Tukea sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen parantamiseen
Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) asiantuntijoilta saa tukea ja apua sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen laadun ja tekstien toimivuuden parantamiseen. Voit tilata meiltä lausuntoja, koulutusta tai muuta tukea tekstityöhön. Tulemme mielellämme mukaan erilaisiin työryhmiin ja seminaareihin. Meiltä voi myös tilata kirjoituksia tai vaikkapa luentoja oppilaitoksiin.
Asiantuntijatyömme perustuu
sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen tutkimukseen, jota on tehty myös Kotuksessa monessa
hankkeessa. Tietoa tutkimuksesta on Sosiaaliturvan ja hoitotyön tutkimusta
-sivulla.
Säädöksiä sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen laadusta
Kielellä on keskeinen merkitys
sosiaaliturvan toteutumisessa, palvelujen laadussa ja niiden saatavuudessa. Sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen
laadusta on useita eri säädöksiä.
Hallintolain (434/2003) 9. pykälän mukaan viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Sosiaaliturvan ja hoitotyön kielenkäytössä korostuu selkeyden ja ymmärrettävyyden ohella asiallisuuden merkitys, koska käsiteltävät asiat ovat usein arkaluonteisia ja asiakkaat hankalassa elämäntilanteessa.
Hallintolaki velvoittaa esittämään myös päätösten ratkaisut
ja perustelut selvästi (44. ja 45. §), niin että ne ovat ymmärrettäviä ihmisille,
joita päätös koskee. Pitkälti kielen varassa toteutuvat tai jäävät toteutumatta
myös hallintolain palveluperiaate (7. §) ja neuvontavelvollisuus (8. §). Kyse
on kielenkäytöstä eli siitä, miten tiedonsaanti ja mahdollisuus kommunikointiin
viranomaisen kanssa on järjestetty.
Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain (254/2015) 6.
pykälän mukaan asiakirjoissa pitää käyttää selkeää ja ymmärrettävää kieltä ja
”niissä saa käyttää vain yleisesti tunnettuja ja hyväksyttyjä käsitteitä ja
lyhenteitä”. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa potilasasiakirjoista
(298/2009) niiden kielestä säädetään samoin. Sen lisäksi asetuksessa ohjataan asiakirjamerkintöjen
laajuutta ja lähteiden merkitsemistä.
Kielenkäyttöä säätelevät kirjoitettujen lakien lisäksi kirjoittamattomat normit, työkäytänteet, tekstien ketjut ja tekniset järjestelmät. Kun kielenkäyttöä parannetaan, on huomio suunnattava myös niihin.
- Ulla Tiililä: Mitä on asiallinen, selkeä ja
ymmärrettävä virkakieli? (Kielikello, 3/2015)
- Ulla Tiililä: Kielikäsitykset hyvän virkakielen esteenä (Kielikello 3/2014)
- Sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen tutkimusta -sivu