Selkeän kielen päivä 2024
Monet lukijat, monet tekstit
Tilaisuuden tervetuliaissanat lausui Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä. Hän korosti viranomaisten selkeän kielen tärkeyttä ja merkitystä monimuotoisessa yhteiskunnassa. Selkeä ja ymmärrettävä kielenkäyttö lisää kaikkien yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua ja saada tietoa. Se myös parantaa viranomaistoiminnan tehokkuutta sekä ihmisten hyvinvointia, kun vuorovaikutus toimii.
Päivän teemaa käsittelevän ensimmäisen puheenvuoron pitivät viestintäjohtaja Aino Likitalo ja asiakaskokemuspäällikkö Elina Piskonen Opetushallituksesta. He kertoivat, miten asiakaslähtöisyys näkyy Opetushallituksen arkisessa tekstityössä. Nykyisessä maailmassa, joka on täynnä tekstejä, pelkällä tekstillä tai runsaalla sisällöllä ei ole itseisarvoa. Viesti saadaan perille vain laadulla ja selkeydellä sekä asiakkaan tarpeiden oikea-aikaisella huomioimisella. Viranomaisen viestinnän on oltava kohderyhmälle hyödyllistä, ja tekstin tavoitteen on oltava kirkas. On myös hyvä muistaa, että ammattilaisetkaan eivät kiireisessä työelämässä kaipaa lukemista hankaloittavaa ammattikieltä, kun he etsivät vastauksia arjen työhönsä.
Vuoden selväsanaiseksi valittiin Pohteen nimiryhmä
Selkeän kielen päivän tilaisuuden lopuksi valtiovarainministeriön viestintäjohtaja Johanna Vesikallio julkisti Vuoden selväsanaisen 2024. Tunnustuksen sai Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen nimiryhmä ansiokkaasta työstä, jolla se on yhtenäistänyt ja selkeyttänyt alueen perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yksiköiden nimiä. Vesikallio valitsi voittajan kolmesta kärkiehdokkaasta, jotka kilpailun esiraati oli valinnut. Tänä vuonna Vuoden selväsanainen -kilpailuun ilmoittautui 19 hienoa ehdokasta, enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Ennen voittajan julkistusta kaikki kolme kärkiehdokasta kertoivat kilpailutöistään. Laura Rostén-Jokinen Kelasta kertoi selkeän kielen oppimispoluista, joita on laadittu Kelan työntekijöiden osaamisen tueksi. Sanna Krook ja Marjut Kiviahde kertoivat Pohteen nimityöstä ja nimien suunnittelun periaatteista. Raisa Rintamäki esitteli Tulli.fi-verkkosivuston laajaa uudistyötä, jonka lähtökohtana ja perustana on asiakaslähtöisyys.
Kolmen kärjen lisäksi kukat ja kunniakirja ojennettiin Patentti- ja rekisterihallitukselle. Esiraati halusi antaa erityisen kunniamaininnan sen Hyvä kieli -ryhmille, jotka ovat tehneet pitkäjänteistä työtä asiakasviestinnän selkeyden ja ymmärrettävyyden parantamiseksi. Raadissa oli edustaja valtiovarainministeriön Avoin hallinto -tiimistä, Selkokeskuksesta, sosiaali- ja terveysministeriöstä sekä Kotimaisten kielten keskuksesta.
Kilpailun voittajan, muiden kärkiehdokkaiden sekä Patentti- ja rekisterihallituksen kilpailutöihin voi tutustua tarkemmin Vuoden selväsanainen 2024 -verkkosivulla. Sieltä löytyvät myös kärkiehdokkaiden esitysten diat. Syksyn aikana esittelemme kilpailun kaikki muutkin ehdokastyöt, ja linkit esittelyihin kootaan kilpailun sivulle.
Virkakielihaasteeseen osallistuttiin vilkkaasti
Selkeän kielen päivän tilaisuuden päätti Kotimaisten kielten keskuksen johtaja Leena Nissilä. Loppusanoissaan hän kertoi Kotuksen virkakielihaasteesta ja kiitti siihen osallistuneita. Tämän vuoden alussa hallintolaki täytti 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Leena Nissilä haastoi julkishallinnon organisaatiot ottamaan hyvän virkakielen kaikille avoimet verkkokurssit osaksi uusien työntekijöiden perehdytystä. Haaste julkaistiin 14. toukokuuta, ja Selkeän kielen päivän juhlaan mennessä siihen on vastannut 16 julkishallinnon organisaatiota.
Tilaisuuden järjesti Opetushallitus yhdessä Kotimaisten kielten keskuksen kanssa. Päivän juontajana toimi opetusneuvos Pia Kola-Torvinen Opetushallituksesta. Etäyhteydellä ohjelmaa seurasi noin 250 osallistujaa.