Siirry sisältöön
Haku

Lasse Koskela

5.12.2009 19.10

Kustantaja tekee kulttuuritehtäväänsä?

Suomen suurin kustantamo räjäyttää tajuntamme kaunokirjallisuutensa huikealla määrällä ja tasolla.

Postipoika lykkäsi kärryillään minulle WSOY:n Kirjasanomat (1/2010), joka sisältää ”ennakkotietoja kevään kirjoista”. Jee! Komee! Kallista paperia, komeita kuvia. 122 sivua.

Osasto ”Kotimainen kaunokirjallisuus” syö 122 sivusta kaksi (2) sivua. Niille kahdelle (2) sivulle mahtuu kolme (3) suomalaista uutta kaunokirjallista teosta. Niistä yksi on dekkari, toinen on ns. naistenviihdettä. WSOY:n kulttuurimissiota jää kantamaan se kolmas, Pekka Manninen esikoisromaanillaan Kiimakangas. Kovat paikat Mannisella, hänen harteillaan on WSOY:n julkaisema taidekirjallisuus keväällä 2010.

No siinä meni kaksi (2) sivua – sata jäljellä. Siispä on muutakin WSOY:n kustannuskeväässä. On yhteensä 28 lasten- ja nuortenkirjaa, useimmat tosin ulkomaista tuotantoa.

Ja sitten on ns. tietokirjoja. Niistä viisi (5) käsittelee johtamista. Saamme tietoa arjen johtamisesta, uudistamisen johtamisesta, eri-ikäisten johtamisesta (harvoin muuten johdettavat ovat samanikäisiä), johtajien voimavaroista ja valmentavasta johtajuudesta.

Mutta entä jos haluat kasvattaa puutarhassa jurtteja, tehdä niistä ruokaa, laihtua, nyplätä pitsiä, sisustaa huusholliasi, tehdä jämälangoista kivoi jutskii, kehitellä kortti-ideoita (nyt ei ole kyse pokerista) tai kerätä juomalaseja? Ei hätää, WSOY auttaa aina. Ja jos kaipaat luotettavaa seuraa tähän puuhasteluun, katso ohjeet teoksesta Hyvä koira kotiin (45 e).

Jos 122:n – ei kun siis 120:n, kun lasketaan pois noi kolme kaunokirjaa  - sivun puuhastelun jälkeen riittää vielä iiliä, voit katsoa ohjeita teoksesta Sensuellia seksiä: ”Kirjan sensuelleissa kuvissa kodista tulee aisti-ilojen lämmin ja luonteva näyttämö.” Liitän samaan aihepiiriin vielä tietokilpailukysymyksen. Mitä käsittelee kirja Omin sormin suihin? Hyi sinua, likaisella mielikuvituksella varustettu keski-ikäinen! Oikea vastaus löytyy Kirjasanomista sivulta 62.

Suomen suurin kustantamo WSOY saa siis kustannettua keväällä 2010 kolme (3) uutta suomalaista ja alkuperäistä – niin kuin 1800-luvulla oli tapana mainostaa – kaunokirjallista teosta. Samoissa luvuissakin silloin 1800-luvulla oltiin.

Kyä heikoo on.

Suositus Sanoman osakkeenomistajille: Myy!


Palaa otsikoihin | 10 puheenvuoroa

6.12.2009 9.17
Leila
johtajan tavoitteita
”Kirjallisuuden ja kulttuurin kaupallistaminen on minulle innostavin mahdollinen tehtävä”, sanoo WSOY:n uusi myyntijohtaja Eva Kohonen.( http://wsoy.fi/yk/news/show/1218 )

Tavoitetta kohti. Tuskinpa tuo suomalainen ja alkuperäinen kaunokirjallisuus niin kovin kaupallista sitten kuitenkaan on. Että ei siihen kannata kovin paljon sijoittaa, kolme kirjaa on oikein sopiva määrä.
8.12.2009 14.37
Vesa Heikkinen
Ettei tässä Koskelan kirjoituksessa vaan aktivoituisi peräti ideologinen merkitys "kaunokirjallisuus on parempaa kuin muu kirjallisuus". Ja "harrastuskirjojen lukijat ovat idiootteja". Ettei tässä vaan harjoitettaisi jonkin sortin taide-elitismiä Koskelan ns. taholta?

No, mitä se kulttuuri oikein on, jota tehtävää kustantaja ei muka tee? Koskela nimittäin antaa otsikossa itsestäänselvyytenä olion nimeltä "kulttuuritehtävä". Noin nimeten, mitä meinaten?

Vastaappa Koskela.
8.12.2009 15.35
Jouni Kemppi
Hengenviljelmiä
TUli Vesan kommentista mieleen, että nykyaikana voitaneen luopua täysin kulttuuri sanan käytöstä silloin kun sitä käytetään vanhemman (Ja paremman) hengenviljelys sanan sijasta.

Sillä niin on kulttuurimme ryöstöviljelty.
8.12.2009 15.38
Jouni Kemppi
<i>Ettei tässä vaan harjoitettaisi jonkin sortin taide-elitismiä Koskelan ns. taholta?</i>

Lainatakseni Ville-Juhani Sutista:

En minä ole elitisti – en vain halua aliarvioida ihmisiä pitämällä heitä yhtä tyhminä kuin he itse pitävät itseään.

(Ei, tämä ei liity yhtään mihinkään -- paitsi ehkä siihen että minä olen hengenviljelyselitisti)
8.12.2009 16.11
Koskela
dosentti Heikkiselle
En minä muuton, mutta kun toi sanottu kust.oy on itte pitänyt tota kaunoo lippulaivanaan.

Ja kyllä minä vähän ihmettelen, jos keittokirjoja ja johtamiskirjoja on rutkasti enemmän kuin kaunokirjallisuutta. Vaikka kyllä keittokirjat hyviä on..

Että kyllä minulla tämmöinen ideologinen merkitys tässä on, oli elitistinen tai ei. Arvostan enemmän hyvää suomalaista romaania kuin pitsikirjaa. Kyllä jämpti on niin.

13.12.2009 14.53
Koskela
Heikkiselle
Vetikö Sallan dosentin vallan puhumattomaksi?
13.12.2009 19.00
Heikkinen
Joo, vaitonaiseksi vetää. Mitään tekemistä asialla ei voi olla sen kanssa, että niissä "hyvissä romaaneissa" on jotain vikaa? Mitäpä mieltä on Koskela itte?

Jos kustantajan haaviin on tarttunut kolme hyvää käsikirjoitusta, onhan se jotain sentään. Iloitkaamme! Paitsi jos hyvyys tarkoittaa kustantajan näkökulmasta lähinnä sitä, että romaanin arvellaan myyvän hyvin.

Äh, emminä tiijä, millä perusteella niitä kustannuspäätöksiä nykyvään tehään... Jostaki luin, että kustannustoiminta on ammattimaistunut = viivan alle pitää jäädä rutkasti voittoa.
13.12.2009 19.50
Koskela
Heikkiselle
Niin, en minä mitenkään vastusta pitsikirjojen kustantamista. Mutta eikö se ole aika elitistinen laji? Pitsit ovat joissakin konteksteissaan aika kalliita. Pariisissa sen opin.

Mutta lopputoteamana: toi WSOY on nyt sitten saavuttanut 1800-luvun lopun tason noitten "alkuperäisten suomalaisten kaunokirjojen" kustantamisessa. Elikkä on palattu siihen tasoon, jossa "suomalaisia kirjakeinoja" ruvettiin edistämään.

Vaikka toisaalta. Ehkä WSOY tekee nyt juuri sitä kulttuuritehtäväänsä eli vähentää kaunon nimekkeitä. Liikaahan niitä on ollutkin suhteutettuna potentiaaliseen lukijamäärään.
13.12.2009 20.09
Antti K
Seppälä
Eikö Juha Seppälältä tule keväällä uusi kirja? Jostakin Wsoyn tiedotteesta muistan lukeneeni.
14.12.2009 11.23
Jouni Kemppi
Kun vilkuilee muiden kustantajien luetteloita niin ilmeisesti kotimaisen kaunokirjallisuuden julkaiseminen kuitenkin lyö leiville.

Tai voi tietenkin olla että keskisuuret ja pienet kustantamot julkaisevat kirjoja ihan vain julkaisemisen ilosta. Vaikka sitten tappiolla...