Siirry sisältöön
Haku

Ajankohtaista virkakielestä

Tältä sivulta löydät uutisia virkakielestä. Kolumneja virkakielestä julkaistaan Hyvää virkakieltä -palstalla ja blogitekstejä Kapulat kielestä -blogissa.




Virkakieliuutisia

28.11.2024 13.00

Selkeitä ja asiakaslähtöisiä verkkopalveluja

Vuoden selväsanainen -ehdokkaat kehittävät viranomaisten sähköisiä palveluja.

Kotimaisten kielten keskus järjestää joka toinen vuosi Vuoden selväsanainen -kilpailun hyvän virkakielen edistäjille. Kilpailun tavoite on tehdä tunnetuksi monipuolista ja ansiokasta työtä, jota viranomaiset tekevät virkakielen kehittämiseksi. Syksyllä 2024 kilpailuun ilmoittautui 19 ehdokasta, joista monet ovat kehittäneet verkkopalveluitaan kielellisesti selkeämmiksi ja toiminnaltaan asiakaslähtöisemmiksi. 

Ruokavirasto.fistä tieto löytyy aiempaa helpommin

Ruokavirasto osallistui Vuoden selväsanainen -kilpailuun verkkosivu-uudistuksella. Uudistuksessa tekstisisältöjä muokattiin selkeämmiksi, sivuston rakenne uudistettiin lukijalähtöisemmäksi ja sivustolle tuli uusia toimintoja. Tavoitteena oli, että asiakas löytää tiedon paremmin ja asiakaskysymysten määrä vähenee. 


Asiakkaiden näkökulmaa selvitettiin muun muassa haastattelemalla ja sivustoanalytiikkaa tutkimalla. Asiakkaat pääsivät myös testaamaan uusia sisältökokonaisuuksia. Omien viestintäasiantuntijoiden lisäksi uudistuksessa oli mukana palvelumuotoilun ja kielen asiantuntijoita Ruokaviraston ulkopuolelta. Osana uudistusta luotiin sisällöntuotanto-ohje, jonka avulla myös jatkossa voi luoda ja päivittää kieleltään selkeitä sivuja.

Muutoksen onnistumista on arvioitu muun muassa asiakaskysymysten määrää seuraamalla. Muutos kysymysten määrässä on ollut merkittävä, ja kysymysten vähentyminen on säästänyt työntekijöiden työaikaa. Lisäksi asiakkaiden antamat sivupalautearvosanat ovat parantuneet. 

Valviran verkkosivu-uudistukseen palkattiin kielenhuoltaja

Valviran verkkosivuston uudistustyöhön palkattiin kielenhuoltaja, joka on viraston ensimmäinen. Kielenhuoltaja laati sisällöntuottajien tueksi verkkokirjoittamisen ohjeet ja huoneentaulun sekä koulutti henkilökuntaa. Ohjeita ja koulutussisältöjä hyödynnetään myös uudistuksen jälkeen. 

Uutta sivustoa varten tehtiin sivupohjat, joilla yhtenäistettiin sivuston sisältöjä.  Sivupohjissa määriteltiin muun muassa, että linkit ja lakiviitaukset kootaan kunkin sisältösivun loppuun linkkilaatikkoon. Kielenhuoltaja kävi läpi ja tarpeen mukaan muokkasi kaikki uuden sivuston tekstit, minkä ansiosta tekstit saatiin lyhyemmiksi, selkeämmiksi ja saavutettavammiksi. Valviran uusi sivusto on saanut kognitiivisesta saavutettavuudesta Selkeästi meille -tunnuksen. 

Pohteen työryhmä kehittää kognitiivista saavutettavuutta

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) verkkosivu-uudistuksen lähtökohtana oli tarve kertoa alueen 400 000 asukkaalle noin 200 eri palvelusta. Hyvinvointialueeseen kuuluu 30 kuntaa, joten työn pohjana oli kuntien erilaiset tavat viestiä. 

Hyvinvointialueen viestinnässä on työryhmä, joka kehittää verkkosivujen kielellistä ja kognitiivista saavutettavuutta. Ryhmä kokoontuu säännöllisesti käymään läpi verkkotekstejä aihealue kerrallaan. Työssä hyödynnetään aktiivisesti verkkosivuanalytiikkaa ja asiakaspalautteita, ja henkilöstölle järjestetään koulutusta selkokielestä ja selkeästä kielestä.

Selkeästä ja ymmärrettävästä kielestä sekä teknisestä ja kognitiivisesta saavutettavuudesta on tullut verkkosivujen suunnittelua ja kehittämistä ohjaavat periaatteet, jotka otetaan kehitystyössä huomioon alusta asti.

Kielenhuoltaja mukana Metsään.fi-palvelun uudistuksessa

Metsäkeskus uudisti Metsään.fi-asiointipalvelunsa käyttöliittymän ja palkkasi työhön mukaan kielenhuoltajan. Samaan aikaan vaihtui metsätalouden tukiin liittyvä laki, ja suuri määrä hakemuksia, ohjeita ja päätöksiä piti uudistaa. Kielenhuoltaja oli mukana myös näiden dokumenttien laatimisessa. 

Metsään.fi-palvelu on metsänomistajille ja metsäalan ammattilaisille suunnattu maksuton palvelu, jossa voi muun muassa hakea metsätalouden tukia. Uudistuksessa pyrittiin erityisesti helpottamaan tukien hakemista. Kielenhuoltajan avulla varmistettiin, että tukea hakenut asiakas saa päätöksen, joka on kieleltään samansuuntainen kuin hakuvaiheen tekstit. 

Asiakaspalaute muutoksen jälkeen on ollut myönteistä, tukihakemusten täyttämistä pidetään helppona. Palvelua kehitetään jatkossa muun muassa asiakaspalautteen perusteella, ja kielenhuoltaja on mukana työssä.

HUSin uudistettu intranet on käyttäjälähtöinen

HUSin mittavassa intranetin uudistuksessa käytiin läpi kaikki sisällöt ja sisältörakenne muutettiin selkeämmäksi ja ymmärrettävämmäksi. Uudistuksen yhteydessä kehitettiin myös viestinnän käytänteitä, vastuita ja linjauksia. 

Keskeinen osa uudistusta oli sisällöntuottajien kouluttaminen sekä heille suunnattujen ohjeiden kehittäminen. Yli 500 sisällöntuottajaa sai koulutusta ja ohjausta selkeästä ja ymmärrettävästä kielestä sekä saavutettavien sisältöjen tekemisestä. Uudistuksen aikana sisällöntuottajille perustettiin tukiverkosto, jossa on mahdollista sekä kysyä neuvoa että jakaa omia oivalluksiaan. Intrakoulutukset ja tukiverkoston toiminta jatkuvat säännöllisesti myös uudistuksen jälkeen. Koulutuksissa ja intraoppaassa korostetaan lukijan näkökulmaa ja avataan konkreettisten esimerkkien avulla, miten sisällöistä saa selkeämpiä ja ymmärrettävämpiä. 

Uudesta intranetistä tehtiin HUSin henkilöstölle palautekysely. Tulosten mukaan intranetin uutta rakennetta pidettiin selkeämpänä ja helppokäyttöisempänä. Myös sisältöjen tekeminen ja päivittäminen on tulosten mukaan aiempaa helpompaa.

Kilpailu nostaa esiin virkakielen kehittäjiä

Vuoden selväsanainen on tunnustuspalkinto, joka myönnetään joka toinen vuosi selkokielen ja joka toinen vuosi hyvän virkakielen edistäjälle. Vuoden selväsanainen 2024 on Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) niminyrkki. Tunnustus annettiin uraauurtavasta työstä, jonka ansiosta alueen perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yksikön nimet ovat yhtenäisiä ja ymmärrettäviä.

Kilpailuun ilmoittautui 19 ehdokastyötä, joista esiraati valitsi kolme kärkiehdokasta. Kilpailun voittajan valitsi valtiovarainministeriön viestintäjohtaja Johanna Vesikallio.  Pohteen nimiryhmän ohella esiraati valitsi kolmen kärkeen Kelan selkeän kielen oppimispolut ja Tullin verkkosivu-uudistuksen. Lisäksi raati halusi antaa erityisen kunniamaininnan Patentti- ja rekisterihallitukselle sen Hyvä kieli -ryhmien toiminnasta. Raadissa oli edustaja valtiovarainministeriön Avoin hallinto -tiimistä, Selkokeskuksesta, sosiaali- ja terveysministeriöstä sekä Kotimaisten kielten keskuksesta.

Kuvassa teksti: Vuoden selväsanainen 2024
Vuoden selväsanainen 2024. Kuva: Iina Immonen, Kotus.

Palaa otsikoihin