Siirry sisältöön

virkakielenhuolto

Uutiset
Uutiset

Selkeitä ja asiakaslähtöisiä verkkopalveluja

Vuoden selväsanainen -ehdokkaat kehittävät viranomaisten sähköisiä palveluja.

Vuoden selväsanainen 2024. Kuva: Iina Immonen, Kotus.

Virkakielitalkoisiin tarvitaan mukaan koko hallinto

Virkakielen selkeyttäminen vaatii työtapojen ja asenteiden muutosta koko organisaatiossa.

Hyvän virkakielen oppia verkossa

Virkakielen opiskelumateriaali on pian kaikkien saatavilla.

Hyvästä kielestä lukijan palvelemiseen

Ulla Tiililä: virkakielenhuollossa on joskus oltava tiukempi kuin yleiskielenhuollossa.

Entä jos pidättäydyttäisiin pidättäytymästä

Aino Piehl tunnustelee kolumnissaan, voidaanko sama asia sanoa suoremmin ja yksinkertaisemmin.

Täsmäasein vakiotekstien kimppuun!

Vakiotekstien parantaminen on monisyinen asia, joka vaatii monenlaista osaamista ja asiantuntijatiedon yhdistämistä, kirjoittaa Ulla Tiililä.

Ohjeita asiakkaille – tilannetajua ja lukijan huomioimista

Lukijaa suoraan puhuttelevat ohjeet murtavat käsitystä etäisestä virkakielestä. Ne luovat mielikuvaa ohjeen esittäjän ja vastaanottajan yhteistyöstä, kirjoittaa Liisa Raevaara.

Elämä virkakielikampanjan jälkeen

Voiko kampanjasta saadut kokemukset tiivistää kahdeksi toimintaohjeeksi? Tätä yrittää Matti Räsänen virkakielipalstan kolumnissaan.

Puhu kielestä – ei se ole vaikeaa!

Koko organisaation on innostuttava kielen tarkastelusta.

Vinkkejä virkakieleen muilta mailta

”Hämmästyn aina uudelleen sitä, miten samanlaisia kautta maailman ovat ne piirteet, joiden koetaan vaikeuttavan vuorovaikutusta viranomaisten kanssa”, kirjoittaa Aino Piehl.