Siirry sisältöön
Haku

Ajankohtaista virkakielestä

Tältä sivulta löydät uutisia virkakielestä. Kolumneja virkakielestä julkaistaan Hyvää virkakieltä -palstalla ja blogitekstejä Kapulat kielestä -blogissa.




Virkakieliuutisia

24.5.2021 9.41

Kansainvälistä selkokielen päivää vietetään 28. toukokuuta

Päivää juhlistetaan Euroopan selkokielet -verkkoseminaarilla.

Euroopan selkokielet -seminaari järjestetään perjantaina 28. toukokuuta kello 13–15. Sillä juhlistetaan kansainvälistä selkokielen päivää, jota tänä vuonna vietetään toista kertaa. Seminaari on kaikille avoin, ja sitä voi seurata Helsingin yliopiston Tiedekulman kanavalla.

Logo, jossa teksti Kansainvälisen selkokielen päivä 28.5.
Kansainvälisen selkokielen päivän logo.

Seminaarissa selkokielen tutkijat ja toimijat kertovat ja keskustelevat selkokielistä Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Tilaisuudessa julkistetaan myös Vuoden selväsanainen 2021. Palkinto jaetaan tänä vuonna selkokielen edistäjälle.

Euroopan selkokielet -seminaarin ohjelma

13.00–13.05 Seminaarin avaus. Ulla Tiililä (Kotimaisten kielten keskus, Kotus)

13.05–13.20 Selkosuomi ja selkosaksa – yhteistä ja erilaista. Leealaura Leskelä (Helsingin yliopisto, HY)

13.20–13.35 Miten YK:n vammaissopimuksen mainintaa selkokielestä on tulkittu Suomessa? Tanja Salisma (Kehitysvammaisten Tukiliitto)

13.35–14.10 Tietoiskuja. Miten selkokieli määritellään? Kenelle selkokieltä tehdään? Millaisia ohjeita selkokielestä annetaan? Miten selkokieltä opetetaan? Tiina Onikki-Rantajääskö (HY), Aino Piehl (Kotus), Ulla Vanhatalo (HY)

14.10–14.30 Miten naapurissa? Selkokieli Ruotsissa ja Venäjällä. Camilla Lindholm (Tampereen yliopisto) ja Arto Mustajoki (HY)

14.30–14.50 Vuoden selväsanainen -palkinto. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman ojentaa palkinnon.

14.50–15.00 Seminaarin päätös. Ulla Tiililä (Kotus)

Tilaisuuden juontaa ja keskustelua johdattelee dosentti Ulla Tiililä.


Palaa otsikoihin