Siirry sisältöön
Haku

Satunnaisesti kirjoittava kotuslainen


Kyniä ja paperia. Kuva: Sonja Holopainen, Kotus.

Satunnaisesti kirjoittavan kotuslaisen blogiin kirjoittavat satunnaisesti ne kotuslaiset, jotka eivät pidä omaa blogia.


rss

19.11.2015 13.47
Leena Joki ja Riina Klemettinen

Sana onkin kuva

Oxford Dictionaries on valinnut vuoden sanaksi emojin.

Jo on aikoihin eletty! Oxford Dictionariesin valitsema vuoden sana on tänä vuonna maailman suosituin emoji Tears of Joy (Ilon kyyneleet) – siis ei sana lainkaan, vaan kuva. Mitä tästä pitäisi ajatella?

Tears of joy emoji
Oxfordilaisethan valitsevat vuoden sanan yleisyyden ja ajankohtaisuuden perusteella. Emojien käyttö kuuluu aikamme pikaviestikulttuuriin, jossa tunnetilojen ja ajatusten sanoittamiseen ei haluta käyttää aikaa, vaan ne ilmaistaan ikään kuin tiivisteinä. Useinhan sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Oikein valitun kuvaviestin lähettäjän ja sen vastaanottajan ei tarvitse ymmärtää toistensa kieltä. Emojien ja muiden visuaalisten viestien tulkinnassa tarvitaan kuitenkin kuvanlukutaitoa.

Kotus ei valitse vuoden sanaa, mutta vuodesta 2010 Kielitoimisto on julkaissut verkkosivuillaan Vuoden sanapoimintoja. Tämän vuoden poiminnot paljastetaan ennen vuodenvaihdetta. Lupaamme, että ne ovat kaikki sanoja ja niiden joukossa on myös emoji.

LEENA JOKI JA RIINA KLEMETTINEN

Kirjoittajat ovat Kielitoimiston sanakirjan toimittajia.

Oxford Words blog 16.11.2015
Vuoden sanapoiminnot

4.12.2015 Oxford English Dictionaries on korjattu blogissa muotoon Oxford Dictionaries.

Palaa otsikoihin | 3 puheenvuoroa | Keskustele

19.11.2015 21.30
☝️
Kuvamerkkejä
Emojit eivät ole sanoja eivätkä kuvia, vaan kirjoitusmerkkejä, tarkemmin sanoen ikonisia kuvamerkkejä. Ikonisuus tarkoittaa, että merkki on tarkoittamansa kohteen näköinen, vaikkakin ehkä aika viitteellisesti
23.11.2015 13.06
Merkki-Erkki Esim.Erkki
Kirjoittamisen monimuotoistuminen
Sähköinen viestintä on kehittynyt melkoisesti, sillä nyt emoji(hymiö) on päässyt maailman tunnetuimpaan sanakirjaan.

Merkeistä aiemmin muodostetut alkuperäiset hymiöt esiintyvät nyt omissa kuvakemuodoissaan. Kehittyminen on mielestäni merkittävä ja kertoo paljon modernista viestinnästä.

On kiinnostavaa nähdä nousevatko jonkinlaiset emojit joskus pikaviestiympäristöstä virallisimpiin teksteihin, kuten vaikka uutisartikkeleihin.
8.12.2015 18.20
RTG2
Ja taas mennään...
Tuntuu siltä, että taas on haluttu "rikkoa rajoja". Eipä valitakkaan sanoja vaan kuvia!

Kyllähän "emojit" kuuluvat nykyajan viestintään ja sanojen keskellä niitä käytetäänkin, mutta loppujen lopuksi tällainen pelleily vaikuttaa enemmänkin olevan epätoivoista huominkipeyttä.

Saatan toki itse vain olla tavallinen ilonpilaaja, joka katsoo pahalla kaikkea tämäntapaista toimintaa.