Siirry sisältöön
Haku

Elävät päät


Inkoon kirkon kattomaalauksia. Kuva: Pirkko Kuutti, Kotus.

Elävät päät -blogia kirjoittavat Vanhan kirjasuomen sanakirjan toimittajat, jotka työskentelevät Kotimaisten kielten keskuksessa. Blogissa jaetaan sanakirjatyön sivutuotteita: havaintoja, pohdiskeluja ja oivalluksia Ruotsin vallan aikaisten tekstien ääressä.


rss

8.6.2021 9.55
Elina Heikkilä

Ymmärtäväinen, taitava, viitseliäs...

Äänestäjän tarkistuslista vuodelta 1769.

Kuntavaalit ovat ihan ovella, ja moni on jo ehtinyt äänestää ennakkoon. Jos sinulla on oma ehdokas vielä hakusessa, ehkä seuraavista runsaan 250 vuoden takaisista ohjeista on apua valintaan. Ohjeet koskevat tosin valtiopäiväedustajien eivätkä kunnanvaltuutettujen valintaa, mutta miksipä niitä ei voisi soveltaa myös vuoden 2021 kuntavaaleihin!

Alkuvuonna 1769 valtakunnan säädyt olivat valitsemassa edustajiaan tuleville valtiopäiville eli herrainpäiville. Jotta saataisiin hyvät edustajat, tammikuussa 1769 nimimerkki ”Yhtä Hywää Kuka” tarttui sulkakynään ”Yhdesä Contoirissa” ja laati kirjoituksen ”Kaickein Kanssa Alammaisten tykö Kaikista Säädyistä lähestywäisestä Herrain Päiwä Miehen walitzemisesta”. Nelisivuinen ohjelehtinen julkaistiin painettuna sekä ruotsiksi että suomeksi.

Rakkaat kanssa-alamaiset!

Kirjoituksensa aluksi tekijä teroittaa tulevien valtiopäivien tärkeyttä ”rakkaiden kanssa-alamaistensa” mieleen. Valtiopäivistä riippuu, vieläkö Ruotsi on jatkossa ”wapaa itzestäns seisowa ja hywäsä arwosa pidettäwä waldakunda”. Missä omavaltaisuus ja eriseuraisuus voittavat lainkuuliaisuuden, perikato on lähellä ihan ihmisten omasta toimesta, ilman Jumalan suomaa sotaa, ruttoa tai nälkääkin.

Muinoin luja ja vihollistensa pelkäämä Ruotsin kansa on viime vuosikymmeninä omaksunut outoja tapoja. Niin ylhäiset kuin alhaisetkin ovat alkaneet elää huolestuttavan ylenpalttisesti. Kansa on muuttunut ”ämmäkkääksi, hempeäksi ja veltoksi” sekä ruumin että sielun puolesta, ja naapurivaltojen suhtautuminen Ruotsiin on kääntynyt ylenkatseeksi.

Valtakunnan talous on perin heikoissa kantimissa: rahan vaihtokurssi on epävakaa, ja oman maan käsiteollisuus kärsii salakuljetuksesta (sekä edellisillä valtiopäivillä tehdystä virhepäätöksestä). Väkeä siirtyy pois valtakunnasta, ja maanviljelyskin on huonossa jamassa. Mikä neuvoksi?

Nyt jos koskaan valtiopäivämiehiksi tulee valita ymmärtäväisiä, taitavia ja viitseliäitä ehdokkaita! Ihanne-ehdokkaat ovat myös kunniallisia, aikaansaavia ja yksivakaisia sekä mielellään ”Jumalata pelkäwäisiä miehijä”. Karvaat kokemukset ovat opettaneet senkin, että kannattaa valita ”senkaltaisia jotka rahan ahneudelda ei itziäns wietellä salli”.

Kirjoitin-Aitan liikekilpi. Kuva: Turun museokeskus.
"Yhtä Hywää Kuka" teroittaa sulkakynäänsä. Vanha liikekilpi. Kuva: Turun museokeskus.

Älkäät senkaltaisia valitko

Jollei löydy ehdokasta, joka täyttäisi kaikki edellisessä kappaleessa luetellut kriteerit, kokeillaan toista taktiikkaa. Nimimerkki ”Yhtä Hywää Kuka” esittää myös eräänlaisen käänteisen tarkistuslistan, jonka avulla äänestäjät voivat pudottaa pois kelvottomia ehdokkaita. Seuraavassa tarkistuslistan tekstiä on tiivistetty ja kieliasua modernisoitu aika tavalla.

1. Älkäät valitko ahneita, julkisia opin ja hyvien tapojen ylenkatsojia, vaikka he muutoin vaikuttaisivat kuinka taitavilta ja vikkeliltä, sillä senkaltaisten töitä ei Herra ole luvannut siunata.

2. Älkäät niitä valitko, jotka tarjoavat rahoja siitä hyvästä että heitä pyydetään herrainpäivämieheksi, sillä lahjus on kirottu raha ottajan kädessä ja antaja aikoo ottaa omansa takaisin herrainpäivillä, vaikka se maksaisi yhdeksän kymmenesosaa hänen kanssa-alamaisensa selkänahasta.

3. Älkäät senkaltaisia valitko, jotka ovat aiemmin palanneet herrainpäiviltä häpeällä.

4. Älkäät niitä valitko, jotka ovat osallisia rahan vaihtokurssin nousuun, sillä nämä avaavat taas pankin ja antavat setelien sataa meidän päällemme, kunnes plootun seteli ei maksa enempää kuin kuusi markkaa.

5. Älkäät niitä valitko, jotka viime herrainpäivillä olivat osalliset siinä häijyssä aikeessa, että kaikki käsiteollisuus pitää hävitettämän ja vähettämän.

6. Vaikka sopii karttaa salaviekasta vaiteliaisuutta, niin älkäät kuitenkaan valitko paljon puhuvaista ja sitä, joka ei osaa sulkea suutaan. Muistakaa sananlasku ”Hanhi munij isoin munan, pysyy kuitenkin äänetöinä, mutta kana munii wähäisen, ja kaakoitta yli koko pihan.”

7. Älkäät valitko hekumallisia, jotka ovat aina valmiit yhden tai toisen asian tähden syömään ja elämään hyvin ja muutenkin tarvitsevat kaikki rahansa pohjattomiin kuluihinsa.

8. Älkäät valitko niitä, joiden tiedetään vastustavan meidän uutta verratonta painovapausasetustamme.

Eivät he kysy hattua eivätkä myssyä

Nykylukijaa voi ihmetyttää, ettei nimimerkki ”Yhtä Hywää Kuka” sano juuri mitään puoluepolitiikasta, vaikka 1700-luvun Ruotsissa vaikutti kaksi puoluetta, hattu- ja myssypuolue. Puolueiden nimet pohjautuvat toisen puolueen ajamaan varovaiseen ulkopolitiikkaan, joka oli Ruotsin suurvalta-aseman palauttamista kaipaavan vastapuolueen mielestä niin uneliasta touhua, että maltilliset saivat pilkkanimen yömyssyt. Nimitys lyheni pelkiksi myssyiksi ja vakiintui puolueesta yleisesti käytetyksi nimeksi. Ruotsin suurvalta-aseman palauttamista ajavia puolestaan alettiin kutsua hatuiksi.

Miesten yömyssy. Kuva: Turun museokeskus.
Yömyssy, myssypuolueen nimikkoasuste. Kuva: Turun museokeskus.
Vuoden 1769 kirjoituksessa on yksi selvä viittaus puoluepolitiikkaan. Puhuessaan rahanahneista valtiopäivämiesehdokkaista kirjoittaja toteaa näiden voivan vaikka vannoa ”että he owat selkiät miehet, jotka ei kummallekan puolelle kallistu, sillä ei he kysy hattua eli lackia” ‒ kunhan vain saavat rahaa. Ruotsin sana mössa voidaan suomentaa sekä myssyksi että lakiksi.

Toinen maininta on tulkinnanvaraisempi. Maalaillessaan kuvaa valtakunnan surkeasta tilasta kirjoittaja varoittaa, että lakien halveksunta ja omavaltaisuus voi kostautua, niin että ihmiset pian ”hattu ja lacki rääpäleen kanssa piwosa, saawat kondaten lannista heitäns” joko jonkin ulkovallan tai oman maan ”wäkiwaldaisten rangaistuxen witzan ale”. Hatun- ja lakinreuhka kourassa ‒ tämäkin voisi olla hienovarainen viittaus hattu- ja myssypuolueisiin.

Kaiken kaikkiaan nimimerkki ”Yhtä Hywää Kuka” käyttää paljon enemmän mustetta ja paperia valtakunnan surkean tilan ja kelvottomien valtiopäivämiesten kuvailuun kuin hyvien ehdokkaiden luonnehtimiseen. ”Te jotka nyt walitzette, ja te, jotka sitte walituxi lakia säätäwixi säädyixi tuletta; muistakat teidän kallista edes wastaustanne sekä Jumalan että ihmisten edesä”, evästää kirjoittaja lopuksi lukijoitaan.

Hyvää vuoden 2021 vaalisunnuntaita äänestäjille ja hyvää työkautta uusille kunnanvaltuutetuille!

Haluatko lukea ”Yhtä Hywää Kenen” kirjoituksen kokonaisuudessaan? Hae sivulta tai vieritä tekstiä, kunnes näkyy otsikko Kaickein Kanssa Alammaisten tykö Kaikista Säädyistä lähestywäisestä Herrain Päiwä Miehen walitzemisesta ja lähdekoodi As1769c-1.

Palaa otsikoihin | 0 puheenvuoroa | Keskustele


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei puheenvuoroja