Ajansäästön hyödyistä
Yksi hyvän virkakielen ilmeisimmistä hyödyistä on ajankäytön säästyminen. Kun virkateksti on kirjoitettu selkeällä kielellä,
- asiakas löytää ja ymmärtää tarvitsemansa tiedon nopeammin
- asiakas tavoitetaan nopeammin ja helpommin
- viranomaisilta kuluu vähemmän aikaa epäselvyyksistä johtuviin kysymyksiin vastatessa
- kysymykset perusasioista vähenevät
- tekstin lukeminen nopeutuu
- viranomaistyö tehostuu, kun henkilöstöresursseja voidaan hyödyntää paremmin
- hakemusten täyttäminen nopeutuu
- hakemusten käsittelyaika lyhenee.
Esimerkkejä
Keskikokoisessa ruotsalaisessa kunnassa noin 80 viranomaista lukee yhden lausunnon. Jos lausunnon lukemiseen kuluu 5 minuuttia vähemmän aikaa selkeämmän kielen ansiosta, vuodessa säästyy aikaa 2 000 työtuntia eli lähes 50 työviikkoa per lausunto. Keskimäärin lausuntoja tuotetaan keskikokoisissa kunnissa 300 kappaletta vuodessa.
Skedsmon kunta alkoi vuonna 2014 uudistaa palvelutalojensa hakuprosessia parantamalla kirjallista viestintäänsä, joka oli hidastanut hakuprosessia selvästi. Aiemmin asunnot olivat tyhjillään 3–6 kuukautta ennen kuin uusi asukas saatiin vanhan tilalle. Uudistuksen myötä odotusaika lyheni noin 5 viikkoon.