Siirry sisältöön
Haku

Kotuksen uutiset 2022

13.1.2022 11.00

Suitsi kielipuolista menoa, Kotus!

Asiakaskysely: Kotimaisten kielten keskuksen toimintaan ollaan tyytyväisiä.

Kotimaisten kielten keskus kerää vuosittain tietoja asiakkaiden tyytyväisyydestä Kotuksen toimintaan, palveluihin ja aineistoihin. Viimeisin verkkokysely järjestettiin marras-joulukuussa 2021.

Kyselyyn vastanneet ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä Kotuksen toimintaan, ja saimme lukuisia hyödyllisiä kehitysehdotuksia. Vastaajia oli 1 168.

Hyvä ja hieman parempi

Käyttäjiä pyydettiin antamaan Kotuksen toiminnalle kokonaisuudessaan arvosana asteikolla yhdestä (erittäin tyytymätön) neljään (erittäinen tyytyväinen). Arvosanojen keskiarvo on 3,6, ja peräti 96 prosenttia vastaajista on toimintaan erittäin tai melko tyytyväisiä.

Käyttäjien tyytyväisyyttä selvitettiin myös osa-alueittain. Kotuksen verkkotoiminta sai arvosanan 3,5, toiminta sosiaalisessa mediassa 3,3, henkilökohtaiset neuvontapalvelut 3,3 ja sähköiset aineistot 3,5. Arvosanat ovat hieman korkeampia kuin vuoden 2020 kyselyssä.

Kotuksen ääni

Käyttäjiltä kysyttiin myös, kuinka Kotimaisten kielten keskuksen tulisi kehittää toimintaansa. Vastauksissa toistuu toive, että Kotus ottaisi nykyistä suurempaa roolia erilaisissa kielikeskusteluissa: Kotukselta toivotaan kotimaisten kielten aseman voimakkaampaa puolustamista (varsinkin englannin kielen edessä) sekä median kielenkäyttöön ja muuhun julkiseen kielenkäyttöön puuttumista. Erään vastaajan sanoin ”julkisuudessa on niin tolkuttoman paljon kielipuolista menoa”.

Kotimaisten kielten keskuksen toivotaan olevan kaikilla tavoin nykyistä näkyvämpi: Palveluitamme pidetään hyvinä ja tarpeellisina, ja vastaajat toivovat mahdollisimman monen olevan niistä tietoisia. Kotusta halutaan entistäkin enemmän televisioon, radioon, someen ja muuhun mediaan.

Hyvää ei voi olla liikaa

Kotimaisten kielten palveluita ja julkaisuja kehutaan vuolaasti. Sanakirjoja, Kielitoimiston ohjepankkia sekä muita Kotuksen verkkopalveluita ja -materiaaleja käytetään paljon, ja saimme myös paljon niihin liittyviä kehitysehdotuksia. Monella vastaajista on varsinkin tiedon löydettävyyteen ja hakutoimintoihin liittyviä toiveita.

Henkilökohtaisia palveluitamme kiitellään. Puhelinneuvontaa ja muuta neuvontaa pidetään tärkeänä ja puhelinneuvonnan toivotaan olevan enemmän auki. Myös kielineuvontatsätti muistetaan ja sen paluuta toivotaan. Moni vastaajista tiedostaa kuitenkin, että palveluiden – niin henkilökohtaisten kuin verkkopalveluiden – laajentaminen ja säilyttäminenkin liittyvät läheisesti Kotimaisten kielten keskuksen resursseihin.

Hyvää saisi aina olla lisää. Vastauksissa toivotaan muun muassa lisää karjalankielistä aineistoa, kiinnostavia murresisältöjä ja avoimia rajapintoja. Esimerkiksi virkakielikurssit ja asiapitoiset blogikirjoitukset ovat saaneet vastaajat kaipaamaan lisää samankaltaista sisältöä, minkä lisäksi valmiiksi laajat sanakirjamme saisivat aina sisältää entistä enemmän erilaista tietoa.

Kiitos kiitoksista

Kaiken kaikkiaan Kotimaisten kielten keskukselle toivotaan kaikkea hyvää. Vastaajat pitävät kieliasioita tärkeinä, ja he iloitsevat onnistumisistamme.

Tarjoatte valtavasti hyödyllistä materiaalia vakuuttavassa, innostavassa ja nykyaikaisessa muodossa.

Nykyinen linja, jossa näkyvyyttä on monella kanavalla ja monenlaiselle yleisölle, on hyvä.

Jatkakaa hyvää ja arvokasta työtänne. Kiitos!

Kieli on kulttuurin kuva ja rakennuspuu. Siksi Kotus on äärettömän tärkeä Suomelle ja suomalaisille. Tämän vuoksi toivon Kotukselle lisää rahoitusta, jotta se voi panostaa tutkimukseen kuten aiemmin.

Arvokasta tietoa

Kotimaisten kielten keskus toteutti syksyllä 2021 myös kaksi muuta kyselyä. Toisessa kyselyssä selvitettiin Kotuksen tunnettuutta sekä suomalaisten suhtautumista kieliasioihin. Toisessa kyselyssä taas selvitettiin Kotuksen verkkopalvelujen käyttäjien kokemuksia ja toiveita palveluista ja Kotuksen toiminnasta yleensä.

Näiden kolmen kyselyn avulla olemme saaneet valtavasti arvokasta tietoa, mikä auttaa meitä kehittämään toimintaamme. Kiitos kaikille kyselyihin vastanneille!

Teksti: Risto Uusikoski

Lue lisää


Palaa otsikoihin