Vesa Heikkinen on suomen kielen dosentti ja erityisasiantuntija Kotimaisten kielten keskuksessa sekä www.kotus.fi-sivuston päätoimittaja.
Tytöt ja pojat taas kilpasilla
Enpä malta olla taas tarttumatta teemaan, jota olen aiemminkin aprikoinut. Sukupuolten vastakkainasettelun korostaminen ärsyttää yhä! Viimeksi allergiareaktioni laukaisi Ylen uutinen Pojat kiilaavat tyttöjen ohi englannin kielessä tietokonepelien ansiosta.
Uutisen kärjeksi on nostettu poikien ja tyttöjen vastakkaisuus ja jatkuva kilpailu. Uutinen referoi Olli Uuskosken pro gradu -tutkimusta, jossa on käyty läpi lähes 500 lukiolaisen pelitottumukset ja englannin numerot. Tutkimus vaikuttaakin erittäin kiinnostavalta!
Uutisen mukaan lukiolaispojat saavat tyttöjä enemmän huippuarvosanoja englannin kielessä: ”Tuoreen tutkimuksen mukaan tärkein selittävä syy poikien menestykseen on runsas tietokonepelien pelaaminen. Englannin kielen professori kehottaa tunnustamaan pelin merkityksen kielitaidolle.”
Jutun loppupuolella yleistetään vielä, että Pojat loistavat englannissa. Tosin syy esitetään nyt hieman epävarmempana kuin jutun alkupuolella: ”Pojat pelaavat tyttöjä enemmän. Ehkä juuri siksi pojat ovat kiilanneet tyttöjen ohi parhaissa englannin arvosanoissa.”
Jutusta ei kuitenkaan käy ilmi, kuinka suuria tyttöjen ja
poikien erot ovat. Ovatko erot tilastollisesti merkitseviä vai onko kyse sattumasta? Entä kuinka yleistettäviä tulokset ovat? Voiko olla muita seikkoja, jotka selittävät mahdollista eroa?
Myös uutisjutun alkuoletukset arveluttavat: Miten biologinen sukupuoli liittyy pelaamiseen tai englannin oppimiseen? Miksi luonnollistetaan ajatusta biologisten sukupuolten välisistä eroista ja niiden merkittävyydestä? Miksi esitetään ikään kuin selviönä sukupuolten välinen kilpailu? Pitääkö kaikessa kilpailla ja pitääkö tämäkin asia esittää ikään kuin kilpailuna? Entä mitä erityisen arvokasta on englannin osaamisessa?
Tuntuu siltä, että uutinen tekstilajina on murroksen
tilassa. Kaikki on kaupan; kaikki on myytävä, uutisetkin.
Palaa otsikoihin | 6 puheenvuoroa
Oppilailla siis on ollut tuollainen mutu-käsitys pelien vaikutuksesta jo melko pitkällä aikavälillä. Mahtanevatko englannin opettajatkin olla samaa mieltä?
Siispä kun kerrankin saadaan oikea tutkimustulos, jota lainaten voidaan ihan selvästi sanoa, että jossain asiassa pojat ja tytöt ovat erilaisia, niin täytyyhän siitä repäistä otsikoihin juuri se ero!
Ja olisiihan se kovin tylsää sanoa vain, että runsas englanniksi pelaaminen vaikuttaa positiivisesti englannin numeroon...
Pidetään jotenkin luonnonlakina että uutisteksti olisi erilainen kuin vaikka runo. Tamän suuren vedätyksen rinnalla on suorastaan pientä, että eräät pitävät ikään kuin luonnollisena sitä, että nainen ja mies olisivat jotenkin erilaisia keskenään.
Ihan varmastihan on paljonkin tyttöjä jotka pelaavat, ja paljon poikia jotka eiivät pelaa englanninkielisiä tietokonepelejä.
Itse olen kotona päässyt seuraamaan pelaamisen vaikutusta - joskus kuusivuotiaana peleistä innostunut poika on samalla oppinut englantia että suhisee.