Siirry sisältöön
Haku

Ajankohtaista virkakielestä

Tältä sivulta löydät uutisia virkakielestä. Kolumneja virkakielestä julkaistaan Hyvää virkakieltä -palstalla ja blogitekstejä Kapulat kielestä -blogissa.




Virkakieliuutisia

8.2.2023 10.20

Kansalaiskysely: vaikeasta virkakielestä on syytä olla huolissaan

Viranomaisten kielenkäyttö kärkisijoilla kehittämistä vaativien asioiden listalla.

Valtiovarainministeriö julkaisi 24. tammikuuta raportin, joka kertoo virkamiesetiikkaa käsittelevän kansalaiskyselyn tuloksista. Kyselytutkimus toteutettiin viime vuonna, ja siinä selvitettiin kansalaisten mielipiteitä valtionhallinnon arvojen tärkeydestä ja niiden toteutumisesta viranomaisten toiminnassa. Kyseessä on seurantatutkimus, ja raportissa myös verrataan vuoden 2022 tuloksia vuonna 2016 tehdyn vastaavan tutkimuksen tuloksiin.

Vastaajien mielestä vaikea virkakieli on yleistä

Yhdessä kyselyn osiossa vastaajille esitettiin lista erilaisista toimintatavoista, joita voi pitää epäeettisinä ja hallinnon arvojen vastaisina, sekä pyydettiin heitä arvioimaan niiden yleisyyttä. Yksi näistä listan toimintatavoista oli tarpeettoman vaikean virkakielen käyttö.

Vastaajista 63 % oli sitä mieltä, että tarpeettoman vaikeaa kieltä käytetään valtionhallinnossa yleisesti tai melko yleisesti. Enemmän ääniä sai vain tarpeettoman monimutkainen asioiden käsittely. Vastaajista 69 % piti sitä yleisenä tai melko yleisenä. Kolmantena listalla on puutteellinen tiedottaminen. Sitä piti yleisenä tai melko yleisenä 60 % vastaajista.

Viranomaisten kielenkäyttö kehittämislistan kärjessä

Kyselyssä selvitettiin vastaajien näkemyksiä myös siitä, miten epäeettisinä pidettäviin mutta hallinnossa yleisesti esiintyviin toimintatapoihin tulisi suhtautua. Jos vastaaja arvioi jonkin toiminnan olevan yleistä tai melko yleistä, häneltä kysyttiin lisäksi, onko tilanteesta syytä olla huolestunut ja edellyttääkö se hänen mielestään pikaisia toimenpiteitä.

Tässäkin osiossa viranomaisten kielenkäyttö nousi listan kärkisijoille. Vastaajista 29 % oli sitä mieltä, että tarpeettoman vaikean virkakielen käyttö on huolestuttavaa ja edellyttää pikaisia toimenpiteitä. Suurin piirtein yhtä suuri osuus vastaajista piti huolestuttavana ja toimenpiteitä vaativana samaa puoluekantaa olevien henkilöiden suosimista (31 % vastaajista), tarpeettoman monimutkaista asioiden käsittelyä (31 % vastaajista) ja asioiden tarpeetonta viivyttämistä (29 % vastaajista).

Valtionhallinnon virkamiesetiikan ja -moraalin tila: Kansalaiskyselyn tulokset 2022 -raportin kansi. Kuvakaappaus.
Valtionhallinnon virkamiesetiikan ja -moraalin tila -raportti julkaistiin tammikuussa 2023. Ruutukaappaus.

Valtaosa luottaa valtionhallintoon

Tärkeimpinä valtionhallinnon arvoina kyselyn vastaajat pitivät asiantuntemusta, luottamusta sekä puolueettomuutta ja riippumattomuutta. Valtaosa vastaajista, 62 %, myös luottaa valtionhallintoon ja sen virkakunnan toimintaan. Luottamus on kasvanut viisi prosenttiyksikköä vuodesta 2016.

Kyselystä ja sen tuloksista voi lukea lisää valtiovarainministeriön uutiskirjeestä. Raportti Valtionhallinnon virkamiesetiikan ja -moraalin tila: Kansalaiskyselyn tulokset 2022 on ladattavissa valtioneuvoston julkaisuarkistosta.

Teksti: Liisa Raevaara


Palaa otsikoihin