Siirry sisältöön
Haku

Leena Nissilä


Leena Nissilä. Kuva: May Wikström, Kotus.
Leena Nissilä. Kuva: May Wikström, Kotus.

Leena Nissilä on Kotimaisten kielten keskuksen johtaja. Hän on työskennellyt aiemmin opettajana ja tutkijana sekä asiantuntija- ja johtamistehtävissä Opetushallituksessa ja Helsingin yliopiston kielikeskuksessa. Häntä kiinnostavat muun muassa moni- ja rinnakkaiskielisyys, kielipolitiikka, kielikoulutus ja kielelliset oikeudet. Väitöskirjassaan hän tutki virolaisten suomen kielen verbien ja verbirektioiden oppimista.


21.12.2021 13.00
Leena Nissilä

Joulutodistuksen aika

Olemme saaneet paljon eväitä tulevaan.

Syyskausi lähestyy loppuaan. On hyvä hetki pysähtyä miettimään mennyttä ja samalla pohtia, millaisin ajatuksin suunnata tulevaan. Jännittäviä hetkiä on tiedossa erityisesti niillä, jotka saavat ensitodistuksen opiskelustaan. Muidenkin on hyvä pohtia, onko asetetut tavoitteet saavutettu ja vastaavatko saadut arviot omia käsityksiä.

Joskus todistus tai muu palaute sisältää iloisia yllätyksiä, toisinaan jopa karvaitakin pettymyksiä. Jos on itse panostanut tekemisiinsä erityisen paljon, voi tuntua epäoikeudenmukaiselta, jos se ei olekaan riittänyt. Siitä syystä voi olla tarkoituksenmukaisempaa verrata tuloksia muiden tulosten sijaan omiin tavoitteisiin.

Ovatko palveluiden käyttäjät tyytyväisiä?

Työpaikoillakin on tarpeen pysähtyä vuoden lopussa pohtimaan, miten osaaminen tai palvelut ovat kehittyneet. Myös organisaatiot tarvitsevat tietoa toimintansa kehittämiseksi. Ilman tietopohjaa voi vain arvailla, ovatko palveluiden käyttäjät olleet tyytyväisiä.

Kotimaisten kielten keskus toteutti loppusyksyn aikana kaksi kyselyä saadakseen palautetietoa siitä, kuinka hyvin Kotuksen toiminta tunnetaan ja millaisiksi sen palvelut koetaan. Kotuksen ja sen verkkopalveluiden tunnettuutta suomalaisten keskuudessa sekä ihmisten suhtautumista Kotuksen toimialoihin ja tehtäviin selvitettiin gallup-tyyppisen kyselyn avulla. Ulkopuolisen tahon toteuttama tunnettuuskysely pohjautui otokseen, joka edusti kaikkia suomalaisia.

Tällainen tunnettuuskysely toteutettiin viraston historiassa ensimmäistä kertaa. Niinpä ensitodistukseen liittyvää jännitystä saatiin kokea myös Kotuksessa.

Vahva brändi, Kotukseen luotetaan

Tulokset osoittavat, että Kotuksen brändi on vahva ja Kotuksen toimintaan luotetaan. Vastaajat pitivät Kotuksen toimialoja ja tehtäviä pääosin erittäin tärkeinä tai tärkeinä.

On toki edelleen tahoja, jotka voisivat tuntea Kotuksen toiminnan ja palvelut paremmin. Satunnaisista suomenkielisistä vastaajista noin joka viides tiesi Kotuksen jollakin nimellä, ruotsinkielisille vastaajille Kotus tai Språkinstitutet on vieraampi. Vaikuttamispotentiaalia on siis edelleen.

Tarpeellisia ja saavutettavia palveluita

Toinen kysely suunnattiin Kotuksen palveluiden käyttäjille. Sen avulla selvitettiin Kotuksen verkkopalvelujen käyttäjien kokemuksia ja toiveita palveluista ja Kotuksen toiminnasta yleensä. Vastanneista valtaosa pitää Kotuksen palveluita hyvinä ja toimivina. Eri verkkopalveluilla on omat kohderyhmänsä, joten kaikki palvelut eivät ole kuitenkaan kaikille yhtä tuttuja.

Käyttäjäkysely osoitti, että Kotuksen palvelut ovat tarpeellisia ja saavutettavia ja niitä käytetään sekä työssä että vapaa-ajalla. Suurimmalle osalle vastaajista Kotuksen verkkopalvelut ovat myös ensisijainen kielitiedon lähde. Palveluja käytetään todella paljon. Esimerkiksi vuonna 2020 sivulatauksia kertyi kaikkiaan lähes 16 miljoonaa.

Lisää näkyvyyttä, nopeaa reagointia

Kyselyiden vastauksista saimme paljon eväitä tulevaisuuden kehittämistyölle. Vastauksissa toivottiin, että Kotus voisi tuoda palveluitaan enemmän esille sekä reagoida nopeammin muun muassa kielipoliittisiin kysymyksiin.

Vastauksissa toivottiin myös ristiinlinkitystä ja rajapintoja verkkopalveluiden välille sekä hakutoimintojen kehittämistä. Lisäksi Kotukselta toivottiin entistä enemmän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja aktiivisia kannanottoja ajankohtaisiin kieliaiheisiin.

Kiitos kiitettävästä todistuksesta!

Olemme Kotuksessa todella iloisia käyttäjien antamasta kiitettävästä joulutodistuksesta. Meillä on hyvä pohja pohdinnoille siitä, millä tavalla lunastamme parhaiten ne odotukset, joita yhteiskunnalla toiminnallemme tällä hetkellä ja tulevaisuudessa on. Palveluiden tarjontaa ja kehittämistä toki rajaa jo pidempään laskusuunnassa ollut resurssitilanne.

Palvelujemme käyttäjät saavat meiltä kiitettävän joulutodistuksen. On ollut ilo tehdä työtä teille ja yhdessä teidän kanssanne! Haluamme myös kiittää kaikkia kyselyihin vastanneita arvokkaista palautteista.


Rauhaisaa joulua ja antoisaa uutta vuotta
kaikille Kotuksen ystäville!
Joulukynttilä. Kuva: Riikka Tervonen, Kotus.
Teksti: Leena Nissilä
Kuva: Riikka Tervonen

Palaa otsikoihin | 0 puheenvuoroa | Keskustele


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei puheenvuoroja