Mitä on hyvä virkakieli?
Virkakieli on kieltä, jota viranomaiset käyttävät työssään.
Kuten viranomaisten tehtävät, virkakielikin on moninaista ja sitä käytetään
monenlaisissa viestinnän kanavissa. Virkakieltä ovat esimerkiksi säädösten ja
EU:n kieli, suunnitelmien, tiedotteiden, lomakkeiden, verkkosivujen ja
suullisten asiointien kieli. Virkakieleen kuuluvat myös viralliset nimet,
esimerkiksi virastojen ja julkisten palvelujen nimet.
Virkakieli on yleiskieltä tiukemmin
säänneltyä. Yleiskielen normien lisäksi sitä ohjaavat useat lait ja myös arvot ja periaatteet, jotka ohjaavat muutenkin
viranomaisten toimintaa. Tunnetuin virkakieltä sääntelevistä laeista on hallintolaki,
jonka 9. pykälä velvoittaa viranomaiset käyttämään asiallista, selkeää ja
ymmärrettävää kieltä.
Hyvä virkakieli hyödyttää kaikkia. Se
auttaa ihmisiä saamaan tietoa ja hoitamaan asioitaan viranomaisten kanssa. Viranomaisten
työ on sujuvampaa, kun asiakkaat tarvitsevat vähemmän neuvontaa. Hyvä kieli tehostaa
hallinnon sisäistäkin toimintaa, koska viranomaistekstejä lukevat myös toiset
viranomaiset, ja niiden pohjalta kirjoitetaan uusia tekstejä.
Virkakielityö
ehkäisee ongelmia
Kotuksessa työmme
tavoitteena on auttaa viranomaisia kehittämään kielenkäyttöään asiallisemmaksi,
selkeämmäksi ja ymmärrettävämmäksi. Hyvä virkakieli on tärkeää, koska se tukee ihmisten
yhdenvertaisia mahdollisuuksia saada tietoa ja palveluita ja osallistua
yhteiskunnan toimintaan.
Seuraamme
virkakielen tilaa, annamme lausuntoja, järjestämme tapahtumia, esiinnymme eri
tilaisuuksissa ja kirjoitamme monenlaisiin julkaisuihin. Laadimme
opiskelumateriaaleja ja ohjeita, autamme viranomaisia kielipulmissa ja
koulutamme. Lisäksi osallistumme hallintoa ja julkisia palveluja
kehittäviin työryhmiin ja verkostoihin.
Tärkeää on myös
lisätä viranomaisten tietoa siitä, miten keskeinen rooli teksteillä ja
kielenkäytöllä on hallinnossa ja julkisissa palveluissa. Pyrimme kiinnittämään
huomiota tekstien tekemisen olosuhteisiin ja resursseihin: esimerkiksi
tietojärjestelmien vaikutuksiin, tekstityön määrään ja organisointiin sekä
kielen asiantuntemuksen tarpeellisuuteen hallinnossa.
Työ hyvän
virkakielen edistämiseksi onkin ennen kaikkea ennakoivaa työtä. Sen sijaan että
vain korjattaisiin kielen ongelmia, tavoitteena on vaikuttaa ongelmien syihin.