinen (toim.) 2017: Elämän ja kuoleman tekstit. Kirjoittaminen sosiaali- ja hoitotyössä. Kotimaisten kielten keskuksen verkkojulkaisuja.
- Tekstien valta -seminaari 2018
- Hankkeen laajempi esittely
Perustelut päätöksissä
Hankkeessa tutkittiin etuuspäätöksiä, joita viranomaiset antavat esimerkiksi eläke-, sairaus- tai kuntoutusasiassa. Päätösten perusteleminen on kielellistä toimintaa, ja se on myös hallinnollisena
toimintana keskeistä. Hankkeessa perustelemista tutkittiin ennen kaikkea kielenkäytön
näkökulmasta, mutta mukana oli myös oikeustieteellistä osaamista.
Tarkasteltavana oli se, millaisia etuuspäätösten perustelut ovat ja missä suhteessa ne ovat vaatimuksiin, joita
perustelemiselle on laeissa asetettu. Hanke oli pienimuotoinen, ja se limittyi Tekstualisoituva julkishallinto -hankkeeseen. Hankkeen (2010–2014) vetäjänä toimi Kotimaisten
kielten keskuksen erityisasiantuntija Ulla Tiililä, ja siihen osallistui myös oikeustieteen maisteri Vappu Verronen. Hankkeen tuloksia hyödynnettiin muun muassa vakuutuslääkärijärjestelmää kehittävässä työryhmässä (2013).
Ulla Tiililä (2008): Perusteltuja päätöksiä? Etuuspäätökset kirjoitettujen ja kirjoittamattomien lakien ristipaineissa. Teoksessa Foley, Salmi-Tolonen, Tukiainen & Vehmas (toim.): Kielen ja oikeuden kohtaamisia, (s. 395–415). Heikki E. S. Mattilan juhlakirja. Helsinki: Talentum.
- Ulla Tiililä 2013: Perusteluilla ehkäistään mielivaltaa ja mielipahaa (Hyvää virkakieltä -palsta 29.5.2013)
- Vakuutuslääkärijärjestelmää kehittäneen työryhmän muistio. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2014:1 (pdf)
- Ulla Tiililä ja Vappu Verronen 2014: Massatuotanto ja tapauskohtaisuus: etuuspäätökset ovat verbaalisia ja juridisia kokonaisuuksia. Kieliviesti 4/2014, s. 16–29. (pdf)
Tekstit viraston työssä
Kotimaisten kielten keskuksen erityisasiantuntija Ulla Tiililän
palkittu väitöstutkimus Tekstit viraston työssä (2007) avaa virkatekstien, niiden
kielen ja kirjoittamisen maailmaa haastattelujen ja tekstianalyysin keinoin. Tutkimuksessa tarkastellaan
vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspäätöksiä sekä niihin liittyvä hakemuksia
ja asiantuntijalausuntoja.
Tutkimus kuvaa tekstilajin ominaisuusia mutta valottaa myös sitä työtä, jonka osana tutkittavia tekstejä tehdään. Se osoittaa, että viranomaisten työ on suuressa määrin tekstien tekemistä ja tekstejä laaditaan tehokkuus- ja laatuvaatimusten hankalassa ristipaineessa.
- Ulla Tiililä 2007: Tekstit viraston työssä. Tutkimus etuuspäätösten kielestä ja konteksteista. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
- Tutkimuksen laajempi esittely
Kelan puhelinpalvelun tutkimus
Hankkeessa (2009−2012) tarkasteltiin vuorovaikutusta Kelan valtakunnallisessa puhelinpalvelussa. Aineistona oli 400 nauhoitettua puhelinpalvelun puhelua. Hanke suunniteltiin ja toteutettiin yhteystyössä Kelan kanssa, jotta sen tulokset olisivat mahdollisimman hyvin hyödynnettävissä Kelan asiakaspalvelun kehittämisessä.
Tutkittavina olivat asiakasneuvojan työssä keskeiset tehtävät: miten puhelu aloitetaan, miten neuvoja kartoittaa asiakkaan tilannetta, antaa tälle tietoa ja ohjeita ja miten selvittää erilaisia ymmärrysongelmia. Tutkimus tarjoaa tietoa sekä hyvistä käytänteistä että vuorovaikutuksen ongelmakohdista ja keinoista hoitaa ongelmallisia tilanteita. Tulokset esitellään Vuorovaikutus Kelan puhelinpalvelussa -verkkojulkaisussa (2013).
- Liisa Raevaara, Marja-Leena Sorjonen ja Hanna Lappalainen 2013: Vuorovaikutus Kelan puhelinpalvelussa (Kela, verkkojulkaisu)
- Liisa Raevaara 2014: Suulliset viranomaisasioinnit tutkimuksen ja kehittämisen kohteena (Tieteessä tapahtuu, 1/3)
- Hankkeen laajempi esittely
Kelan toimistoasiointien tutkimus
Kelan toimistoasiointeja tutkittiin osana laajempaa hanketta, jossa tarkasteltiin ja verrattiin erityyppisten asiointitilanteiden vuorovaikutuskäytänteitä (2002−2007). Aineisto kerättiin eri puolilla Suomea sijaitsevissa Kelan toimistoissa, ja se koostuu noin 300 videoidusta asioinnista. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Kelan kanssa, ja Kela on hyödyntänyt sitä asiakaspalvelunsa kehittämisessä.
Tutkimus tarjoaa tietoa vuorovaikutuskäytänteistä asioinnin eri vaiheissa sekä muun muassa tilanteissa, joissa asiakas on tyytymätön Kelan toimintaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten asiakasneuvojan ja asiakkaan taustat – esimerkiksi ikä ja asuinpaikka – vaikuttivat muun muassa sinutteluun ja teitittelyyn sekä murteen käyttämiseen asioinnissa. Tulokset esitetään kirjassa Arjen asiointia (2006).