Siirry sisältöön

julkishallinnon kieli

Hallinnon uusin tekstilaji on lupaus

Seuraako palvelulupauksista muuta kuin työtuntien kulumista lupausten tekemiseen pikemminkin kuin itse palveluihin, pohtii Ulla Tiililä.

Kielen kehittämistä kolmesta suunnasta

Kun kieltä kehitetään, pitäisi huomio yksilötaitojen ja lainsäädännön ohella kiinnittää myös työkäytäntöihin ja -prosesseihin, muistuttaa Ulla Tiililä.

Tiedotus täynnä reikiä

Asiakaskokemus siitä, kun koulun hammashoitola siirrettiin terveysasemalle, eikä tiedotus onnistunut.

Unohdetaan jo uhkailu

Monessa laissa määrätään, että on toimittava tietyllä tavalla ”uhalla, että”. Asiallisempiakin tapoja sanoa ”tai muuten” kyllä löytyy, muistuttaa Aino Piehl.

Valta virkakielessä − tarua ja totta

Virkakieli ja valta kietoutuvat tiiviisti yhteen, mutta Ulla Tiililän mukaan usein hieman toisin kuin yleisesti ajatellaan.

Virkakielikampanjan päätöstilaisuus

Puheet virkakielikampanjan päätöstilaisuudessa Säätytalossa Helsingissä 13.10.2015.

Virkakielikampanja (yläviite)

Puhu kielestä – ei se ole vaikeaa!

Koko organisaation on innostuttava kielen tarkastelusta.

Satsaus parempaan kielenkäyttöön maksaa itsensä takaisin

Ulla Tiililä haastaa kolumnissaan pohtimaan, mitä tapahtuisi, jos hallinnon kielen parantamiseen suunnattaisiin muutama miljoona.

Oikeusasiamies valvoo hyvän kielenkäytön toteutumista

Hallinnon asiakkaan on voitava yksiselitteisesti ymmärtää viestittävän asian sisältö.

Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen. Kuva: Tomas Whitehouse.

Kieli on virkamiehen perustyökalu

Kaikilla on omakohtaisia muistoja vaikeasti ymmärrettävistä kirjeistä tai ohjeista.

KN2-ap-Maki-Lohiluoma 2