Siirry sisältöön
Haku

Kotuksen uutiset 2019

13.11.2019 11.29

”Pääasia että olette olemassa”

Asiakaskysely: Kotuksen toimintaan ollaan tyytyväisiä.

Kotimaisten kielten keskus kerää vuosittain tietoja asiakkaiden tyytyväisyydestä Kotuksen toimintaan, palveluihin ja aineistoihin. Viimeisin verkkokysely järjestettiin loka-marraskuussa 2019.

Kyselyyn vastanneet ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä Kotuksen toimintaan, ja vastausten joukossa tuli monia kehitysehdotuksia. Vastaajia oli 1 260.

Tasaisesti hyvä

Käyttäjiä pyydettiin antamaan Kotuksen toiminnalle kokonaisuudessaan arvosana asteikolla yhdestä (erittäin tyytymätön) neljään (erittäinen tyytyväinen). Arvosanojen keskiarvo on 3,5, ja peräti 95 prosenttia vastaajista on toimintaan erittäin tai melko tyytyväisiä.

Käyttäjien tyytyväisyyttä selvitettiin myös osa-alueittain. Kotuksen verkkotoiminta sai arvosanan 3,5, toiminta sosiaalisessa mediassa 3,2, henkilökohtaiset neuvontapalvelut 3,3 ja sähköiset aineistot 3,4. Tulokset ovat lähes samanlaiset kuin kahtena edellisenä vuonna.

Aktiivisempi Kotus

Käyttäjiltä kysyttiin myös, kuinka Kotuksen tulisi kehittää toimintaansa. Moni pitää Kotuksen toimintaa erittäin tärkeänä ja toivoo tästä syystä Kotuksen olevan entistäkin näkyvämpi ja kuuluvampi – niin sosiaalisessa mediassa kuin muutenkin. Kotukselta odotetaan enemmän aktiivisuutta ja kannanottoja ajankohtaisiin kieliasioihin liittyen. Kotukselle toivotaankin lisää resursseja.

Kotuksen toivotaan pitävän vahvasti kansalliskieltemme puolta. Usea vastaaja on huolissaan niin suomen ja ruotsin kielten asemasta käyttökielenä kuin ihmisten taidosta käyttää kieliä monipuolisesti ja ymmärrettävästi.

Palvelut kovassa käytössä

Kotuksen palveluita kiitellään runsaasti. Henkilökohtaisia palveluitamme käytettäisiin mielellään vieläkin enemmän: kieli- ja nimineuvontaan toivotaan pidennettyjä palveluaikoja ja tsättiä.

Verkossa vapaasti käytettävissä olevilla palveluillamme, kuten erilaiset sanakirjat ja Kielitoimiston ohjepankki, on laaja ja kiitollinen käyttäjäkunta, ja moni käyttääkin palveluitamme päivittäin oman työnsä apuna. Verkkosivuillamme ja palveluissamme olevaa avoimen tiedon määrää kiitellään, joskin tiedon löytäminen koetaan joskus hankalaksi.

Ylpeästi olemassa

Kotusta pidetään luotettavana asiantuntijaorganisaationa ja Kotuksen kannanottoja pidetään asiallisina ja tärkeinä. Kotuksen toiminta mielletään kaiken kaikkiaan arvokkaaksi:

”Pääasia että olette olemassa.”

”Jatkakaa samalla tavalla. Kiitos!”

”Toivottavasti keskukselle annetaan enemmän rahaa.”

Kiitos kaikille asiakaskyselyyn vastanneille! Kyselyn tulokset auttavat kehittämään Kotuksen toimintaa. Selvitämme asiakastyytyväisyyttä jälleen ensi vuonna.

Teksti: Risto Uusikoski


Palaa otsikoihin