Siirry sisältöön
Haku

Vesa Heikkinen


Vesa Heikkinen. Kuva: Sonja Holopainen, Kotus.
Vesa Heikkinen. Kuva: Sonja Holopainen.

Vesa Heikkinen on suomen kielen dosentti ja erityisasiantuntija Kotimaisten kielten keskuksessa sekä www.kotus.fi-sivuston päätoimittaja.


rss

9.11.2011 11.16

Tytöt ja pojat taas kilpasilla

Kiva, että tutkimuksista tehdään uutisia, mutta...

Enpä malta olla taas tarttumatta teemaan, jota olen aiemminkin aprikoinut. Sukupuolten vastakkainasettelun korostaminen ärsyttää yhä! Viimeksi allergiareaktioni laukaisi Ylen uutinen Pojat kiilaavat tyttöjen ohi englannin kielessä tietokonepelien ansiosta.

Uutisen kärjeksi on nostettu poikien ja tyttöjen vastakkaisuus ja jatkuva kilpailu. Uutinen referoi Olli Uuskosken pro gradu -tutkimusta, jossa on käyty läpi lähes 500 lukiolaisen pelitottumukset ja englannin numerot. Tutkimus vaikuttaakin erittäin kiinnostavalta!

Uutisen mukaan lukiolaispojat saavat tyttöjä enemmän huippuarvosanoja englannin kielessä: ”Tuoreen tutkimuksen mukaan tärkein selittävä syy poikien menestykseen on runsas tietokonepelien pelaaminen. Englannin kielen professori kehottaa tunnustamaan pelin merkityksen kielitaidolle.”

Jutun loppupuolella yleistetään vielä, että Pojat loistavat englannissa. Tosin syy esitetään nyt hieman epävarmempana kuin jutun alkupuolella: ”Pojat pelaavat tyttöjä enemmän. Ehkä juuri siksi pojat ovat kiilanneet tyttöjen ohi parhaissa englannin arvosanoissa.”

Jutusta ei kuitenkaan käy ilmi, kuinka suuria tyttöjen ja poikien erot ovat. Ovatko erot tilastollisesti merkitseviä vai onko kyse sattumasta? Entä kuinka yleistettäviä tulokset ovat? Voiko olla muita seikkoja, jotka selittävät mahdollista eroa?

Myös uutisjutun alkuoletukset arveluttavat: Miten biologinen sukupuoli liittyy pelaamiseen tai englannin oppimiseen? Miksi luonnollistetaan ajatusta biologisten sukupuolten välisistä eroista ja niiden merkittävyydestä? Miksi esitetään ikään kuin selviönä sukupuolten välinen kilpailu? Pitääkö kaikessa kilpailla ja pitääkö tämäkin asia esittää ikään kuin kilpailuna? Entä mitä erityisen arvokasta on englannin osaamisessa?

Tuntuu siltä, että uutinen tekstilajina on murroksen tilassa. Kaikki on kaupan; kaikki on myytävä, uutisetkin.

Palaa otsikoihin | 6 puheenvuoroa

9.11.2011 14.24
Timo Voipio
Päivityksiä
YLE:n uutista on päivitetty, ja HS:n julkaisemassa uutisessa oli jo alunperin mukana luvut. "Yli 15 tuntia viikossa pelaavilla englannin numeroiden keskiarvo oli 8,79, pelejä pelaamattomien 7,28." 500 oppilaan otoksessa tuo on jo merkittävä ero, joskaan kausaliteettia ei tietenkään voi päätellä uutisen tiedoista.
9.11.2011 16.34
Erkki (eka)
Vastannee opilaidenkin käsityksiä
Poika kirjoitti 1997, tyttö 2010. Molemmat selvisivät englannista mukavasti. Kumpikin oli sitä mieltä, että tietokonepelit edistävät poikien englannin taitoja: poika tyytyväisenä magnaansa, tyttö vähän harmitellen eximiaansa.

Oppilailla siis on ollut tuollainen mutu-käsitys pelien vaikutuksesta jo melko pitkällä aikavälillä. Mahtanevatko englannin opettajatkin olla samaa mieltä?
10.11.2011 1.03
tms
pakkohan sitä eroa on tehdä!
Vauvalle ei saa nykyään ostettua nuttua lahjaksi ilman että ensin myyjälle kertoo, onko piltti tyttö vai poika, lelukatalogit paasaavat lapsille, että lelut eivät voi olla kuin toiselle sukupuolelle. Silti poika- ja tyttölapset ovat keskenään melkoisen samanlaisia - ryhmien sisäiset erot ovat suurempia kuin ryhmien väliset.

Siispä kun kerrankin saadaan oikea tutkimustulos, jota lainaten voidaan ihan selvästi sanoa, että jossain asiassa pojat ja tytöt ovat erilaisia, niin täytyyhän siitä repäistä otsikoihin juuri se ero!

Ja olisiihan se kovin tylsää sanoa vain, että runsas englanniksi pelaaminen vaikuttaa positiivisesti englannin numeroon...
10.11.2011 9.58
Onko mitään luonnollisempaa eroa kuin biologinen ero?
10.11.2011 10.08
Erika
Totta kai uutinen tekstilajina on murroksen tilassa - siis niiden mielestä, jotka ovat luokitelleet tekstit lajeihin, ja erilaisin diskursiivisin käytäntein luonnollistaneet nämä lajit.

Pidetään jotenkin luonnonlakina että uutisteksti olisi erilainen kuin vaikka runo. Tamän suuren vedätyksen rinnalla on suorastaan pientä, että eräät pitävät ikään kuin luonnollisena sitä, että nainen ja mies olisivat jotenkin erilaisia keskenään.
14.11.2011 7.51
Laura Kataja
Pelaaminen
Se mikä tässä on omituista, on että se englanninnumeroon vaikuttava tekijä oli nimenomaan pelaaminen, mutta uutisessa tästä oli tehty tyttöjen ja poikien välinen ro.

Ihan varmastihan on paljonkin tyttöjä jotka pelaavat, ja paljon poikia jotka eiivät pelaa englanninkielisiä tietokonepelejä.

Itse olen kotona päässyt seuraamaan pelaamisen vaikutusta - joskus kuusivuotiaana peleistä innostunut poika on samalla oppinut englantia että suhisee.