Siirry sisältöön
Haku

Tavoittavuuden hyödyistä

Asiakkaiden tavoittaminen on tärkeää toiminnan päämäärien saavuttamiseksi. Kun virkateksti on kirjoitettu selkeällä kielellä,

  • ohjeet ymmärretään paremmin
  • asiakkaat osaavat toimia oikein ja tekevät vähemmän virheitä asioinnissaan
  • asiakkaat vastaavat tietopyyntöihin useammin ja nopeammin
  • laskut maksetaan nopeammin.

Esimerkkejä

Vuonna 2006 Arizonan veroviranomaiset (Department of Revenue) käynnistivät selkeän kielen projektin, jossa uudistettiin 101 kirjettä. Ennen vain 15 % verovelvollisista yritysasiakkaista vastasi kirjeeseen, jossa heiltä pyydettiin toimia tai lisätietoa. Uudistuksen myötä vastaajien määrä nousi 85 %:iin.

Kimble, Joseph 2012: Writing for Dollars, Writing to Please. Durham: Carolina Academic Press, s. 117.

Yhdysvaltain veteraanien etuusvirasto (Veterans Benefits Administration) uudisti vuonna 1998 kirjeensä veteraaneille, joiden haluttiin päivittävän edunsaajiensa tiedot. Uudistetun kirjeen myötä vastausprosentti nousi 43:sta 66:een.

Kimble, Joseph 2012: Writing for Dollars, Writing to Please. Durham: Carolina Academic Press, s. 111–112.


Teksti: Hanna Virtakangas