Movember
Monien miesten ulkonäkö muuttuu marraskuussa myös täällä meillä Suomessa: yhä useampi kasvattaa tämän kuun aikana itselleen viikset. Tämä marraskuinen muoti-ilmiö liittyy kansainväliseen Movember-kampanjaan, joka yhdistää viiksien kasvatuksen hyväntekeväisyyteen.
Viiksiä tarkoittavasta moustache-sanasta ja marraskuuta tarkoittavasta Novemberistä nimensä saaneen liikkeen idea keksittiin alun perin Australian Adelaidessa vuonna 1999. Tuolloin kaveriporukka päätti baari-illassaan, että yhden kuukauden aikana he kasvattavat itselleen viikset ja keräävät samalla rahaa eläinsuojeluun t-paitoja myymällä. ”Viiksikuukauden” nimen oli tarkoitus alkaa samalla kirjaimella kuin sana moustache. Kaverukset päättivät kuitenkin luopua tästä ajatuksesta ja muokata läheisestä Novemberista Movemberin, sillä Marchiin eli maaliskuuhun oli heidän mielestään liian pitkä aika.
Vaikka alkuperäiseenkin Movember-hyväntekeväisyyskampanjaan osallistui ihmisiä ympäri maailmaa, sitä kuuluisammaksi on kansainvälisesti – ja meillä Suomessakin – tullut toinen samanniminen kampanja, joka sai alkunsa vuonna 2003 Australian Melbournessa. Tämän kampanjan tarkoituksena on lisätä esimerkiksi keskusteluin tietoisuutta miesten terveydestä ja terveysongelmista sekä kerätä varoja tähän asiaan liittyviin kohteisiin, esimerkiksi eturauhassyöpätutkimukseen.
Tässäkin marraskuussa monet suomalaiset julkisuuden henkilöt ja jopa kokonaiset urheilujoukkueet yrittävät kasvattaa kuukaudessa itselleen mahdollisimman näyttävät viikset ja hankkia niiden avulla Movember-kampanjalle tukijoita ja rahalahjoituksia. Marraskuussa voimme siis nähdä katukuvassa tavallista enemmän amisviiksiä, hipsteriviiksiä, kalapuikkoviiksiä ja jopa mursunviiksiä.
MINNA HAAPANEN
Kielitoimiston sanakirjan toimitus
Julkaistu 7.11.2013