Kotuksen uutiset 2015
Helsingin rakennusvirasto on innostavin onnistuja
Virkakielikampanjan Onnistumistarinat-kilpailun voittaja on julkistettu.
Kilpailu virkakielen parhaasta onnistumistarinasta on päättynyt. Yleisö äänesti voittajaksi Helsingin kaupungin rakennusviraston 104 äänellä. Vain yhden äänen erolla toiseksi sijoittui Satakunnan sairaanhoitopiirin tarina. Nämä kaksi tarinaa saivat 12 kilpailijan joukossa ylivoimaisesti eniten ääniä.
Julkisuuskuva muuttui somessa
Rakennusvirasto on Helsingin kaupungin virasto, joka vastaa esimerkiksi kaupungin kaduista, puistoista ja pysäköinninvalvonnasta. Eniten ääniä saaneessa onnistumistarinassa kerrottiin siitä, miten virasto on hyödyntänyt sosiaalista mediaa viestinnässään.
Virasto meni yhteisö- ja mikroblogipalvelu Twitteriin vuonna 2012. Yhtenä tavoitteena oli muuttaa viraston julkisuuskuvaa.
Rakennusvirasto on vahvasti mukana helsinkiläisten arjessa, mutta sen imagoa ei ole välttämättä aina koettu helposti lähestyttäväksi. ”Halusimme näyttää, että emme ehkä olekaan harmaita, ilkeitä ja byrokraattisia virkamiehiä”, kertoo virasto tarinassaan.
Erilaista aitoutta
Rakennusviraston someviestintä on kerännyt aiemminkin kiitoksia. Twitter-viestit eli twiitit sisältävät asiaa, mutta niihin on useimmiten sisällytetty huumoria. Virasto itse kuvailee viestintänsä tyyliä ”erilaiseksi aitoudeksi”.
”Se on sitä, että uskallamme sanoa asioita selvästi ja suoraan. Olla rehellisiä niin itseämme kuin myös kaupunkilaisia kohtaan”, kertoo viraston twiittaava viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen.
”Some-tekeminen sujuu, kun tavoite on selvä”
Rakennusviraston some-viestintä ei rajoitu enää pelkästään Twitteriin. Virastolla on nykyään tili myös kuvien jakopalvelu Instagramissa. Siellä viraston maskottina on pr-huuhkaja Gunnar, tuttavallisemmin Gunu.
Hänninen pohtii, että juuri Instagramin hyödyntäminen voisi olla seuraava tavoite viraston some-viestinnässä tulevaisuudessa. Aina kaikkea ei kuitenkaan tarvitse ottaa turhan vakavasti. ”Gunu on osoitus siitä, että pitää uskaltaa kokeilla.”
Viestintäsuunnittelija lähettää kannustavat terveiset someen menoa pohtiville virastoille: ”Kaikkein tärkeintä on selkeä oma tavoite. Jos some-tekemisen tavoite on virastolle selvä, itse tekeminen sujuu kyllä sen jälkeen.”
Sairaanhoitopiiri viestii selkeästi
Vain yhden äänen erolla toiseksi äänestettiin Satakunnan sairaanhoitopiirin onnistumistarina. Sairaanhoitopiiri on tarjonnut jo muutaman vuoden ajan potilailleen informaatiota selkokielellä.
Selkokieli
on suomen kieltä, joka on mukautettu yleiskieltä helpommin luettavaksi ja ymmärrettäväksi.
”Selkeä viestintä on osa hyvää palvelua”, kertoo projektisuunnittelija Riikka Törnroos sairaanhoitopiirin
Selkokieli-hankkeesta.
”Lisäksi sen avulla voidaan säästää resursseja, kun asioita ei tarvitse käydä uudelleen ja uudelleen läpi.”
Sairaanhoitopiirin uusituilla verkkosivuilla on paljon selkeäksi muokattua tietoa. Uuteen viestintästrategiaan kuuluvat myös selkokieliset potilasohjeet ja -oppaat.
Selkokieltä ihan kaikille
Sairaanhoitopiiri kertoo, että selkokielinen informaatio on
suunnattu kaikille asiakkaille taustasta riippumatta. Esimerkiksi maahanmuuttajien
on helpompi ymmärtää kieltä, joka on rakenteeltaan ja sanastoltaan
yksinkertaista, mutta selkeät tekstit hyödyttävät loppujen lopuksi meitä
kaikkia.
”Lääketieteen terminologia ja koko sairaalamaailma on tavalliselle kansalaiselle vieras”, huomauttaa Törnroos.
Selkotekstit parantavat monin tavoin potilaan asemaa, ja sairaanhoitopiirin saama palaute onkin ollut tähän asti erittäin positiivista. Esimerkiksi sähköpostiyhteydenotot potilasasiamieheen ovat vähentyneet, kun asia tulee kerralla selväksi.
Ehkä monissa muissakin sairaanhoitopiireissä viestitään jatkossa enemmän selkokielellä. ”Haluamme myös viedä viestiä eteenpäin”, kertoo Törnroos. ”Tiedotamme hyvistä kokemuksista, ja koulutamme muitakin selkokielen käyttöön. ”
12 innostavaa innovaatiota
Kilpailun tulokset julkistettiin virkakielikampanjan päätöstilaisuudessa Helsingin Säätytalossa 13. lokakuuta. Tilaisuuden juonsi toimittaja Matti Rönkä.
Kilpailuun osallistui edellä mainittujen lisäksi kymmenen muuta tarinaa. Nämä olivat työsuojeluhallinto, Maahanmuuttovirasto, Kela, Maanmittauslaitos, ympäristöministeriö, Uudenmaan liitto, Maaseutuvirasto ja Kelan nimistötyöryhmä. Verohallinto osallistui kahdella tarinalla: uudella verkkosivumallilla sekä verorekkakiertueella. Kaikki onnistumistarinat on julkaistu Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivuilla.
Rakennusviraston Twitter-tili
Satakunnan sairaanhoitopiirin verkkosivut
Kaikki tarinat Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivuilla
Teksti: Hanna Hämäläinen
Kuvat: Virkakielikampanja ja Instagram