Jaksaako lukea?
Suomalaiset ovat edelleen innokkaita aikakauslehtien lukijoita, vaikka netti houkutteleekin sekä lukemaan että osallistumaan.
Suomalaiset ovat edelleen innokkaita aikakauslehtien lukijoita, vaikka netti houkutteleekin sekä lukemaan että osallistumaan.
Sairauden vuoksi olen viikon päivät makoillut ja kuunnellut paljon radiota. Korvaan on tarttunut pronomineja, jotka alkavat muistuttaa artikkelia.
Edellisessä kirjoituksessani pohdin puhuttelumuodon valinnan vaikeutta, sinä vai te? Samantapaista kamppailua olen käynyt 3. persoonan pronominien kanssa.
Yritin viimeksi kirjoittaa tieteen kielestä. Jos kirjoittaa isoista kysymyksistä, voi olla varma, että saa vastaansa pikkumaista nälvintää ja näsäviisasta oletettujen (kirjoitus)virheiden oikaisua. Niin kävi nytkin.
Uudet laitteet ja käytänteet sekä äärisääilmiöt synnyttävät paljon spontaania kasvokkaispuhetta, sitä varsinaista naamapuhetta. Ihan viime aikoina tuiki tuntemattomien kanssa jutustelu on ollut vain lisääntymään päin.
Yksi visaisimpia kysymyksiä tietyissä puhetilanteissa on puhuttelutavan valinta.