Siirry sisältöön
Haku

Satunnaisesti kirjoittava kotuslainen


Kyniä ja paperia. Kuva: Sonja Holopainen, Kotus.

Satunnaisesti kirjoittavan kotuslaisen blogiin kirjoittavat satunnaisesti ne kotuslaiset, jotka eivät pidä omaa blogia.


rss

14.8.2014 10.40
Sirkka Paikkala

Suomen Posti?

Muutos on tervetullut, mutta hiomista nimessä näyttäisi vielä olevan.

Deutsche Post, Posten Norge, Canada Post, South African Post Office, siinä muutamia esimerkkejä maailman postilaitosten nimistä. Noilla ja monilla muilla postilaitoksilla on nimi, jonka avulla voi paikantaa toimijan, erottaa sen muiden maiden vastaavista laitoksista ja saada selvää toiminnan luonteestakin.

Kun Suomen valtion omistama Itella Oyj tiedotti 13.8. muuttavansa nimensä ensi vuoden alusta samaan suuntaan, se oli helpottava ja ilahduttava uutinen. Itellan nimi on ärsyttänyt pitkään. On kysytty, miksi ”Posti” ei voisi ihan rehellisesti olla Suomen Posti niin kuin aiemmin, ja samassa hengessä on maakunnissa arveltu Itellaa lyhenteeksi sanasta ”iltasella”, jos postinjakelu ei ole toiminut aivan entiseen malliin.

Muutos on siis tervetullut. Hiomista nimessä näyttäisi silti olevan. Uudeksi nimeksi on ilmoitettu Posti Group Oyj. Onko kansainvälisen toiminnan vuoksi tarpeen, että yhtiön nimessä on myös englannin kielen sana group? Eikö pelkkä Posti Oyj olisi riittänyt?

Entä mitä nimi on ruotsiksi? Tämä asia ei selviä ainakaan ruotsinkielisestä tiedotteesta. Perustuslain ja kielilain mukaan valtion viralliset kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi. Kielilain mukaan valtionyhtiöiden tulee palvella ja tiedottaa molemmilla kansalliskielillä. Nimikin on tiedottamista samoin kuin logot, jos niissä käytetään kielen sanoja.

Rakenteen kannalta on hyvä, että nimi on lyhyt ja napakka, ja sisällön kannalta se, että se kertoo toiminnan ytimen. Pahasti se ei pitenisi, jos tässä tapauksessa seurattaisiin kansainvälistä mallia ja lisättäisiin nimeen vielä paikannus. Suomen Posti – ruotsin kielellä Posten i Finland (tai Posten Finland) – olisi myös ulkomaisten toimijoiden ja asiakkaiden helppo löytää, ja brändikin kasvaisi.

Postia voi nyt nimensä puolesta onnitella rohkeudesta esiintyä omana itsenään.

SIRKKA PAIKKALA

Fimeasta Stroke Unitiin – julkisten palvelujen nimet


Luettelo postilaitoksista valtioittain

Palaa otsikoihin | 4 puheenvuoroa | Keskustele

15.8.2014 17.22
Postaaja
Todellinen syy?
Kaikkeen on kaksi syytä, hyvä syy ja todellinen syy.

Voihan olla, että Itellassa on yksinkertaisesti tajuttu, monen vuoden jälkeen, että Posti on parempi nimi. Niin paljon parempi, että kannattaa maksaa iso summa siitä, että aiempi kallis nimenmuutos perutaan.

Epäilen kuitenkin, että on tajuttu, että postitoiminta avataan vapaalle kilpailulle, toki hitaasti, mutta sittenkin. Niinpä kannattaa ottaa käyttöön Posti-nimi, jotta tulevaisuudessa asiakkaat kokisivat firman ”oikeaksi Postiksi” vastakohtana muille postitoimintaa harjoittaville yrityksille.

Posti-nimi heijastaa aikaa, jolloin postitoiminta oli täysin valtion monopoli eikä muuta osattu edes ajatella. Vähän niin kuin Finnairin nimi olisi Lentoyhtiö.
7.10.2014 10.26
Petteri ja Teemu
Posti takaisin!
Koko blogi on täyttä asiaa. Emme kuitenkaan näe, mitä väliä on postilaitoksen nimellä, kunhan sen nimeen liittyy sana posti. Itellassa ei ollut mitään järkeä. Nimen muutostahan perusteltiin silloin kansainvälisyydellä. Mitä ihmeen järkeä siinä oli? Jos kysymme ulkomaalaiselta, ohjaako nimi Posti vai Itella paremmin postilaitokseen, mikä mahtaa olla vastaus.
Joka tapauksessa suunta on oikea.
7.10.2014 11.48
Miska ja Jere
Postin nimenmuutokset olivat turhia
Mielestämme yhtiön nimellä ei ole merkitystä, kunhan siinä on mainittu sana posti. Tärkein juttuhan on se, että posti kulkee ajallaan. Nimenmuutokset olivat aivan järjettömiä, koska ne aiheuttivat vain lisää kuluja. Toivottavasti tämän nimenmuutoksen jälkeen ei nimeä enää lähdetä muuttamaan, vaan Posti pysyy Postina. Toivottavasti myös postin kulku paranee nimenmuutoksen yhteydessä!
7.10.2014 11.49
Leevi&Niklas
En ymmärrä...
En ymmärrä tätä postin nimestä johtuvaa kohua joka syntyi, kun nimi muutettiin Itellaksi. Toki se oli epäselvä eikä kertonut oikein mitä tämä mystinen yhtiö teki, mutta tärkeintähän on, että posti kulkee. Tosin eihän tämäkään nykyään toimi, niin miksi ihmeessä käyttää valtava määrä rahaa uuteen brändäykseen jo toista kertaa palvelujen parantamisen sijaan? En ymmärrä.