Siirry sisältöön
Haku

rss Kotus-vinkit

8.9.2022 12.09

Kirjoituksia lukutaidon merkityksistä

Lue tekstiä, lue kuvaa, lue mediaa.

Syyskuun kahdeksantena päivänä vietetään kansainvälistä lukutaitopäivää. Lukutaito on monimutkainen asia: esimerkiksi mekaanisella lukutaidolla tarkoitetaan kykyä lukea ja peruslukutaidolla sitä, että myös ymmärtää lukemansa.

Lukemisen käsitekin on laajentunut. Voidaan puhua muun muassa kuvanlukutaidosta, nuotinlukutaidosta tai pelinlukutaidosta. Lukeminen itsessäänkin on kulkenut jo pitkän tien, sillä sanalla on alun perin tarkoitettu luettelemista ja lukumäärän laskemista.

  • Riitta Eronen: Mitä lukeminen on? (Kieli-ikkuna, 11.8.1998)

Tulkitse, erittele, käytä hyväksi

Kielitoimiston sanakirjassa sana lukutaito määritellään lukemisen taidoksi. Sanaa käytetään laajemminkin ”kyvystä tulkita, eritellä ja käyttää hyväksi lukemaansa t. näkemäänsä”. Esimerkiksi medialukutaitoa käytetään sanakirjan mukaan ”kyvystä tulkita ja eritellä tiedotusvälineiden viestejä ja tiedonvälityksen keinoja”.

Medialukutaito on jatkuvasti tapetilla: missä informaatiota, siellä disinformaatiota. Misinformaatiosta puhutaan, kun väärää tietoa jaetaan vahingossa. Tarkoituksellinen väärän tiedon jakaminen on disinformaatiota. Malinformaatiosta on kyse silloin, kun totuudenmukaista tietoa jaetaan luvatta ja tietoista haittaa tai vahinkoa aiheuttaen.

Kriittistä medialukutaitoa voi oppia ja opettaa. Kuva: Risto Uusikoski, Kotus.
Kriittistä medialukutaitoa voi oppia ja opettaa. Kuva: Risto Uusikoski, Kotus.

Mekaanista, funktionaalista, toimivaa

Erilaisia lukemisen ja lukutaidon merkityksiä on käsitelty myös suomen kielen lautakunnassa. Tästä kerrotaan Kielikellossa 1990:

Lautakunta päätti suosittaa käytettäväksi ilmausta mekaaninen lukutaito, jos osaa lukea tekstiä mutta ei ymmärrä sitä. Kun pyritään myös tekstin ymmärtämiseen, olisi suositettavaa käyttää ilmausta peruslukutaito. Unescon asiakirjoissa käytetyn ilmauksen funktionaalinen lukutaito ja sen jo suomenkielisissä kirjoituksissa esiintyneiden synonyymien toiminnallinen lukutaito ja toimiva lukutaito sijaan lautakunta suosittaa ilmausta kielellinen vuorovaikutuskyky; aiemmin käytetyistä pidettiin parhaana ilmausta toimiva lukutaito.

Huolta kannetaan erityisesti erilaisista lukutaidon muodoista, mutta minkäänlainen lukutaito ei ole selviö. Maailmassa on satoja miljoonia lukutaidottomia aikuisia, joista osa asuu Suomessa.

Lukukinkerit pystyyn

Lukemiseen ja lukutaitoon liittyvät myös monet murresanat. Yksi näistä on lukuset (’lukukinkerit’). Lukusia muistellaan Jaalan ja Askolan murrenäytteissä.

Vanhan laulun sanoin: Opi kaikki aakkoset. Se ei riitä, mutta opi ne. (Agit Prop, 1974). Aakkosrimpsuista aloiteltiin jo 1600-luvun lastenkouluissa.

Turun koulu. Aarno Karimon opetustaulu, WSOY 1935. Kuva: Turun museokeskus.
Turun koulu. Aarno Karimon opetustaulu, WSOY 1935. Kuva: Turun museokeskus.

Vinkin alkuperäinen versio on julkaistu vuonna 2017.



Palaa otsikoihin