Kotuksen uutiset 2017
Kotuksen toimintaan ollaan tyytyväisiä
Asiakaskyselyyn vastanneista 97 prosenttia on erittäin tai melko tyytyväisiä.
Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivuilla kyseltiin
loka-marraskuussa käyttäjien mielipiteitä Kotuksen toiminnasta, palveluista ja
aineistoista. Kyselyyn vastanneet ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä Kotuksen toimintaan, ja vastausten joukossa on paljon hyviä kehitysehdotuksia. Vastaajia oli 1 217.
Komeita lukuja
Käyttäjiä pyydettiin antamaan Kotuksen toiminnalle kokonaisuudessaan arvosana asteikolla yhdestä neljään. Arvosanojen keskiarvo on 3,5, ja peräti 97 prosenttia antoi toiminnalle arvosanaksi erittäin hyvä tai melko hyvä.
Käyttäjien tyytyväisyyttä selvitettiin myös yksityiskohtaisemmin. Kotuksen verkkopalvelut saivat arvosanan 3,5, some-toiminta 3,2, henkilökohtaiset neuvontapalvelut 3,3 ja sähköiset aineistot 3,5.
Kehuja ja kehitysehdotuksia
Käyttäjiltä kysyttiin myös, kuinka Kotuksen tulisi kehittää toimintaansa. Kotukselta toivottiin esimerkiksi entistä vahvempia kannanottoja kielenhuoltokysymyksissä, suurempaa panostusta sosiaaliseen mediaan ja neuvontapalveluiden aukioloaikojen laajentamista.
Kiitosta Kotus sai muun muassa hyödyllisistä ja kattavista verkkomateriaaleista. Moni käyttäjä tarvitsee työssään päivittäin esimerkiksi Kielitoimiston sanakirjaa ja Kielitoimiston ohjepankkia. Kotuksen palveluita kiiteltiin myös yleisesti: ”Kiitos muuten loistavasta palvelusta sekä innostuneesta ja ennakkoluulottomasta suhtautumisesta kielten ilmiöihin!”
Kiitokset!
Kiitos kaikille asiakaskyselyyn vastanneille! Kyselyn tulokset auttavat kehittämään Kotuksen toimintaa. Kysely uusitaan vuosittain.
Teksti: Risto Uusikoski