Tavoittavuuden hyödyistä
Asiakkaiden tavoittaminen on tärkeää toiminnan päämäärien saavuttamiseksi. Kun virkateksti on kirjoitettu selkeällä kielellä,
- ohjeet ymmärretään paremmin
- asiakkaat osaavat toimia oikein ja tekevät vähemmän virheitä asioinnissaan
- asiakkaat vastaavat tietopyyntöihin useammin ja nopeammin
- laskut maksetaan nopeammin.
Esimerkkejä
Vuonna 2006 Arizonan veroviranomaiset (Department of Revenue) käynnistivät selkeän kielen projektin, jossa uudistettiin 101 kirjettä. Ennen vain 15 % verovelvollisista yritysasiakkaista vastasi kirjeeseen, jossa heiltä pyydettiin toimia tai lisätietoa. Uudistuksen myötä vastaajien määrä nousi 85 %:iin.
Kimble, Joseph 2012: Writing for Dollars, Writing to Please. Durham: Carolina Academic Press, s. 117.
Yhdysvaltain veteraanien etuusvirasto (Veterans Benefits Administration) uudisti vuonna 1998 kirjeensä veteraaneille, joiden haluttiin päivittävän edunsaajiensa tiedot. Uudistetun kirjeen myötä vastausprosentti nousi 43:sta 66:een.
Kimble, Joseph 2012: Writing for Dollars, Writing to Please. Durham: Carolina Academic Press, s. 111–112.