Ajankohtaista virkakielestä
Tältä sivulta löydät uutisia virkakielestä. Kolumneja virkakielestä julkaistaan Hyvää virkakieltä -palstalla ja blogitekstejä Kapulat kielestä -blogissa.
Tältä sivulta löydät uutisia virkakielestä. Kolumneja virkakielestä julkaistaan Hyvää virkakieltä -palstalla ja blogitekstejä Kapulat kielestä -blogissa.
Virkakieliuutisia
Viranomaisten kielenkäyttö kärkisijoilla kehittämistä vaativien asioiden listalla.
Valtiovarainministeriö julkaisi 24. tammikuuta raportin,
joka kertoo virkamiesetiikkaa
käsittelevän kansalaiskyselyn tuloksista. Kyselytutkimus toteutettiin viime vuonna, ja siinä selvitettiin kansalaisten
mielipiteitä valtionhallinnon arvojen tärkeydestä ja niiden toteutumisesta viranomaisten
toiminnassa. Kyseessä on
seurantatutkimus, ja raportissa myös verrataan vuoden 2022 tuloksia vuonna 2016
tehdyn vastaavan tutkimuksen tuloksiin.
Yhdessä kyselyn osiossa vastaajille esitettiin lista erilaisista toimintatavoista, joita voi pitää epäeettisinä ja hallinnon arvojen vastaisina, sekä pyydettiin heitä arvioimaan niiden yleisyyttä. Yksi näistä listan toimintatavoista oli tarpeettoman vaikean virkakielen käyttö.
Vastaajista 63 % oli sitä mieltä, että
tarpeettoman vaikeaa kieltä käytetään valtionhallinnossa yleisesti tai melko
yleisesti. Enemmän ääniä sai vain tarpeettoman monimutkainen asioiden
käsittely. Vastaajista 69 % piti sitä yleisenä tai melko yleisenä. Kolmantena
listalla on puutteellinen tiedottaminen. Sitä piti yleisenä tai
melko yleisenä 60 % vastaajista.
Kyselyssä selvitettiin vastaajien näkemyksiä myös siitä, miten epäeettisinä pidettäviin mutta hallinnossa yleisesti esiintyviin toimintatapoihin tulisi suhtautua. Jos vastaaja arvioi jonkin toiminnan olevan yleistä tai melko yleistä, häneltä kysyttiin lisäksi, onko tilanteesta syytä olla huolestunut ja edellyttääkö se hänen mielestään pikaisia toimenpiteitä.
Tässäkin osiossa viranomaisten kielenkäyttö nousi
listan kärkisijoille. Vastaajista 29 % oli sitä mieltä, että tarpeettoman
vaikean virkakielen käyttö on huolestuttavaa ja edellyttää pikaisia
toimenpiteitä. Suurin piirtein yhtä suuri
osuus vastaajista piti huolestuttavana ja toimenpiteitä vaativana samaa
puoluekantaa olevien henkilöiden suosimista (31 %
vastaajista), tarpeettoman monimutkaista asioiden käsittelyä (31 %
vastaajista) ja asioiden tarpeetonta viivyttämistä (29 % vastaajista).
Tärkeimpinä valtionhallinnon arvoina kyselyn vastaajat pitivät asiantuntemusta, luottamusta sekä puolueettomuutta ja riippumattomuutta. Valtaosa vastaajista, 62 %, myös luottaa valtionhallintoon ja sen virkakunnan toimintaan. Luottamus on kasvanut viisi prosenttiyksikköä vuodesta 2016.
Kyselystä ja sen tuloksista voi lukea lisää valtiovarainministeriön uutiskirjeestä. Raportti Valtionhallinnon virkamiesetiikan ja -moraalin tila: Kansalaiskyselyn tulokset 2022 on ladattavissa valtioneuvoston julkaisuarkistosta.
Teksti: Liisa Raevaara