Kun Tukes uudisti toimintaohjelmansa, haluttiin samalla uudistaa myös tukes.fi-sivusto. Ennen verkkosivu-uudistuksen toteuttamista kuultiin asiakkaita. Asiakastutkimuksissa kävi ilmi, että käyttäjät pitävät erityisen tärkeänä selkeää kieltä.
Tukesilla ei ole erillistä asiakaspalveluhenkilökuntaa, vaan asiantuntijat hoitavat asiakkaiden neuvontaa muun työnsä ohessa. Verkkosivu-uudistuksen tavoitteena olikin parantaa verkkoasiointia niin, että asiakkaan olisi vaivattomampaa toimia verkkosivuilla ja löytää tavanomaisiin kysymyksiin vastaus sieltä.
Eroon epäselvistä ilmauksista
Verkkosivu-uudistuksen aikana käytiin läpi lähes kaikki tukes.fi-sivuston sisällöt. Prosessi aloitettiin selvittämällä, millaisia ovat sivun tyypillisimmät käyttäjät ja miten he liikkuvat sivustolla. Suurimmat käyttäjäryhmät olivat ammattilaiset (45 %) ja kuluttajat (23 %).
Tärkeä osa hanketta oli myös Tukesissa järjestetty jargon-työpaja. Työpajan tarkoituksena oli tunnistaa asiakkaiden kannalta hankalat ja epäselvät ilmaukset ja pyrkiä kitkemään ne pois. Epäselvät ilmaukset, kuten toiminnanharjoittaja ja tuoda saataville markkinoilla, kirjattiin sisällöntuottajien mustalle listalle ja ilmaisuille esitettiin korvaavat vaihtoehdot.
Verkkotekstien kirjoitustyön tekivät viraston asiantuntijat, mutta uudistukseen saatiin apua myös talon ulkopuolelta. Sisällöntuottajat, esimiehet ja johtajat kävivät verkkokirjoittamisen koulutuksen, ja tekstejä testattiin asiakkailla.
Hankkeen aikana oivallettiin tärkeä asia: vaikka Tukes on lakia valvova viranomainen, sen ei tarvitse omilla verkkosivuillaan toistaa lakitekstiä sellaisenaan. Tukes.fi-sivuston on tarkoitus olla sisällöltään ohjeistava ja niin selkeä, että lainsäädännöstä ymmärtämätönkin käyttäjä osaa tulkita tekstiä. Sisältöjä kirjoitettaessa pidetäänkin nykyään mielessä sivuston keskivertokäyttäjä: esimerkiksi pk-yrityksen toimitusjohtaja, joka ei ole lainsäädännön asiantuntija.
”Asiakkaita vartenhan me näitä tehdään”
Hankkeen aikana laadittiin ohjeistus verkkotekstien kirjoittajille. Ohje sisältää mallitekstejä, kuvauksen tekstin laatimisesta ja ylläpitämisestä sekä listoja epäselvistä ilmauksista ja niiden korvaajista. Ohje kannustaa huomioimaan tekstin visuaalisuuden: verkossa luetelmia on helpompi silmäillä kuin isoa tekstimassaa. Selkeän tekstin laatimiseen kuuluu myös tekstien luetuttaminen kollegoilla. Tämän lisäksi Tukesin intraan on lisätty sivu hyvästä virkakielestä.
Kehitysvaiheessa sivustosta annettiin positiivista palautetta: 74 % käyttäjistä antoi arvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Nyt kun uudet sivut on julkaistu, kehitystyö jatkuu. Tukesilla onkin panostettu talon sisäiseen motivointiin, ja kaikki työntekijät ovat sitoutuneita virkakielen selkeyttämiseen. ”Selkeä kieli auttaa asiakkaita ymmärtämään, miten pitää toimia. Ja ’asiakkaita vartenhan me näitä tehdään’, kuten eräs kollega fiksusti projektin aikana totesi”, kertoo uudistusprojektia vetänyt Mirva Kipinoinen.
Vuoden selväsanainen -kilpailu on käynnissä
Tukes.fin selkeyttämishanke on ehdokkaana Vuoden selväsanainen -kilpailussa. Kilpailu on edelleen käynnissä. Ilmoittaudu mukaan kisaan viimeistään 14.9.2018.