Siirry sisältöön
Haku

Kapulat kielestä


Kapulat kielestä -blogin kansikuva. Kuva: Sonja Holopainen, Kotus.

Kapulat kielestä -blogia kirjoittavat Kotuksen virkakielen asiantuntijat. Aiheet kumpuavat julkishallinnon kielenkäytöstä, teksteistä, viestinnästä ja tekstien tuottamisen prosesseista. Nostamme esiin hyviä esimerkkejä kielen ja tekstien selkeyttämisestä ja esitämme ratkaisuja hankaliin tapauksiin. Esittelemme myös hyvän virkakielen koulutuksia, seminaareja ja konferensseja. Blogipalstan kommenttikentässä voitte jakaa meille ajatuksianne ja kokemuksianne.


17.12.2019 12.42

Verkkokurssien äärellä

Suvi Syrjänen

Hyvän virkakielen opetusmateriaalin muotoilemiseen haettiin vinkkejä verkkopedagogiikasta.

Virkakielen verkko-opiskeluhanke on edennyt vaiheeseen, jossa halusimme oman osaamisemme tueksi kuulla verkkopedagogiikan ammattilaisen näkemyksiä. Kotuksessa työskentelee useita kokeneita kouluttajia, mutta verkko-opiskelu eroaa paikoin paljonkin kasvokkain tapahtuvasta opetustyöstä.

Halusimme varmistua siitä, että osaamme tehdä parhaan mahdollisen opetuskokonaisuuden myös verkkoympäristöön. HY+:n Hanne Koli saapui pitämään meille koulutuksen ja kertoi, mitä verkkokurssin tekemisessä kannattaa ottaa huomioon.

Perusteet haltuun

Koulutus järjestettiin kahdessa kolmen tunnin osassa. Ensimmäisellä koulutuskerralla marraskuussa kävimme läpi oppimateriaalien käsikirjoittamisen ja oppimistehtävien muotoilun perusasioita. Saimme vinkkejä opetettavan asian pilkkomisesta sopivan kokoisiksi palasiksi, opiskelijan motivoimisesta ja erilaisten harjoitustehtävätyyppien kirjosta.

Näimme myös esimerkkejä tämän päivän verkko-opetuksen trendeistä. Lyhyet videot ovat in!

Oivalluksia opetuksesta. Kuva: Elisa Dufva, Kotus.

Vauhtia työpajasta

Toiset kolme tuntia Koli oli käytettävissämme joulukuussa, kun panimme oppimamme asiat käytäntöön ja työstimme opetustuokioiden käsikirjoituksia työpajassa. Opetustuokioiden eli opintokokonaisuuksien palasten käsikirjoitukset etenivät vauhdilla, kun sparrausapu oli lähellä. 

Työpajan hyöty oli erityisesti siinä, että paikalla oli ulkopuolinen, joka esitti tulevan kurssilaisen roolissa kysymyksiä: Miksi opiskelijan pitäisi opiskella juuri tämä tuokio? Mitä hyötyä tämän asian oppimisesta saa omaan työhön?

Yhteistyötä työpajassa. Kuva: Suvi Syrjänen, Kotus.

Hyötynäkökulma motivoi

Yksi opetustuokioita käsikirjoittavista kotuslaisista on paljon opetustöitä tehnyt Matti Räsänen. ”Päällimmäisenä mieleen jäi se, että asettumalla kurssilaisen asemaan voimme perustella hänelle, mitä hyötyä hyvän virkakielen opiskelusta on. Jokaisen opetustuokion on tarkoitus tarjota jotain oman työn ja kehittymisen kannalta hyödyllistä. Ja mitä nopeammin, sitä motivoivampaa”, kertaa Räsänen.

Hankkeessa työskentelevä Hanna Virtakangas kiinnitti lisäksi huomiota opintotuokioiden pituuteen: ”Lyhyys ja ytimekkyys ovat valttia nykyajan verkkokursseissa, sillä ihmiset ovat jatkuvan kiireen vuoksi valikoivia ajankäyttönsä suhteen.”

Mitä seuraavaksi?

Seuraavaksi jatkamme opetustuokioiden käsikirjoittamista itsenäisesti tai toisen hankelaisen kanssa parityönä. Valmiit käsikirjoitukset hiotaan lopulliseen muotoonsa laajemman ryhmän kommenttikierroksilla.

Seuraavana etappina on yhden opetustuokion pilottiversion julkaiseminen Kotuksen sivuilla. Kutsumme kaikki virkakielestä kiinnostuneet kehittämään opetusmateriaalia, joten pysykää kuulolla!

Linkkejä

Kurssiamme odotellessa valtionhallinnon työntekijät voivat tutustua E-oppivan Hyvä virkakieli -kurssiin:


Palaa otsikoihin | 0 puheenvuoroa | Keskustele


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei puheenvuoroja