Lukemista sosiaaliturvan ja hoitotyön kielestä
- Aino Piehl ja Ulla Tiililä: Viestintä on tärkeä osa kriisinhallintaa (Kielikello 2/2020)
- Marianne Laaksonen: Sinä vai te viranomaisviestinnässä? (Kielikello, 2/2014)
- Ulla Tiililä: Kielikäsitykset hyvän virkakielen esteenä (Kielikello, 3/2014)
- Kati Karvinen: Affektiivisuutta voi joskus olla vaikea määritellä (Hyvää virkakieltä, 2014)
- Ulla Tiililä: Perusteluilla ehkäistään mielivaltaa ja mielipahaa (Hyvää virkakieltä, 2014)
- Kati Karvinen: Monikasvoinen passiivi (Hyvää virkakieltä, 2013)
- Kati Karvinen: Kotihoidon teksteillä monta tehtävää (Kielikello, 1/2009)
- Ulla Tiililä: Tekstit viraston työssä. Tutkimus etuuspäätösten kielestä ja konteksteista (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2007)
- Kati Karvinen: Äidinkieltä lähihoitajille (Kielikello, 4/2006)
Tekstinteon sääntelystä ja välineistä
- Ulla Tiililä: Tietosuojauudistus ulottuu myös kieleen (Hyvää virkakieltä, 2018)
- Ulla Tiililä: Uusi sosiaalihuoltolaki – mitä merkitystä virkakielelle? (Hyvää virkakieltä, 2015)
- Saija Pyhäniemi: Päiväkotien kirjoitustyöt: mitä, miten ja milloin? (Kielikello, 1/2010)
- Essi Lehtinen: Kertomuksia lapsista ja lasten määristä. – Virastojen toimintakertomusten muutoksia (Kielikello, 4/2008)
- Kati Liikamaa-Pasma ja Ulla Tiililä: Valmiit tekstipohjat kirjoittamisen apuna (Kielikello, 3/2005)
Sanoista ja termeistä
- Henna Makkonen-Craig: Suun terveys, suunterveys ja suuterveys (Kielikello, 3/2019)
- Lauri Saarela: Lääketieteen termitulva ei lopu (Kielikello, 3/2019)
- Ulla Onkamo: Kotus: ”Sote” ei sovi viranomaisen viralliseen nimeen (Kuntalehti, 8.4.2016)
- Ulla Tiililä: Liika abstraktius ja näennäinen konkretia hämmentävät (Hyvää virkakieltä, 2014)
- Taina Lehtomäki: Lääkkeet p.o – Lyhenteet kotihoidon kertomuksissa (Kielikello, 4/2009)
- Marketta Rajavaara: Sosiaalipalveluista hyvinvointipalveluihin – käsitehistorian tarkastelua (Janus sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, vol 17, nro 4, 2009, pdf)
- Salla Niemi: Mistä puhutaan kun puhutaan laadusta? (Kielikello, 4/2008)
Kielenkäytöstä eri kanavissa
- Marianne Laaksonen: Tsätti viranomaisten palvelukanavana (Hyvää virkakieltä, 2019)
- Liisa Raevaara: Mistä on selkeät ja helppokäyttöiset digipalvelut tehty? (Hyvää virkakieltä, 2018)
- Liisa Raevaara: Suulliset viranomaisasioinnit tutkimuksen ja kehittämisen kohteena (Tieteessä tapahtuu, 2014)
- Liisa Raevaara, Marja-Leena Sorjonen ja Hanna Lappalainen: Vuorovaikutus Kelan puhelinpalvelussa (Kela, 2013)
- Marja-Leena Sorjonen ja Liisa Raevaara (toim.): Arjen asiointia. Keskusteluja Kelan tiskin äärellä. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2006)