Terhi Ainiala
Vanha voi olla uusi
Vanhoilla puolueilla ei mene nyt hyvin. Ainakaan, jos "uusia" puolueita on uskominen. EU-vaalien jälkimainingeissa ja vaalirahoituskohun aikana vanhojen puolueiden mollaajia on piisannut. Oma puolue on näin saatettu nostaa vanhan vastakohdaksi, muutoinkin kuin iältään.
Tällaisessa poliittisessa puheessa vanhasta on tullut jähmeä, joustamaton, jopa epäluotettava. Mutta voi vanhalla toisinaan kehuskellakin. Nimenkin kannattaa usein olla ”vanha”.
"Vanha Rauma", "Vanha Porvoo", "Vanha Keuruu" ja "Vanha Raahe" ovat brändejä. Niiden avulla kelpaa mainostaa matkailukohteita ja asuinalueita. Helsinkiläinenkin voi korostaa asuvansa Vanhassa Vuosaaressa tai Vanhassa Munkkiniemessä, erotuksena kaupunginosien uudemmista asuinalueista.
Vanha on kova sana yritysnimistössäkin. Vanha Apteekki, Vanha Meijeri tai ravintola Vanha Monttu haluavat kertoa paitsi historiasta myös aitoudesta ja luotettavuudesta.
Onko Wanha sitten Vanhaakin vanhempi? Ainakin moni nimeäjä luottaa tuplaveen tehoon. Meillä on muun muassa Wanha Posti, Wanha Mylly, Wanha Mestari, Wanha Walimo ja Wanha WPK. Vanhaan ikään on ehtinyt ravintola Wanha Ostarikin; itse ostari on 1960-luvun perua.
Nostalgia myy. Mutta onhan tuoreuskin kiva. Jäätelökioskilla sain Wanhan ajan uutuuden eli tervatötterön. Olisiko tässä kikkatemppu puolueillekin? Laitetaan uusi ja vanha näppärästi samaan pakettiin.
Muokattu 23.5.2022: Lisätty lainausmerkit brändinimiin Vanha Rauma, Vanha Porvoo, Vanha Keuruu ja Vanha Raahe. Vaikka Rauman, Porvoon, Keuruun ja Raahen kaupungit kirjoittavatkin brändinimet erilleen, oikeinkirjoitussuositusten mukaan määrite vanha ja kaupungin nimi pitäisi yhdistää yhdysmerkillä: Vanha-Rauma, Vanha-Porvoo, Vanha-Keuruu, Vanha-Raahe.
Palaa otsikoihin | 3 puheenvuoroa