Kotuksen uutiset 2020
Astu rohkeasti esiin, Kotus!
Asiakaskysely: Kotimaisten kielten keskuksen toimintaan ollaan tyytyväisiä.
Kotimaisten kielten keskus kerää vuosittain tietoja asiakkaiden tyytyväisyydestä Kotuksen toimintaan, palveluihin ja aineistoihin. Viimeisin verkkokysely järjestettiin loka-marraskuussa 2020.
Kyselyyn vastanneet ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä Kotuksen toimintaan, ja saimme lukuisia hyödyllisiä kehitysehdotuksia. Vastaajia oli 1 212.Tasaisesti hyvä
Käyttäjiä pyydettiin antamaan Kotuksen toiminnalle kokonaisuudessaan arvosana asteikolla yhdestä (erittäin tyytymätön) neljään (erittäinen tyytyväinen). Arvosanojen keskiarvo on 3,5, ja peräti 95 prosenttia vastaajista on toimintaan erittäin tai melko tyytyväisiä.
Käyttäjien tyytyväisyyttä selvitettiin myös osa-alueittain. Kotuksen verkkotoiminta sai arvosanan 3,5, toiminta sosiaalisessa mediassa 3,2, henkilökohtaiset neuvontapalvelut 3,3 ja sähköiset aineistot 3,4. Tulokset ovat lähes samanlaiset kuin kolmena edellisenä vuonna.
Kotus esiin
Käyttäjiltä kysyttiin myös, kuinka Kotuksen tulisi kehittää toimintaansa. Huomattavan moni vastaajista toivoo Kotuksen olevan nykyistä näkyvämpi: Kotuksen tulisi tuoda itseään ja ajamiansa asioita entistä enemmän esiin kaikkialla yhteiskunnassa.
Varsinkin kansalliskielten aseman aktiivinen puolustaminen on monen vastaajan mielestä tärkeää ja etenkin englannin jalansija yliopistoissa koetaan huolestuttavaksi. Kotuksen toivotaan myös taistelevan anglismeja vastaan ja olevan muutenkin tiukempi siinä, mitä kielenkäyttöön liittyvää me ”hyväksymme” ja suositamme.
Tieto esiin
Erilaiset verkkopalvelumme ovat kovassa käytössä, ja niitä kehuttiin kauniin sanoin. Moni kiinnitti kuitenkin huomiota palveluidemme hakutoimintoihin: tiedon löytäminen niin sanakirjoista, ohjepankista kuin verkkosivuiltamme koettiin monesti hankalaksi.
Katse eteenpäin
Kotimaisten kielten keskuksen tekemää työtä pidetään tärkeänä. Meihin myös luotetaan:
”Luottamus toimintaanne kohtaan on erittäin korkea, kiitos.”
”Kiitos työstänne ja sen tulosten jakamisesta verkossa. Iloitsen teistä.”
”Miten tuosta voi enää parantaa?”
Emmeköhän me keksi yhtä jos toista – kiitos asiakaskyselyyn vastanneiden! Kyselyn tulokset auttavat kehittämään Kotuksen toimintaa. Selvitämme asiakastyytyväisyyttä jälleen ensi vuonna.
Teksti ja kuva: Risto Uusikoski