Siirry sisältöön
Haku

Tukea sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen parantamiseen

Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) asiantuntijoilta saa tukea ja apua sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen laadun ja tekstien toimivuuden parantamiseen. Voit tilata meiltä lausuntoja, koulutusta tai muuta tukea tekstityöhön. Tulemme mielellämme mukaan erilaisiin työryhmiin ja seminaareihin. Meiltä voi myös tilata kirjoituksia tai vaikkapa luentoja oppilaitoksiin.

Asiantuntijatyömme perustuu sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen tutkimukseen, jota on tehty myös Kotuksessa monessa hankkeessa. Tietoa tutkimuksesta on Sosiaaliturvan ja hoitotyön tutkimusta -sivulla.

Säädöksiä sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen laadusta

Kielellä on keskeinen merkitys sosiaaliturvan toteutumisessa, palvelujen laadussa ja niiden saatavuudessa. Sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen laadusta on useita eri säädöksiä.

Hallintolain (434/2003) 9. pykälän mukaan viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Sosiaaliturvan ja hoitotyön kielenkäytössä korostuu selkeyden ja ymmärrettävyyden ohella asiallisuuden merkitys, koska käsiteltävät asiat ovat usein arkaluonteisia ja asiakkaat hankalassa elämäntilanteessa.

Hallintolaki velvoittaa esittämään myös päätösten ratkaisut ja perustelut selvästi (44. ja 45. §), niin että ne ovat ymmärrettäviä ihmisille, joita päätös koskee. Pitkälti kielen varassa toteutuvat tai jäävät toteutumatta myös hallintolain palveluperiaate (7. §) ja neuvontavelvollisuus (8. §). Kyse on kielenkäytöstä eli siitä, miten tiedonsaanti ja mahdollisuus kommunikointiin viranomaisen kanssa on järjestetty.

Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain (254/2015) 6. pykälän mukaan asiakirjoissa pitää käyttää selkeää ja ymmärrettävää kieltä ja ”niissä saa käyttää vain yleisesti tunnettuja ja hyväksyttyjä käsitteitä ja lyhenteitä”. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa potilasasiakirjoista (298/2009) niiden kielestä säädetään samoin. Sen lisäksi asetuksessa ohjataan asiakirjamerkintöjen laajuutta ja lähteiden merkitsemistä.

Kielenkäyttöä säätelevät kirjoitettujen lakien lisäksi kirjoittamattomat normit, työkäytänteet, tekstien ketjut ja tekniset järjestelmät. Kun kielenkäyttöä parannetaan, on huomio suunnattava myös niihin.


Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sanastotyö

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) vastaa sosiaali- ja terveysalan keskeisten termien, määritysten ja luokitusten kehittämisestä ja ylläpidosta. Sanastotyön ensisijaisena tavoitteena on määritellä sosiaali- ja terveysalan tietojärjestelmissä käytettävät käsitteet sekä yhtenäistää niiden nimeämisessä käytettävä termistö.