Vesa Heikkinen on suomen kielen dosentti ja erityisasiantuntija Kotimaisten kielten keskuksessa sekä www.kotus.fi-sivuston päätoimittaja.
Maisa, Tiitiäinen ja Jesse Jane Fleshlight
Postin mukana tuli eilen mainoslehtinen Easy Shopping Nro 2 2010 A. Aivan yllättäen, tilaamatta.
Lehtisessä on kaksi etusivua, joten sitä voi lukea kahteen suuntaan, kun kääntää välillä lehtisen ylösalaisin. No...
Ensimmäisellä etusivulla (ikään kuin etukannessa) mainostetaan mm. Plaza Koti -lehteä ja Oma Koti -lehteä (tai oikeastaan niiden tässä mainoslehdessä olevia mainoksia). Viimeisellä sivulla (ikään kuin takakannessa, tai toiseen suuntaan luettaessa etukannessa) mainostetaan Uppo-Nallen kirjakerhoa ja sen sellaisia tuotteita kuten Maisa leipoo kakun, Tiitiäisen pippurimylly ja Eläinlasten elämää.
Eipä tässä mitään, onhan näitä mainoslehtisiä nähty. Mutta voi järkky ja pannahinen, mitä sisäsivuilta löytykään Uppo-Nallen ja Oma Kodin seurasta! Sivutolkulla ns. aikuisten tuotteita.
Uskaltaakohan ja viittiiköhän kaikkea tässä toistaakaan. No ei, pari esimerkkipätkää riittänee valaisemaan, mistä on kyse.
Esim. 1.
NUKKE MIEHELLE
Tässä sinulle itämainen, söpö sänkykymppani! Tämä nuori kaunotar polvistuu eteesi vinkumatta! Nukessa on värinätoiminto sekä kolme aukkoa. Itsellesi tai ystävällesi!
Esim. 2.
JESSE JANE FLESLIGHT
Tämän hetken kuumimman aikuisviihdenäyttelijän Jessen Janen tarkka Fleshlight kopio. Fleshight on maailman suosituin teko...., eikä syyttä! se on erittäin pehmeää ja miellyttävää patentoitu REAL FEEL SUPESKIN TM materiaalia. Silkin pehmeä ja samenttinen iho antaa taivaallisen tunteen pikkuveljellesi. (...)
Tämä tuote on jokaisen miehen toivelistalla! (...)
Tämän ostoksen jälkeen et enää naista tarvitsekaan!
---
Tekstikokonaisuus on tietysti kielen- ja tekstintutkimuksen ja vaikkapa ideologisten merkitysten näkökulmasta kovin kiinnostava. Mutta vaikeahan tällaista sontaa on analyyttisesti lähestyä.
Herää närkästyneitä kysymyksiä: Miksi tällaisia "tuotteita" mainostetaan samassa lehtisessä lapsille tarkoitettujen kirjojen ym. kanssa? Onko tämä nyt ihan laillistakaan toimintaa? Miten estää tällaisen tekstisaasteen jakelu?
Palaa otsikoihin | 4 puheenvuoroa
Verkkoversion perusteella kuvaston myytävät on suunnattu aikuisille, hehän ostavat myös ne lasten kirjat/lehdet.
Ainoat lelut ovat niitä aikuisten leluja, ja nykyaikana kai niitäkin pidetään ihan oikeina tuotteina ilman hipsuja. Toiset puhuvat seksuaaliterveydestä, toiset suoraan nautinnosta, kolmannet jaksavat vielä kauhistella.
Muistikuvani mukaan vastaavia koteihin jaettavia kuvastoja on ollut liikenteessä lähemmäs parikymmentä vuotta ja niitä "tuotteita" on markkinoitu niissä aina.
Valitettavasti en osaa neuvoa millä kuvastoista pääsee varmuudella eroon. Meillä on ovessa mainoskielto, joka tuntuu tepsivän.
"Miten estää tällaisen tekstisaasteen jakelu?"
Minäkin tahtoisin kysyä samaa. Ainakin meillä me lapset, minä ja siskoni, olimme aina innoissamme mainosten kimpussa, kun niitä tuli. Tuli siinä sitten muutamat Easy Shoppingit nähtyä, todettua että roskaa on ja viskattua seuraavat vastaavat paperinkeräykseen. Jotkin Tiimarin ja Suomalaisen kirjakaupan yms. kuvastot sitten selattiin sitäkin kiinnostuneempina. Vanhemmat eivät meillä edes välittäneet lukea mainoksia, jos olisivatkin ehtineet.
Onkohan monessakin mainoksia vastaanottavassa lapsiperheessä samanlainen meininki? Että lapsille ne mainokset menevät lopulta selattaviksi (ja sensuroitaviksi) ja aikuiset tuskin vilkaisevat.
Yleensäkin pidän tekstissä mainittujen tuotteiden mainostamista "normaaleina käyttötavaroina" aika syvältä olevana käytäntönä. Muutkin kuin lapset ovat alttiita vaikutuksille, ja vaikutukset nähdään sitten siinä, kuinka muita ihmisiä kohdellaan ja arvostetaan.
Kyllä se on täysin laillista ja jopa suotavaa.
Pitäisikö erotiikkatuotteet mielestäsi kriminalisoida tai niiden mainostus? Saisiko edes kondomeja mainostaa, nekin kuitenkin liittyvät seksiin.
Mielestäni sinun kirjoituksesi osoittaa melkoista umpimielisyyttä.
Nykyään televisio syytää seksiä joka keksi mainoksessa... lapset ne vasta keksejä syövätkin.