Siirry sisältöön
Haku

Ajankohtaista virkakielestä

Tältä sivulta löydät uutisia virkakielestä. Kolumneja virkakielestä julkaistaan Hyvää virkakieltä -palstalla ja blogitekstejä Kapulat kielestä -blogissa.




Virkakieliuutisia

26.9.2024 9.15

Vuoden selväsanainen -kilpailun kärkikolmikko selvillä

Ehdokkaat ovat panostaneet osaamisen kehittämiseen, nimiin ja asiakaslähtöisyyteen.

Vuoden selväsanainen -kilpailun voitto ratkeaa Selkeän kielen päivän tilaisuudessa 10.10.2024. Tuolloin valtiovarainministeriön viestintäjohtaja Johanna Vesikallio julkistaa voittajan, jonka hän on valinnut kolmesta kärkiehdokkaasta. Kärkiehdokkaat edustavat laajasti julkishallinnossa tehtävää työtä hyvän virkakielen edistämiseksi ja ovat (aakkosjärjestyksessä) Kelan selkeän kielen oppimispolut, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen niminyrkki sekä Tullin verkkosivu-uudistus.

Kärkikolmikon on 19 ehdokkaan joukosta seulonut kilpailun esiraati, jossa olivat mukana valtiovarainministeriön Avoin hallinto -hankkeen, Kotimaisten kielten keskuksen, Selkokeskuksen sekä sosiaali- ja terveysministeriön edustaja. 

Hyvä virkakieli on osa osaamisen kehittämistä Kelassa

Kelassa työntekijöiden osaamisen tueksi on kehitetty selkeän kielen oppimispolut. Oppimispolut ovat koulutuskokonaisuus, jonka avulla Kelassa työskentelevät voivat opiskella kielenhuollon perusasiat ja perehtyä oman työnsä kannalta keskeisimpiin kieli- ja tekstikysymyksiin. Oppimispolut julkaistiin Kelan intranetissä helmikuussa 2024.

Oppimispolkuja on kuusi, ja ne on räätälöity työtehtävien mukaan asiakaspalvelijoille, ratkaisutyötä tekeville eli etuuskäsittelijöille, etuuksien sisällöistä vastaaville suunnittelijoille ja juristeille, käyttöliittymätekstien suunnittelijoille, viestijöille sekä esihenkilöille ja muille toimintaa suunnitteleville. Erillisten oppimispolkujen lisäksi on kaikille yhteinen osio, jossa on perustietoa hyvästä virkakielestä.

Oppimispolut koostuvat Kelan kielenhuoltajien tekemistä videoista, joissa kielenhuoltajat kertovat Kelan tekstien ja Kelassa yleisten vuorovaikutustilanteiden kielestä ja erityispiirteistä konkreettisten esimerkkien avulla. Videoiden lisäksi oppimispoluille on liitetty Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) hyvän virkakielen verkkokursseja. Oppimispolkua voi käydä läpi oman aikataulun mukaan, ja niihin koottuja kysymyksiä voi hyödyntää esimerkiksi keskusteluissa työparin tai tiimin kanssa.

Oppimispolut soveltuvat sekä uusien kelalaisten perehdytykseen että kokeneidenkin kelalaisten taitojen vahvistamiseen. Oppimispolkujen myötä selkeän kielen koulutusta on tarjolla Kelassa aikaisempaa enemmän, systemaattisemmin ja laajemmalle joukolle. Oppimispolkujen hyödyntämiselle on Kelan johdon tuki.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue yhdenmukaistaa nimiä

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) niminyrkki on työryhmä, joka käy läpi Pohteen kaikkien perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yksiköiden nimet ja tekee niille yhtenäiset nimiehdotukset. Niminyrkin tavoitteena on, että Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen nimet ovat yhtenäisiä, ymmärrettäviä ja selkeitä. Nyt samaa työtä tekevillä yksiköillä saattaa olla hyvin erilaisia nimiä, sillä eri kunnissa on ollut erilaisia nimeämiskäytäntöjä. Hyvinvointialueuudistuksen myötä on tullut tarve lisätä yksiköiden nimiin esimerkiksi kuntien nimiä.

Nimeämistä varten on tehty ohje, joka pohjautuu Kotimaisten kielten keskuksen ohjeisiin. Ehdotuksia tehdessään niminyrkki huomioi ohjeen lisäksi muun muassa saavutettavuuden, alalla vallitsevan termistön sekä sen, miten nimi soveltuu eri viestintätilanteisiin.

Nimissä pyritään noudattamaan yhtenäistä rakennetta. Ensin tulee paikkakunnan tai paikan nimi genetiivissä. Pohde toimii kaikkiaan 30 kunnan alueella, joten sijaintitieto on asiakkaalle tärkeä. Paikkakunnan nimen jälkeen tulee yksikön tai palvelun nimi ja lopuksi nykyinen erisnimi, jos sellainen on. Nimi voi siis olla esimerkiksi Raahen palvelukoti Salonkartano.  Nimissä suositaan asukkaille tuttuja sanoja, kuten hammashoitola, neuvola, palvelukoti tai kotihoito.

Osa nimistä on jo muutettu, ja työ jatkuu edelleen. Tavoitteena on, että jatkossa samaa nimeä käytetään kaikkialla, kuten potilastietojärjestelmissä, verkkosivuilla, laskuissa, puhelinluettelossa sekä rakennuksen seinässä tai ovissa. 

Tullin verkkosivu-uudistus tehtiin asiakaslähtöisesti

Tulli.fi-verkkosivustolle tehtiin vuosina 2021–2024 laaja, asiakaslähtöinen uudistus, ja uusi sivusto otettiin käyttöön huhtikuussa 2024. Uudistuksessa selkeytettiin sivuston asiakasohjeita, jotka on suunnattu tavallisille kansalaisille ja ulkomaankauppaa tekeville yrityksille. 

Uudistuksessa parannettiin muun muassa tekstien selkeyttä ja löydettävyyttä ja kehitettiin tekstityön prosesseja. Satoja asiakasohjeita kirjoitettiin uusiksi ja päällekkäisiä ohjeita poistettiin. Tekstityössä keskityttiin ensisijaisesti käytetyimpiin ja tärkeimpiin asiakasohjeisiin.

Verkkosivu-uudistusta tehtiin ja arviotiin asiakaslähtöisesti kehitystyön eri vaiheissa. Tekstien ymmärrettävyyttä ja löydettävyyttä testattiin kymmenien asiakkaiden kanssa. Asiakkailla oli myös mahdollisuus tutustua sivustoon ja kommentoida sen tekstejä ennen julkaisua.

Osana verkkosivu-uudistusta Tullissa kehitettiin myös tekstityön vaiheita, yhteistyötä ja sisältöjen vastuunjakoa. Esimerkkinä kehitystyöstä on tekstityön malli, jonka avulla monimutkaisistakin tulliasioista voi kertoa helpolla kielellä. Kolmen tason mallissa verkkosivujen asiakasohje jakautuu kolmeen eri osaan: Asiakokonaisuudet alkavat yleistajuisella tiedolla, josta aloittelijakin saa nopeasti kokonaiskuvan asiasta. Kieli on mahdollisimman helppoa. Tämän jälkeen tulee yksityiskohtaisempi toimintaohje ja lopuksi syventävä ohje. Syventävässä ohjeessa ovat muun muassa poikkeukset ja lakiperusta.

Tekstejä myös työstettiin kapeassa palstassa, jotta tekstien tekijöillä oli koko ajan näkymä siihen, miltä teksti näyttää todellisessa käyttötilanteessa, erityisesti mobiililaitteen näytöllä. Myös työpariajattelua kehitettiin, se mahdollistaa sisältöjen pitkäjänteisen kehittämisen yhteistyössä.

Uuden sivuston toimivuudesta ja selkeydestä on saatu tietoa muun muassa käytettävyystestauksista ja asiakaspalautteista.


Voittaja julkistetaan Selkeän kielen päivän tilaisuudessa 

Tervetuloa seuraamaan Selkeän kielen päivää etätilaisuutta ja Vuoden selväsanaisen julkistamista verkossa torstaina 10.10.2024 kello 9–12. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautuminen ovat Selkeän kielen päivän tilaisuuden verkkosivulla. Kilpailun voittaja ratkeaa tilaisuuden lopuksi, ja sitä ennen kärkikolmikko esittäytyy. Esittelemme myös muut kilpailuun osallistuneet ehdokkaat Kotimaisten kielten keskuksen virkakielisivuilla syksyn kuluessa. 

Kuvassa teksti: Vuoden selväsanainen 2024
Vuoden selväsanainen 2024. Kuva: Iina Immonen, Kotus.


Palaa otsikoihin