Siirry sisältöön
Haku

rss Kotuksen uutiset 2018

5.11.2018 11.42

Kotuksen toiminta kerää kiitosta

Asiakaskyselyyn vastanneista 96 prosenttia on erittäin tai melko tyytyväisiä.

Kotimaisten kielten keskus kerää vuosittain tietoja asiakkaiden tyytyväisyydestä Kotuksen toimintaan, palveluihin ja aineistoihin. Viimeisin kysely järjestettiin lokakuussa 2018.

Kyselyyn vastanneet ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä Kotuksen toimintaan, ja vastausten joukossa on paljon kehitysehdotuksia. Vastaajia oli 1 302.

Komeita lukuja vuodesta toiseen

Käyttäjiä pyydettiin antamaan Kotuksen toiminnalle kokonaisuudessaan arvosana asteikolla yhdestä (erittäin tyytymätön) neljään (erittäinen tyytyväinen). Arvosanojen keskiarvo on 3,5, ja peräti 96 prosenttia vastaajista on toimintaan erittäin tai melko tyytyväisiä.

Käyttäjien tyytyväisyyttä selvitettiin myös yksityiskohtaisemmin. Kotuksen verkkopalvelut saivat arvosanan 3,5, toiminta sosiaalisessa mediassa 3,2, henkilökohtaiset neuvontapalvelut 3,3 ja sähköiset aineistot 3,5. Tulokset ovat lähes samanlaiset kuin edellisenä vuonna.

Kehuja ja kehitysehdotuksia

Käyttäjiltä kysyttiin myös, kuinka Kotuksen tulisi kehittää toimintaansa. Kotukselta toivottiin muun muassa enemmän koululaisille ja opiskelijoille suunnattua sisältöä, suurempaa panostusta sosiaaliseen mediaan ja neuvontapalveluiden aukioloaikojen laajentamista. Moni toivoi Kotukselta myös suomen ja ruotsin kielten aseman vahvaa puolustamista.

Kiitosta Kotus sai muun muassa hyvistä henkilökohtaisista neuvontapalveluista ja vapaasti käytettävissä olevasta verkkomateriaalista: Kielitoimiston sanakirja ja Kielitoimiston ohjepankki ovat monelle tärkeitä työkaluja. Myös Kotus-blogia ja muita Kotuksen ajankohtaissisältöjä kiitellään.

Kotuksen toiminta mielletään kaiken kaikkeaan tärkeäksi:

”Kiitos tekemästänne työstä kieltemme hyväksi!”

”[Kotuksen tulisi] pysyä elossa ja palvella näin mainiosti. Kiitos.”

”Kiitos että olette, kiitos että teette. Kiitos että autatte.”

Kiitokset!

Kiitos kaikille asiakaskyselyyn vastanneille! Kyselyn tulokset auttavat kehittämään Kotuksen toimintaa. Selvitämme asiakastyytyväisyyttä jälleen ensi vuonna.

Hymynaama hiekassa. Kuva: Risto Uusikoski, Kotus.

Teksti: Risto Uusikoski


Kotuksen toimintaan ollaan tyytyväisiä (Kotuksen uutiset 2017, 9.11.2017)


Palaa otsikoihin