Tervetuloa @yläopistoon!
Digiroolipelejä ja kielileikkejä Jodelissa.
Syksyllä 2016 suomalaissomettajien keskuudessa yleistyi mobiiliviestintäsovellus Jodel, jossa käyttäjät voivat liittyä erilaisia aihealueita käsitteleville kanaville ja keskustella anonyymisti. Jodel on profiloitunut etenkin korkeakouluopiskelijoiden sosiaaliseksi mediaksi, ja merkittävän osan käyttäjäkunnasta kattavatkin juuri opiskelijat.
Kielen tarkastelijan näkökulmasta sovellus on erityisen hedelmällinen. Vilkkaana ja vapaamuotoisena käyvä keskustelu synnyttää jatkuvasti uusia kielellisiä ilmiöitä. Uudissanastoa syntyy, ja parinsadan merkin rajoitukset viesteissä pakottavat käyttäjät toisinaan muutenkin luoviin ratkaisuihin.
Yksi erityisen kiinnostava Jodel-ilmiö ovat kanavat, joilla pelataan eräänlaisia digiroolipelejä. Tällainen on esimerkiksi @keskiluokka-niminen kanava, jossa kanavalle kirjoittajat pyrkivät jäljittelemään varakkaiden suomalaisten ulkokultaista somekirjoittelutyyliä.
Parhaimmillaan digiroolipelikanavat ovatkin tarkkanäköistä ja osuvaa satiiria tosielämästä. Toisinaan ne ovat vain ylitsevuotavaa stereotypioilla leikittelyä.
Yläkoululaiset luentosaleissa
Tulevan opettajan sydäntä lähellä on @yläopisto-nimeä kantava kanava, jossa keskustelijat imitoivat yläkoululaisten kielenkäyttöä ja mielenmaisemia. Kanavan digiroolipelaajat lienevät pääosin opiskelijoita, sillä yläkoulu yhdistyy keskusteluissa korkeakoulumaailman asioihin ja ilmiöihin.
Suosittuja keskustelunaiheita @yläopistolla ovat esimerkiksi bilettäminen, alkoholinkäyttö ja seksi, opiskelusta valittaminen tai vaihtoehtoisesti opintoihinsa keskittyvien opiskelijoiden pilkkaaminen. Keskusteluita sävyttää peruskouluikäisiltä matkittu huumori.
Yläkoululaisten kielenkäyttöä mukaillaan monenlaisin keinoin. Silmiinpistävintä on runsas kiroilu – lähes jokaisessa kanavalle postatussa viestissä toistetaan ahkerasti v-sanaa. Vaikutelma on, ikävä kyllä, varsin autenttinen. Jos koskaan on sattunut esimerkiksi bussiin äänekkään yläkoululaisjoukon kanssa, ei todennäköisesti ole välttynyt huomaamasta, että kyseinen sana on monen murrosikäisen puheessa äärimmäisen keskeisessä roolissa.
Muita yläkoululaiskielen jäljittelyn keinoja ovat esimerkiksi hymiöiden ja emojien viljely, ks:n korvaaminen x:llä sekä lyhenteiden käyttö (näistä suosikkeja ovat hiljattain muotiin tullut sos ja klassinen lol). Kiinnostavaa on tahallinen oikeinkirjoitussääntöjen laiminlyönti; erityisesti yhdyssanat kirjoitetaan kanavalla lähes systemaattisesti väärin.
Silloin tällöin @yläopistolla vierailee opiskelijoiden lisäksi myös esimerkiksi opetushenkilökuntaa:
Kielen uudet leikkikentät
Kielellistä leikkiä lienee ollut olemassa yhtä kauan kuin kieltäkin. Somemaailma tarjoaa jatkuvasti kielenkäyttäjille uudenlaisia kenttiä, joilla luoda ja pelata uusia kielipelejä. Pelisäännöt syntyvät, elävät ja muuttuvat leikkiessä – ja samalla uudistuu kielikin.
Estottominta kielen uudistuminen on kenties juuri some-keskusteluissa, mutta voivatpa huomaamattomimmat nettikielessä muuttuneet kielikäytänteet toimia vaikuttimina myös virallisemmalle tyylille. Kielen muutos on puolestaan aina oiva aihe uusille keskusteluille ja leikeille.
Sanotaan, että leikki pidentää ikää. Kielenkäyttäjien lisäksi taitaa sanonta päteä myös kieleen itseensä.
JEMINA TUKIAINEN
Kirjoittaja on Kielitoimistossa korkeakouluharjoittelijana.
Palaa otsikoihin | 0 puheenvuoroa | Keskustele