Pirkko Nuolijärvi
Hyvään virkakieleen!
Vuoden alussa julkaistiin opetus- ja
kulttuuriministeriön työryhmän tuloksena Hyvän
virkakielen toimintaohjelma. Ohjelmassa on
lukuisia ehdotuksia ja suosituksia virkakielen parantamiseksi, ja monia näistä
on jo ryhdytty panemaan toimeen eri virastoissa.
Yksi ehdotuksista on virkakielikampanjan
käynnistäminen. Kampanja-aika on lokakuusta 2014 aina vuoden 2015 loppuun asti.
Kampanjan aikana kannustetaan valtion ja
kuntien viranomaisia hyvän virkakielen käyttöön ja käsitellään eri tavoin sitä,
mitä viranomaiset voivat tehdä entistä asiallisemman, selkeämmän ja
ymmärrettävämmän kielen hyväksi. Viranomaisia kannustetaan myös yhteistyöhön ja
siihen, että omat hyvät ratkaisut kannattaa kertoa muillekin ja että muilta
virastoilta voi puolestaan saada hyviä ideoita omaan työhön.
Ketkä
sitten kannustavat ja auttavat tässä työssä? Virkakielen parantamista pitävät
esillä ja virastojen tukena ovat valtiovarainministeriön Avoin hallinto -hanke,
Kotimaisten kielten keskus, opetus- ja kulttuuriministeriö, valtioneuvoston
kanslia, Kuntaliitto ja Kehitysvammaliiton Selkokeskus. Yksissä tuumin nämä
ovat myös valmistelleet kampanjaa.
Kotuksen
virkakieli- ja nimistöasiantuntijat ovat laatineet Kotuksen sivuille
monenlaista aineistoa virastojen ja niiden työntekijöiden tueksi, ja aineistoa
tehdään kaiken aikaa lisää. Luonnollisesti tarjotaan myös maksullista
koulutusta halukkaille virastoille. Niin ikään Selkokeskus on tehnyt aineistoa,
joka sekin löytyy Kotuksen sivuilta.
Kampanja
on jo ennen alkamistaan herättänyt paljon kiinnostusta. Sen kummina toimii
liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen. Muutamat
virastot ja kunnat, kuten liikenne- ja viestintäministeriö, Verohallinto, Kela,
Maahanmuuttovirasto sekä Tampereen kaupunki ja Vaasan kaupunki, ovat lupautuneet
toimimaan pilotteina, jotka ensimmäisinä soveltavat joitakin toimintaohjelman
suosituksista. Pilottien kokemusten perusteella voidaan sitten antaa apua muillekin.
Hyvän
virkakielen edistämiseksi kannattaa tehdä työtä monella rintamalla. Kun
virkakieli on selkeää, säästyy paljon aikaa, vaivannäköä ja rahaa.
Hyvän virkakielen toimintaohjelma
Palaa otsikoihin | 3 puheenvuoroa
Sana ”kampanja” johtuu alkujaan sotaretkeä tarkoittavasta sanasta: sotajoukko asettui avoimelle maalle (myöhäslatinan ”campania” ’tasainen maa’, sanasta ”campus” ’kenttä’), valmiina kohtaamaan vihollisen. Merkityksenkehityksessä on ilmeisesti tultu tästä niin kauas kuin ylipäänsä on mahdollista: ”kampanja” tarkoittaa touhuamista, johon käytetään paljon rahaa, aikaa ja paperia, mutta ei edes tiedetä, mitä vastaan hyökätään, saati että osattaisiin arvioida menestyksen mahdollisuuksia – tai edes jälkikäteen mitata, miten kävi.
Monenlaista aineistoa voidaan suoltaa, mutta ei siitä oikeasti ole suurta puutetta ollut tähänkään asti. Ongelmana ei ole virkamies, jolla olisi suuri hinku ja halu tuottaa parempaa ”virkakieltä” (vähän outo nimitys muuten) mutta jolta vain puuttuisi siihen ohjeita ja oppaita. Ongelmana on virkamies, jolla on kädet täynnä työtä, iso kasa hyviä ja huonoja määräyksiä noudatettavana ja heikko kosketus siihen, mitä käsiteltävät asiat oikeasti merkitsevät ihmisille.
Virkakielikampanja tuo virkamiehen ahdistavaan maailmaan vain yhden joukon vaatimuksia lisää – sellaisen, joka on erittäin helppo jättää huomiotta. Mutta tällaistahan tämä on: kun ei tiedetä, mitä tehdä, tehdään Kampanja!