Iivon Sanomista Gay Joehun
Kun Iivo Niskanen voitti hiihdon 15 kilometrin maailmanmestaruuden vuonna 2017, Savon Sanomat päätti muuttaa nimensä yhden päivän ajaksi Iivon Sanomiksi. Väliaikaisella nimenmuutoksella haluttiin kunnioittaa ja juhlia Kuopiossa asuvan Niskasen voittoa. Myös Iltalehti ilmestyi voiton jälkeen nimellä Kultalehti ja Etelä-Suomen Sanomat (ESS) oli lisännyt otsikkoonsa j-kirjaimen ja huutomerkin, jolloin nimeksi hahmottui iloinen huudahdus JESS!.
Tempauksia pidettiin hauskoina, ja Iivon Sanomat -nimeä kehuttiin sosiaalisessa mediassa muun muassa kommentilla ”Vuoden parasta reagointia!”. Savon Sanomat päättikin toistaa nimenmuutoksen viime talvena, kun Niskanen voitti 50 kilometrin hiihdon olympiakultaa.
Lehtien leikittelyä
Edellä mainitut nimitempaukset eivät ole ainutlaatuisia, vaan vastaavanlaiset tilapäiset muutokset ovat parhaillaan hyvin suosittuja. Jo vuonna 2013 brittiläinen The Sun -lehti muutti nimensä väliaikaisesti The Soniksi (englannin son ’poika’) innostuttuaan kruununperillisen, prinssi Georgen syntymästä. Samana vuonna Satakunnan Kansa vaihtoi nimensä Patakunnan Kansaksi, kun Porin Ässät voitti jääkiekon suomenmestaruuden. Padalla viitattiin joukkueen logossa komeilevaan pataässään.
Virolainen sanomalehti Postimees ja ruotsalainen Dagens nyheter ilmestyivät Suomen itsenäisyyspäivänä 6.12.2017 nimillä Postimies ja Päivän uutiset. Vastaavasti ainakin Helsingin Sanomat ja Maaseudun tulevaisuus juhlivat keväällä 2018 Viron itsenäisyyden satavuotispäivää nimiensä vironkielisillä käännöksillä Helsingi Sõnumid ja Maaelu Tulevik.
![Vironkielinen otsikko Helsingin Sanomissa. Kuva: Ilona Paajanen, Kotus. Vironkielinen otsikko Helsingin Sanomissa. Kuva: Ilona Paajanen, Kotus.](files/6192/529/Helsingi_Sonumid.jpg)
Kunnioitusta ja kannanottoja
Trendi ei rajoitu pelkästään lehtiin, vaan nimenmuutostempauksia ovat järjestäneet muutkin tahot. Esimerkiksi vuonna 2016 Yhdysvalloissa suositun Budweiser-oluen nimi muutettiin puoleksi vuodeksi Americaksi presidentinvaalien innoittamana.
Vastikään Pariisissa annettiin metroasemille väliaikaisia, Ranskan jalkapallon maailmanmestaruuteen viittaavia nimiä. Esimerkiksi aseman nimi Notre-Dame des Champs muutettiin muotoon Notre Didier Deschamps ’meidän Didier Dechampsimme’ maajoukkueen päävalmentajan mukaan.
Stockmann puolestaan muutti nimensä keväällä 2018 kahden kuukauden ajaksi Stockwomanniksi (englannin woman ’nainen’). Kampanjan ideana oli kansainvälisen naistenpäivän juhlimisen lisäksi rohkaista asiakkaita kokeilemaan uutta normeista piittaamatta.
Kunnioituksen ilmaisemisen lisäksi nimenmuutoksella voi ottaa kantaa. Hartwall tuki yhdenvertaisuutta, kun se julkaisi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen Pride-tapahtuman kunniaksi erän Happy Joe -siideriä nimellä Gay Joe. Englannin sana happy tarkoittaa iloista ja sana gay puolestaan sekä homoseksuaalista että vanhemmassa kielenkäytössä myös iloista. Väliaikaisen nimen kruunasi sateenkaaren värein koristeltu etiketti.
Nimenmuutos on aina taitolaji
Aina kansa ei liputa väliaikaisen nimenmuutoksenkaan
puolesta. Yhdysvalloissa perinteinen pikaruokaketju International House of
Pancakes ’kansainvälinen pannukakkutalo’ ilmoitti kesäkuussa muuttavansa nimeään
ja vihjaisi nimen uuden lyhenteen olevan IHOB aiemman IHOP:n sijaan. Mediassa
alkoi suhteettoman suuri spekulointi uudesta nimestä ja nimenmuutoksen syistä.
Lopulta yritys paljasti, että IHOB tulee nimestä International House of Burgers ’kansainvälinen hampurilaistalo’, joka on ainoastaan väliaikainen. Koska ketju oli myynyt hampurilaisia aiemminkin ja nyt vain lisäsi valikoimaansa, nimenmuutos tyrmättiin halvaksi markkinointikikaksi.
Antaa palaa, mutta kohtuudella
Nimen väliaikainen muuttaminen on oivaltava ja hauska tapa juhlia tapahtumia, osoittaa kunnioitusta tai ottaa kantaa ajankohtaisiin aiheisiin − kunhan tilapäinen muutos ei vain uhkaa aiheuttaa sekaannuksia. Sanomalehtien tai tuotteiden nimien väliaikainen muuttaminen on huomattavasti riskittömämpää kuin esimerkiksi metroasemien, mikä saattaa vaikeuttaa oikean paikan löytymistä.
Väliaikainen nimenmuutos on usein markkinoinnin keino, jolla
haetaan näkyvyyttä. Jos muutokselle ei kuitenkaan ole muita perusteita kuin
pelkkä mainonta, kannattaa punnita etukäteen, onko sen tuoma näkyvyys
positiivista vai negatiivista.
ULLA ONKAMO
Kirjoittaja on Kotimaisten kielten keskuksen nimistönhuoltaja.
Savon Sanomat 2.3.2017: Iivon Sanomista valtaisa somepöhinä
Savon Sanomat 24.2.2018: Iivon Sanomat ilmestyy taas sunnuntaina
Helsingin Sanomat 23.7.2013: The Sun -lehti muutti nimensä Britannian kruununperillisen kunniaksi
ESS 6.12.2017: Dagens Nyheter ja Postimees muuttivat päiväksi nimensä Suomen kunniaksi
Markkinointi & Mainonta 11.5.2016: Budweiser ryhtyi isänmaalliseksi − Nimi vaihtuu Americaksi
Palaa otsikoihin | 0 puheenvuoroa | Keskustele