Selkeitä ja asiakaslähtöisiä verkkopalveluja
Vuoden selväsanainen -ehdokkaat kehittävät viranomaisten sähköisiä palveluja.
Vuoden selväsanainen -ehdokkaat kehittävät viranomaisten sähköisiä palveluja.
Virkakielen selkeyttäminen vaatii työtapojen ja asenteiden muutosta koko organisaatiossa.
Ulla Tiililä: virkakielenhuollossa on joskus oltava tiukempi kuin yleiskielenhuollossa.
Aino Piehl tunnustelee kolumnissaan, voidaanko sama asia sanoa suoremmin ja yksinkertaisemmin.
Vakiotekstien parantaminen on monisyinen asia, joka vaatii monenlaista osaamista ja asiantuntijatiedon yhdistämistä, kirjoittaa Ulla Tiililä.
Lukijaa suoraan puhuttelevat ohjeet murtavat käsitystä etäisestä virkakielestä. Ne luovat mielikuvaa ohjeen esittäjän ja vastaanottajan yhteistyöstä, kirjoittaa Liisa Raevaara.
Voiko kampanjasta saadut kokemukset tiivistää kahdeksi toimintaohjeeksi? Tätä yrittää Matti Räsänen virkakielipalstan kolumnissaan.
”Hämmästyn aina uudelleen sitä, miten samanlaisia kautta maailman ovat ne piirteet, joiden koetaan vaikeuttavan vuorovaikutusta viranomaisten kanssa”, kirjoittaa Aino Piehl.