Kotuksen uutiset 2023
”Maailman paras Kotus!”
Asiakaskysely: Kotimaisten kielten keskus palvelee kielenkäyttäjiä hyvin.
Kotimaisten kielten keskus teettää vuosittain asiakaskyselyn, jolla selvitetään kielenkäyttäjien näkemyksiä Kotuksen toiminnasta, palveluista ja aineistoista. Viimeisin verkkokysely järjestettiin marraskuussa 2022.
Peräti 97 prosenttia tyytyväisiä
Käyttäjiä pyydettiin antamaan Kotuksen toiminnalle kokonaisuudessaan arvosana asteikolla yhdestä (erittäin tyytymätön) neljään (erittäin tyytyväinen). Arvosanojen keskiarvo 3,6 on sama kuin vuonna 2021 ja siten hieman korkeampi kuin vuonna 2020. Peräti 97 prosenttia vastaajista on Kotuksen toimintaan erittäin tai melko tyytyväisiä.
Käyttäjien
tyytyväisyyttä selvitettiin myös osa-alueittain. Kotuksen
verkkotoiminta sai arvosanan 3,6, toiminta sosiaalisessa mediassa 3,2,
henkilökohtaiset neuvontapalvelut 3,4 ja sähköiset aineistot 3,5.
Arvosanat ovat hieman korkeampia kuin vuoden 2021 kyselyssä.
Etymologinen sanakirja ilahdutti
Käyttäjiltä
kysyttiin myös, kuinka Kotimaisten kielten keskuksen tulisi kehittää
toimintaansa tulevaisuudessa. Kehitysehdotusten suhteen sana oli vapaa.
Kotus
saa paljon kiitoksia sanakirjoistaan ja esimerkiksi Kielitoimiston
ohjepankista. Useita vastaajia on ilahduttanut erityisesti verkossa vuonna 2022 julkaistu Suomen etymologinen sanakirja.
Toisaalta
sanakirjoihin ja muihin verkkopalveluihin toivotaan uudenlaisia
toiminnallisuuksia ja lisää sisältöä. Erityisesti vastaajat toivovat
palveluilta helppokäyttöisyyttä: esimerkiksi Kotuksen verkkosivut
koettiin joissakin vastauksissa turhan monimutkaisiksi ja hakutoiminto kehnoksi.
Onneksi hätä ei ole tämän näköinen. Kotus on uudistamassa verkkopalveluitaan.
Useat vastaajat toivoivat myös, että Kotuksen palvelut olisivat helpommin löydettävissä:
Kotus voisi tehdä mainioita palveluitaan enemmänkin tunnetuksi yleisölle ja kouluille.
Voisitte vähän ilmoitella läsnäolostanne somessa. En ole tietänyt asiasta, vaikka minulla on paljon kielestä kiinnostuneita somekavereita, jotka varmasti linkittäisivät tililtänne, jos niissä kävisivät. Muuten käytän verkkoaineistoanne melko ahkerasti, kiitos.
Huolta Kotuksen tulevaisuudesta
Useat vastaajat toivoivat Kotukselle suurempaa roolia ja näkyvyyttä julkisessa kielikeskustelussa. Vastauksissa toistui myös toive erilaisten negatiiviseksi koettujen kielenkäytön ilmiöiden suitsimisesta.
Monen palautteen viesti tuntui olevan, että Kotus
tekee hyviä asioita, mutta niitä voisi tehdä enemmänkin. Samaan aikaan
moni tunnisti resurssien rajallisuuden. Monessa vastauksessa nousikin
esiin huoli Kotuksen tulevaisuudesta:
[Kotuksen tulisi] lisätä medianäkyvyyttä ja vaatia ärhäkämmin rahaa toiminnan kehittämiseen ja ylläpitämiseen.
Mielestäni olisi todella surullista, jos Kotimaisten kielten keskuksen palvelut heikkenisivät. Käytän palveluita työssäni toimittajana lähes viikoittain.Pitäisi jatkaa samaa rataa. Toivottavasti siihen annetaan resurssit!
”Kiitos, että olette olemassa”
Moni vastaaja halusi kiittää Kotusta tärkeästä työstä:
Tehkää juuri sitä, mitä tähän saakka olette tehneet! Sanakirjanne ovat vertaansa vailla ja korvaamaton voimavara jokaiselle suomen kielen rakastajalle.
Toivon, että saatte rauhassa jatkaa hienoa työtänne, josta ansaitsisitte enemmän kiitosta.
Jatkaa hienoa työtään tärkeimmän omaisuutemme vaalimisessa.
Maailman paras Kotus! Käytän tietokantoja, sanakirjoja ja tietopalveluita ja -pankkeja lähes joka päivä, vaikka/koska olen kielen ammattilainen. Olen töissä järjestössä, jossa viestimme joka päivä. Kaikki viestivät, ja on todella tärkeää, että on tällaisia apuja käytettävänä. Ilman en tulisi toimeen! Kiitos!
Kiitos, että olette olemassa ja pidätte huolta ainutlaatuisesta kielestämme.
Me
kiitämme puolestamme lämmittävistä kiitoksista sekä myös rakentavasta
palautteesta. Kiitos! Kyselyn avulla saamme arvokasta tietoa toimintamme
kehittämiseksi.
Teksti: Robert Sundman