Siirry sisältöön
Haku

Äikät


Kellertävä perhonen punamultaseinällä. Kuva: Vesa Heikkinen.
Äikät-palstalla äidinkielenopettajat kirjoittavat kielestä koulun näkökulmasta. Mitä kielestä puhutaan nyt?




14.12.2016 11.02
Äikät: Marja Yli-Kerttula

Amisäikkää

Uusin opetussuunnitelmin ja vähenevin lähiopetustunnein.

Marja Yli-Kerttula. Kuva: Silja Hakala.
”Tamperelaista perintöä, Lokomo-papalta saatu kauha ja kulttuuriharrastus.” Kuva: Silja Hakala.


”Suurin osa opiskelijoistani on tekniikan alan poikia, joita teini-iässä on koulu kiinnostanut jokseenkin vaihtelevasti, ja nuoria, joista huolestuneet vanhemmat, tutkijat, virkamiehet ja jopa ministeri kirjoittavat yleisönosastopalstoilla ja muissa medioissa juuri nyt.”



Ammattiin opiskelevan nuoren muistikuva itsestään peruskoulun äidinkielen oppilaana on useimmiten se, että kielioppiasiat eivät jääneet päähän, ja moni kotitehtävä jäi siksikin tekemättä. Osa kuitenkin muistaa tehneensä tai jättäneensä kesken Suomen kirjallisuuden tutkielmansa tai projektityönsä, ja siksi Minna Canth, Eino Leino tai Aleksis Kivi kuulostavat tutuilta nimiltä. Peruskoulusta ei ole oikein mitään mukavaa muistoa: toki muutama hyvä ystävä, opettaja tai jokin ratkiriemukas tunti tulee mieleen, kun oikein patistan muistamaan jonkin myönteisen asian oppivelvollisuuskoulusta.

Uusien ammatillisten opetussuunnitelmien tavoitteena on, että opiskelijat opiskelevat kaikki pakolliset äidinkielen opetussisällöt ensimmäisen vuoden aikana ja valinnaiset yhteiset aineet toisen vuoden aikana. Peruskoulusta tulleet opiskelijat ovat kuitenkin ammattialassaan untuvikkoja, ja välillä tuntuu siltä, että tiedän rakentamisesta enemmän kuin opiskelijat.

Opintojen alkuun yhteisten aineiden tunteja kertyy siis paljon, ja opettajalla on mietittävää vaihtelevien ja monipuolisten tuntien suunnittelussa. Perinteisesti ammatillisten yhteisten aineiden opetussuunnitelma on ympäripyöreä sisällöltään, eikä paljon valmista opetusmateriaalia ole. Siksi tuntuu siltä, me avokonttorimme kieltenopettajat valmistelemme tunteja melkeinpä aamusta iltaan.

Amisopiskelija käy äikäntunneilla läpi asiasuomea, asiatekstejä, omaan alaansa liittyvää kielenhuoltoa ja lopuksi mediaa, kaunokirjallisuutta ja kulttuuria. Ryhmät ovat jo heterogeenisiä, mutta täytyy myöntää, että mukana on aina loistotyyppejä ja loistoryhmiä, joita vierailevat sijaisetkin kehuvat. On automyyjä-, media-assistentti-, talonrakentaja- ja puu- ja metalliartesaaniopiskelijoita, joiden tunteja odottaa hyvillä mielin. Vaikka on kyse kädentaitajista, moni opiskelija pitää myös äidinkielenopiskelusta, kun se on liitetty elävään elämään, omaan alaan ja vapaaseen ilmaisuun, vaikkapa runoon, nettinovelliin, räppiin tai perinteiseen kirjaan. Onnistumisen elämyksen löytäminen jollain äidinkielen osa-alueella on se tärkeä juttu nuorelle ja tietysti myös äidinkielenopettajalle.

Valinnaisista vaihtelua amiksen arkeen

Uutena lisänä olen kuluvana syksynä suunnitellut ja opettanut äidinkielen valinnaisia tutkinnonosia (kursseja). Vaikka suunnittelu- ja valmistelutyö on vienyt aikaa, on tunneilla ja uudenlaisissa ryhmissä vapaa ja rento tunnelma.

Ryhmissä on eri alojen opiskelijoita, ja opetan heille mediakasvatusta sekä suomea toisena kielenä. Sisällöt liittyvät ammatillisiin aloihin ja yleiseen kielen osaamiseen. Opetus rakentuu paljolti opetettavan ryhmän tarpeista.

Kurkistus työsaliin

Käyn usein katsomassa opiskelijoiden ammattiaineiden opiskelua työsaleissa. Usein ohje, ilmoitus, työselostus, raportti, tarjouspyyntö, tarjous, tilaus tai reklamaatio on liitetty vaikkapa opiskelijan rakentamaan puutarhavajaan, joka myydään koulun sivuilla asiakkaalle. On hienoa nähdä onnistunutta kädentyötä opiskelijalta, jolla on kielellisiä oppimisvaikeuksia ja joka ei oppitunneillani ole kymmenen kärjessä  -opiskelija.

Melkein valmis leikkimökki. Kuva: Marja Yli-Kerttula.
Melkein valmis leikkimökki. Kuva: Marja Yli-Kerttula.
Runon säe ikkunassa. Kuva: Marja Yli-Kerttula.
Sakustars 2015 -kulttuurikilpailuun osallistuneen puuartesaaniopiskelijani runon säe oululaisen ammattiopiston ikkunaan ikuistettuna. Kuva: Marja Yli-Kerttula.


MARJA YLI-KERTTULA, äidinkielen lehtori
Omnian ammattiopisto, Espoo

Palaa otsikoihin | 3 puheenvuoroa | Keskustele

14.12.2016 20.45
Katariina
Amisäikässä monenlaista!
Hyvin availtu, mitä amiksessa äikässä tehdään! Mihin kannattaisi peruskoulun yläluokilla äikässä keskittyä amiksessa äikkää opettavan näkökulmasta?
15.12.2016 20.32
Riina
Perustaitoja ja hyvää itsetuntoa peruskoulusta
Oi jee, enpä muista yläkoulusta aiemmin kysellyn tällaista! Monella amisopiskelijalla on arka ote äikkään: en osaa enkä aio lukea, kirjoittaa jne. Itsetuntoa ja varmuutta ihan perustaitoihin olisi hyvä saada, samoin hyviä kokemuksia äikän parissa. Ei mitään sen ihmeellisempää mielestäni. :) Heitä voisi myös valmistaa kantamaan vastuuta opiskelustaan: kurssisuorituksia ei amiksessa tipu missään aineissa, ennen kuin vaaditut hommat on tehty.
17.12.2016 21.27
Katariina
Dialogia!
Kiitos vastauksesta! Enemmän pitäisi mielestäni käydä dialogia äikän suhteen kouluasteiden välillä. Tulee mieleen, että alakouluissakin syytä painottaa nimenomaan äikän PERUSTAITOJA, jos vielä toisella asteella painitaan kuvaamiesi kaltaisten ongelmien parissa....! Ehkä ihan liian varhain aletaan nykyään käydä esim. kieltä läpi tietynlaisella kuvauksella ja terminologialla yms. Perustaitojen kehittyminen edellyttäisi toisaalta oppilaan/opiskelijan omaa aktiivisuutta: omaehtoistakin lukemista, kirjoittamista, ylipäänsä kiinnostuneisuutta kielestä ja sen ilmiöistä.