Siirry sisältöön
Haku

Sosiaalinen shoppailu

Shoppailulla tarkoitetaan tavallisesti ostoksilla käymistä, ostelemista. Osana sosiaalinen shoppailu -ilmausta sana saa kuitenkin uudenlaisia merkityksiä.

Sosiaalisella shoppailulla voidaan tarkoittaa muun muassa tietynlaista sosiaalietujen keräilyä ja asuinpaikan valintaa näiden etujen perusteella. Tällaisesta sosiaalisesta shoppailusta voidaan puhua esimerkiksi silloin, kun valmistunut nuori lähtee edullisen koulutuksen saatuaan ulkomaille töihin matalan verotuksen maihin mutta palaa myöhemmin Suomeen synnyttämään ja kouluttamaan lapsensa – ja lähtee taas eläkeiässä takaisin ulkomaille, suomalaiset eläke-edut mukanaan.

Sosiaalisesta shoppailusta ovat puhuneet myös kulutuksen tutkijat, tosin eri merkityksessä. He ovat tutkineet shoppailua toimintana ja jakaneet sen eri osa-alueisiin, joista yksi on juuri sosiaalinen shoppailu (eli shopping as socializing). Sen pääasiallisena tarkoituksena on nauttia yhdessäolosta ystävien tai kumppanin kanssa. Kuljeskellaan siis vaikkapa kavereiden kanssa ostoskeskuksessa vapaa-aikaa viettäen, hypistellään siinä ohessa tavaroitakin mutta ei olla aikeissakaan ostaa mitään.

Sosiaalisen shoppailun uusin ja nykyään tavallisin merkitys on tullut käyttöön aivan viime vuosina sosiaalisen eli yhteisöllisen median myötä. Tällä sosiaalisella shoppailulla eli ”shopping 2.0:lla” tarkoitetaan sosiaalista mediaa hyödyntävää sähköistä kaupankäyntiä. Ostoksilla kierretään ostoskeskusten sijaan verkkokaupoissa, ja hankinnoista tai ostosuunnitelmista puhutaan keskustelupalstoilla ja verkkoyhteisöissä.

Verkkoyhteisöjen keskustelukumppaneilta saadaan tietoa tuotteista ja mielipiteitä muun muassa siitä, mikä on milloinkin suosittua, mitä kannattaa ostaa ja mistä – ja mitä tuotteita on syytä välttää ja miksi. Tuotteiden käyttäjien antamia suosituksia pidetään usein luotettavampina kuin yritysten omia mainoksia, ja näistä suosituksista levitetään myös sanaa eteenpäin. Luonnollisesti myös tuotteiden hintoja vertaillaan, ja hintavertailusivustot ovatkin suosittuja sosiaalisessa shoppailussa.

Sen lisäksi, että kuluttajat keräävät ja jakavat tietoa tuotteista, hinnoista ja kaupoista, myös myyjät voivat lähteä mukaan sosiaaliseen shoppailuun: heistä ja heidän tuotteistaanhan keskustellaan  kuitenkin verkkoyhteisöissä.

MINNA HAAPANEN

Kielitoimiston sanakirjan toimitus

Julkaistu 4.10.2010