Sosiaaliturvan ja hoitotyön kielen tutkimusta
Sosiaaliturvan ja hoitotyön kieltä on Kotimaisten kielten keskuksessa tutkittu monessa hankkeessa.
Sosiaaliturvan ja hoitotyön kieltä on Kotimaisten kielten keskuksessa tutkittu monessa hankkeessa.
Hankkeessa tutkittiin julkisten palvelujen tekstejä ja tekstitöitä. Erityisesti keskityttiin kotihoidon, varhaiskasvatuksen ja toimeentulotuen teksteihin, mutta mukana on myös tutkimuksia esimerkiksi lääketieteen kielestä sekä lastensuojelun ja mielenterveystyön tekstityöstä.
Tutkimus tarjoaa tietoa työelämän erilaisista teksteistä sekä valottaa kirjoittamisen taustoja, syitä ja seurauksia muulle työlle. Tarkasteltavana on muun muassa se, miten laissa kielelle asetetut vaatimukset täyttyvät teksteissä ja miten tietojärjestelmät vaikuttavat niissä tuotettuihin teksteihin. Hankkeen tuloksia esitellään verkkojulkaisussa Elämän ja kuoleman tekstit.
Hanke alkoi vuonna 2006, ja sitä johti Kotimaisten kielten keskuksen erityisasiantuntija Ulla Tiililä. Tutkimus toteutettiin pääosin opinnäyttein. Mukana oli 13 opiskelijaa Helsingin, Tampereen ja Vaasan yliopistoista, useimmat suomen kielen alalta. Hankkeen päätösseminaari Tekstien valta järjestettiin keväällä 2018.
Seminaarissa käsiteltiin tekstejä ja kirjoittamista sosiaali- ja terveydenhuollossa. Seminaarin esitykset perustuivat Elämän ja kuoleman tekstit -verkkojulkaisun teemoihin.
Hankkeessa (2010–2014) tutkittiin etuuspäätöksiä, joita viranomaiset antavat esimerkiksi eläke-, sairaus- tai kuntoutusasiassa. Päätösten perusteleminen on kielellistä toimintaa, ja se on myös hallinnollisena toimintana keskeistä. Perustelemista tutkittiin ennen kaikkea kielenkäytön näkökulmasta, mutta mukana oli myös oikeustieteellistä osaamista. Tarkasteltavana oli se, millaisia etuuspäätösten perustelut ovat ja missä suhteessa ne ovat vaatimuksiin, joita perustelemiselle on laeissa asetettu.
Hanke limittyi Tekstualisoituva julkishallinto -hankkeeseen. Sen vetäjänä toimi Kotimaisten kielten keskuksen erityisasiantuntija Ulla Tiililä, ja siihen osallistui myös oikeustieteen maisteri Vappu Verronen. Hankkeen tuloksia hyödynnettiin muun muassa vakuutuslääkärijärjestelmää kehittävässä työryhmässä (2013).
Kotimaisten kielten keskuksen erityisasiantuntija Ulla Tiililän väitöstutkimus Tekstit viraston työssä (2007) avaa virkatekstien, niiden kielen ja kirjoittamisen maailmaa haastattelujen ja tekstianalyysin keinoin. Tutkimuksessa tarkastellaan vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspäätöksiä sekä niihin liittyvä hakemuksia ja asiantuntijalausuntoja.
Tutkimus kuvaa tekstilajin ominaisuuksia mutta valottaa myös sitä työtä, jonka osana tutkittavia tekstejä tehdään. Se osoittaa, että viranomaisten työ on suuressa määrin tekstien tekemistä ja tekstejä laaditaan tehokkuus- ja laatuvaatimusten hankalassa ristipaineessa.
Hankkeessa (2009−2012) tarkasteltiin asiakasneuvojan ja asiakkaan vuorovaikutusta Kelan valtakunnallisessa puhelinpalvelussa. Aineistona oli 400 nauhoitettua puhelinpalvelun puhelua. Tutkimus suunniteltiin ja toteutettiin yhteystyössä Kelan kanssa, jotta sen tulokset olisivat mahdollisimman hyvin hyödynnettävissä Kelan asiakaspalvelun kehittämisessä.
Tutkittavina olivat asiakasneuvojan työssä keskeiset tehtävät: miten puhelu aloitetaan, miten neuvoja kartoittaa asiakkaan tilannetta, antaa tälle tietoa ja ohjeita ja miten selvittää erilaisia ymmärrysongelmia. Tutkimus tarjoaa tietoa sekä hyvistä käytänteistä että vuorovaikutuksen ongelmakohdista ja keinoista hoitaa ongelmallisia tilanteita. Tulokset esitellään Vuorovaikutus Kelan puhelinpalvelussa ‑verkkojulkaisussa.
Kelan toimistoasiointeja tutkittiin osana laajempaa hanketta, jossa tarkasteltiin ja verrattiin erityyppisten asiointitilanteiden vuorovaikutuskäytänteitä (2002−2007). Aineisto kerättiin eri puolilla Suomea sijaitsevissa Kelan toimistoissa, ja se koostuu noin 300 videoidusta asioinnista. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Kelan kanssa, ja Kela on hyödyntänyt sitä asiakaspalvelunsa kehittämisessä.
Tutkimus tarjoaa tietoa vuorovaikutuksen käytänteistä asioinnin eri vaiheissa sekä muun muassa tilanteissa, joissa asiakas on tyytymätön Kelan toimintaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten asiakasneuvojan ja asiakkaan taustat – esimerkiksi ikä ja asuinpaikka – vaikuttivat sinutteluun ja teitittelyyn sekä murteen käyttämiseen asioinnissa. Tulokset esitetään kirjassa Arjen asiointia.