Miksi
virkakieltä kannattaa parantaa?
Hyvä virkakieli hyödyttää kaikkia. Se auttaa kansalaisia saamaan tietoa ja hoitamaan asioitaan. Viranomaisten työ tehostuu, kun asiakkaat tarvitsevat vähemmän neuvontaa. Viranomaistekstejä lukevat myös toiset viranomaiset, ja niiden pohjalta tehdään uusia tekstejä. Hyvä kieli tehostaa hallinnon sisäistäkin toimintaa.
Mitattavaa
hyötyä toimivista teksteistä
Hyvän
virkakielen hyödyt -sivulta saat tietoa
viranomaistekstien parantamisen hyödyistä. Sivulle on koottu esimerkkitapauksia
Suomen ja muiden maiden kehittämishankkeista, joissa tekstien ja viestinnän parantamisen vaikutuksia on seurattu ja
mitattu. Löydät monta vakuuttavaa, konkreettista perustelua sille, miksi
tekstien kehittäminen kannattaa.
Myös lait velvoittavat hyvään virkakieleen
Virkakieltä säätelevät myös useat lait. Tunnetuin niistä on hallintolaki, joka velvoittaa viranomaiset käyttämään asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Toinen tärkeä laki on laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Sen mukaan viranomaisten verkkosivustojen ja -palveluiden pitää olla kaikille saavutettavia, helposti käytettäviä ja sisällöltään ymmärrettäviä.
Lainsäädännön ohella viranomaisten kielenkäyttöä ohjaavat yleiset arvot, periaatteet ja tavoitteet, jotka muutenkin ohjaavat viranomaisten toimintaa. Virkakielen pitää tukea hallinnon avoimuutta ja ihmisten yhdenvertaisuutta ja osallistumista. Hyvä virkakieli on hyvän hallinnon ja kansalaisten oikeusturvan perusta.
Tietoa ja ohjeita hallintolain mukaisesta kielenkäytöstä ja kielellisestä saavutettavuudesta löydät Hyvän virkakielen ohjeita -sivulta.
Selkokieltäkin tarvitaan
On syytä muistaa, että osalle ihmisistä selkeäkin yleiskieli on liian vaikeaa. Selkokeskuksen arvion (2019) mukaan noin 11–14 % väestöstä tarvitsee selkokieltä. Viranomaisten tuleekin tarjota tietoa ja palveluja myös selkokielellä, jotta kielelliset vaikeudet eivät estäisi yhdenvertaisuuden toteutumista ja osallistumista. Selkokieli-sivulta löydät perustiedot selkokielestä.