Vuoden selväsanainen 2022
Vuoden selväsanainen 2022 -kilpailun voitti Digi- ja väestötietoviraston
Suomi.fi-verkkotoimitus. Tunnustus myönnettiin eri elämäntilanteissa auttavista
Suomi.fi-oppaista ja niiden uudenlaisesta tuotantotavasta. Voittajan
valitsi Suomen Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.
Vuoden selväsanainen julkistettiin Selkeän kielen päivän tilaisuudessa, jonka Kotimaisten kielten keskus järjesti 10. lokakuuta. Palkintopuheessaan Karhunen totesi, että Suomi.fi-oppaista avun etsijä löytää kaikki tiedot ja ohjeet, joita hän erilaisissa hankalissa ja monimutkaisissa elämäntilanteissa tarvitsee. Oppaista saa apua esimerkiksi edunvalvontaa tai omaishoitoa järjestettäessä, tai jos on eroamassa puolisosta, jäänyt työttömäksi tai yritys on joutunut tietomurron kohteeksi.
Tietoa selkeästi ja ymmärrettävästi
Karhunen kiitti oppaita siitä, että ne täyttävät hyvin kielellisen saavutettavuuden kriteerit. Palvelut on kuvattu kielellä, joka on selkeää ja ymmärrettävää ja sävyltään ihmisläheistä. Kaikki sisällöt tuotetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja tuotantoprosessiin kuuluu aina myös käännösten laadun tarkistus.
Oppaiden käyttäjien palaute onkin ollut hyvää. Sen keskiarvo on kouluarvosanoin 8,5. Palautetta kerätään systemaattisesti muun muassa oppaiden omilla palautelomakkeilla sekä käyttäjä- ja käytettävyystesteillä.
Yhteistyöverkosto apuna oppaiden teossa
Tärkeäksi perusteeksi valinnalle Karhunen nosti myös tavan, jolla oppaita tuotetaan. Suomi.fi-verkkotoimitus kokoaa niiden tekoon laajan verkoston, jossa on mukana oppaan aihepiiriin liittyviä valtion ja kuntien viranomaisia sekä yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoita. Sisällön tuotannossa voidaan näin hyödyntää verkoston keräämää tietoa ja ymmärrystä asiakkaista ja heidän tarpeistaan sekä poikkihallinnollista yhteistyötä.
Oppaiden tiedot ja ohjeet on räätälöity liittämällä niihin esikysymyksiä. Kysymyksiin vastaamalla oppaan käyttäjä saa juuri omaan tilanteeseensa sopivat ohjeet sekä tiedon paitsi valtakunnallisista myös oman alueensa paikallisista palveluista.
Esiraati valitsi kolme kärkiehdokasta
Vuoden selväsanainen 2022 -kilpailuun ilmoittautui kymmenen hienoa ehdokasta. Esiraadin vaikea tehtävä oli seuloa niistä kolme kärkiehdokasta, joiden joukosta Minna Karhunen valitsi voittajan. Suomi.fi-verkkotoimituksen lisäksi raati valitsi kolmen kärkeen Euroopan kuluttajakeskuksen ja Kelan tekstien kehittämisohjelman. Lisäksi esiraati halusi antaa kunniamaininnan eduskunnan kanslian virkakielikampanjalle.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston yhteydessä toimiva Euroopan kuluttajakeskus on uudistanut verkkosivunsa ja laatinut uudet verkkoasiointilomakkeet. Uusien lomakkeiden avulla kuluttajat voivat entistä helpommin ja ohjatummin tehdä valituksen ulkomaisesta yrityksestä tai kysyä kuluttajan oikeuksista.
Kelan tekstien kehittämisohjelmassa (2020–2021)
parannettiin asiakastekstien selkeyttä ja kehitettiin Kelan kielenhuollon toimintaa. Ohjelman aikana kielenhuolto liitettiin vakituiseksi
osaksi asiakastekstien laatimista, selkeytettiin suuri määrä erilaisia tekstejä
ja vahvistettiin Kelan työntekijöiden selkeän kielen osaamista.
Eduskunnan kanslia järjesti virkakielikampanjan vuosina 2020–2021. Kunniamaininnan perusteena oli erityisesti se, että kampanjassa toteutettiin oivaltavia ja vaikuttavia toimintatapoja, joita voi hyödyntää ja soveltaa monenlaisissa organisaatioissa.
Kilpailun esiraadissa olivat mukana valtiovarainministeriön Avoin hallinto -hankkeen, Kotimaisten kielten keskuksen, Selkokeskuksen ja Suomen Kuntaliiton edustajat.