Siirry sisältöön
Haku

Nimien viemää


Nimien viemää -blogin kansikuva. Kuva: Sonja Holopainen, Kotus.

Nimien viemää -blogia kirjoittavat erisnimiin hurahtaneet Kotuksen asiantuntijat. Blogissa pohditaan nimiä ja niihin liittyviä ilmiöitä eri näkökulmista. Aiheena ovat kaikenlaiset nimet paikan- ja henkilönnimistä viranomaisten ja yritysten nimiin.


rss

21.8.2023 10.30
Ulla Onkamo

Nimen tarkoitusta &simässä

Teatterin nimenmuutoksessa menivät nimet ja logot sekaisin.

Espoon kaupunginteatteri tarjosi perjantaina 18.8.2023 nimipaukun, kun se tiedotti muuttaneensa nimensä &:ksi. Uusi nimi tulee sanaparin Espoon teatteri alkukirjaimista ET, joista on edelleen johdettu &-merkki. Merkki äännetään ’et’, kuten voidaan ääntää kirjainyhdistelmäkin.

Sosiaalisessa mediassa ja verkkouutisten kommentointipalstoilla nimiuutiseen reagoitiin välittömästi. Kommentoijien mielikuvissa nimen keksineet mainostoimiston konsultit nauravat partaansa ja käärivät taskuihinsa hyvät rahat. Monet totesivat teatterin tehneen ”princet” eli vertasivat tapausta siihen, kun artisti Prince vuonna 1993 muutti nimensä monimutkaiseksi symboliksi. Myös Twitterin nimenmuutosta X:ksi arveltiin espoolaisten esikuvaksi.

Huolta herätti muun muassa nimen käytettävyys, se, miten teatteriin ohjaavista opasteista saadaan saavutettavat ja kuinka käy löydettävyydelle internetin hakukoneissa. Yleinen käsitys tuntui olevan, & pieleen meni. Helsingin Sanomien mielipidepalstalla (21.8.2023) toivotaankin Kotimaisten kielten keskuksen mielipidettä uudesta nimestä.

Kriittiset reaktiot ovat ymmärrettäviä, sillä nimi on todella vaikea käytössä. Jos nimi kirjoitetaan merkkinä &, sitä taivutetaan kaksoispisteen avulla &:n [etin]. Sen sijaan sanana luettaviin, konsonanttiin loppuviin lyhenteisiin taivutuspäätteet lisätään vokaalin i avulla: ETin. Todennäköisesti käytössä tullaan siis näkemään myös sekamuotoa &in.

Espoon kaupunginteatterin mainoslehti. Teatterin uusi nimi on &. Kuva: Olli Tamminen, Kotus.
Espoon kaupunginteatterin mainoslehti. Teatterin uusi nimi on &. Kuva: Olli Tamminen, Kotus.

Teatterilla tuntuvat menneen nimet ja logot sekaisin. Logot ovat yritystä tai vastaavaa edustavia graafisia tunnisteita, joilla luodaan brändiä. Erisnimetkin luovat brändiä, mutta niiden perimmäinen tarkoitus on sujuvoittaa kielenkäyttöä. On kielellisesti taloudellisempaa käyttää erisnimeä kuin selittää asia monisanaisesti.

Mutta eikö juuri & ole supertaloudellinen? Sehän koostuu vain yhdestä merkistä, kun Espoon kaupunginteatterissa on kaksi sanaa ja peräti 27 merkkiä. Valitettavasti ei. Tämä johtuu siitä, että nimen ainoa tehtävä ei ole kohteensa yksilöiminen. Ensimmäiset paikannimet, henkilönnimet ja yritysnimet ovat aina myös kertoneet olennaista ja tärkeää tietoa kohteestaan.

& ei ensikuulemalta kerro kohteestaan mitään eikä edes hahmotu nimeksi. Erilaisella nimellä on haettu erottuvuutta, mutta käytännössä nimi & ei erotu tarpeeksi merkistä &. Siksi se voidaan helposti ymmärtää väärin. Merkki vaatii puhujaa ja kirjoittajaa avaamaan, mihin se oikein viittaa. Niinpä teatterin uudessa ohjelmistolehtisessäkin lukee ”Espoon kaupunginteatteri = Espoon teatteri = ET = &”. Ei enää kovinkaan taloudellista.

Usein ihmettelen, miksi jätetään hyödyntämättä mainio tiedonvälittämisen potentiaali, joka jokaisella nimellä on. Sen sijaan epäselvän nimen kerrotaan kerta toisensa jälkeen kuvastavan tai symboloivan hyvin abstrakteja ja kummallisiakin asioita. Asioita, jotka aivan yhtä hyvin voitaisiin liittää johonkin toiseen, yhtä epäselvään ja epäkäytännölliseen nimeen. Sitä paitsi julkishallinnon tuottamien palvelujen nimien tulisi hallintolain hengessä olla asiallisia, selkeitä ja ymmärrettäviä.

Palaa otsikoihin | 1 puheenvuoro | Keskustele

21.8.2023 13.44
Graafinen suunnittelija
Logoterapiaa.
Huomautus terminologiasta. Liike- ja yhteisötunnusten suomalaisessa suunnittelussa mennään alunperin heraldisten lähtökohtien mukaan. Tunnuksessa on usein kuvallinen tunnusosa sekä nimen typografinen kirjoitusasu, jota voidaan kutsua logo-osaksi.

Näitä voidaan sitten käyttää yhdessä tai erikseen. Logo kokonaisuutena on amerikanismi, joka on yleistymässä. Se liittyy painolaattaan, logotype.

Kieli muuttuu, koska yleinen mediaympäristö vaikuttaa. Tässä tapauksessa harhauttavasti -- ammattihemmojen mielestä.

Onneksi tunnusten tuottamisesta saa vielä rahaa. Sitä ei ihan heti voi tekoälyttää, vaikka suuntaus on sinne päin.

Hyvän tunnuksen kriteerit ovat tunnistettavuus, erottuvuus, kuvaavuus sekä positiiviset mielikuvat (joita ei tarvitse selittää erikseen). Tunnuksen nimiosa on tässä avainasemassa ja kuvio vain tukee sitä. Aika näyttää toimiiko & teatterin nimenä, vaikkapa taksia sinne tilatessa.