Kielen asemaan liittyvät termit hallinnossamme -sanasto
asiointikieli
sv kontaktspråk
määritelmä
kieli, jonka käyttöön viranomainen on sitoutunut toiminnassaan ja jonka laajaan käyttöön henkilöllä on oikeus viranomaisissa
lisätieto
Asiointi tarkoittaa tässä henkilön ja viranomaisen välistä kanssakäymistä jonkin asian hoitamiseksi tai toimittamiseksi. Asiointi liittyy muun muassa hallintoasian käsittelyyn (ks. käsittelykieli).
Käsitteen määrittely nojaa siihen, kuinka laajaa ja kattavaa palvelua viranomainen on sitoutunut antamaan kyseisellä kielellä. Asiointikielen erottaa palvelukielestä ennen muuta viranomaistoiminnan luonne. Asiointikielen tapauksessa palvelun saajalla tai asiakkaalla on mahdollisuus hoitaa kaikki asiansa viranomaisissa tuolla kielellä, kun taas palvelukielen käyttö voi rajoittua esimerkiksi suulliseen kommunikaatioon, neuvontaan tms. Asiointikieli ja palvelukieli voivat tarkoittaa tapauksittain samaakin.
Asiointikielellä on hallinnossa oikeudellinen status, ja sen vuoksi viranomaisen on tarjottava yhtäläiset palvelut näillä kielillä (suomi tai ruotsi). Väestötietojärjestelmään rekisteröidään henkilön äidinkieli ja asiointikieli. Jälkimmäinen ilmoitetaan erikseen siinä tapauksessa, että äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi.