Ajankohtaista virkakielestä
Tältä sivulta löydät uutisia virkakielestä. Kolumneja virkakielestä julkaistaan Hyvää virkakieltä -palstalla ja blogitekstejä Kapulat kielestä -blogissa.
Tältä sivulta löydät uutisia virkakielestä. Kolumneja virkakielestä julkaistaan Hyvää virkakieltä -palstalla ja blogitekstejä Kapulat kielestä -blogissa.
Virkakieliuutisia
Tunnustus myönnettiin eri elämäntilanteissa auttavista oppaista ja niiden uudenlaisesta tuotantotavasta.
Vuoden selväsanainen 2022 on Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-verkkotoimitus. Kilpailun voittajan valitsi Suomen Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen. Palkintopuheessaan hän totesi, että erityisesti vaikeissa elämäntilanteissa ihmiset tarvitsevat selkeää ja helposti ymmärrettävää tietoa, joka auttaa heitä selviytymään käytännön asioista. Tähän tarpeeseen Suomi.fi-oppaat vastaavat. Tärkeä peruste valinnalle on myös uudenlainen toimintamalli, jolla oppaita tuotetaan.
Suomi.fi-verkkotoimitus kokoaa oppaiden tekoon laajan verkoston, jossa on mukana oppaan aihepiiriin liittyviä valtion ja kuntien viranomaisia sekä yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoita. Sisällön tuotannossa voidaan näin hyödyntää verkoston keräämää tietoa ja ymmärrystä asiakkaista ja heidän tarpeistaan sekä poikkihallinnollista yhteistyötä.
Karhunen kiittääkin oppaita siitä, että niistä avun etsijä löytää kaikki tiedot ja ohjeet, joita hän erilaisissa hankalissa ja monimutkaisissa tilanteissa tarvitsee. Oppaista saa apua esimerkiksi edunvalvontaa tai omaishoitoa järjestettäessä, tai jos on eroamassa puolisosta, jäänyt työttömäksi tai yritys on joutunut tietomurron kohteeksi.
Oppaiden tiedot ja ohjeet on räätälöity liittämällä niihin esikysymyksiä. Kysymyksiin
vastaamalla oppaan käyttäjä saa juuri omaan tilanteeseensa sopivat ohjeet sekä tiedon paitsi valtakunnallisista myös oman alueensa
paikallisista palveluista.
Karhunen toteaa, että Suomi.fi-oppaat täyttävät hyvin kielellisen saavutettavuuden kriteerit. ”Palveluiden kuvaukset ovat selkeää ja ymmärrettävää kieltä – teksti on sävyltään ihmisläheistä ja puhuttelee suoraan lukijaa.” Kaikki sisällöt tuotetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja tuotantoprosessiin kuuluu aina myös käännösten laadun tarkistus.
Oppaiden käyttäjien palaute onkin ollut hyvää. Sen keskiarvo on kouluarvosanoin 8,5. Palautetta kerätään systemaattisesti muun muassa oppaiden omilla palautelomakkeilla sekä käyttäjä- ja käytettävyystesteillä.
Vuoden selväsanainen -kilpailussa oli kymmenen ehdokasta, joiden kaikkien työ on vaikuttavaa. Esiraadin vaikea tehtävä oli seuloa niistä kolme kärkiehdokasta, joiden joukosta Minna Karhunen valitsi voittajan. Raadissa olivat mukana valtiovarainministeriön Avoin hallinto hankkeen, Kotimaisten kielten keskuksen, Selkokeskuksen ja Suomen Kuntaliiton edustajat.
Suomi.fi-verkkotoimituksen
lisäksi raati valitsi kolmen kärkeen Euroopan kuluttajakeskuksen, joka toimii
Kilpailu- ja kuluttajaviraston yhteydessä. Euroopan kuluttajakeskus on
uudistanut verkkosivunsa ja laatinut verkkoasiointilomakkeet, joiden
avulla kuluttajat voivat entistä helpommin ja ohjatummin tehdä valituksen
ulkomaisesta yrityksestä tai kysyä kuluttajan oikeuksista.
Kolmas kärkiehdokas on Kelan tekstien kehittämisohjelma. Ohjelmassa kehitettiin Kelan kielenhuollon toimintaa ja parannettiin asiakastekstien selkeyttä. Sen aikana kielenhuolto liitettiin vakituiseksi osaksi asiakastekstien laatimista, selkeytettiin suuri määrä erilaisia tekstejä ja vahvistettiin Kelan työntekijöiden selkeän kielen osaamista.
Kärkiehdokkaista voi lukea lisää Vuoden selväsanainen -kilpailun kärkikolmikko selvillä -uutisesta (julkaistu 7. lokakuuta). Syksyn aikana esittelemme Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivuilla myös kaikki muut kilpailutyöt.