Törmäsin Ylen verkkosivuilla rikosoikeuden professorin Terttu Utriaisen haastatteluun. Oli miellyttävä huomata, että Utriainen on säädöskielestä ja virkakielestä paljolti samaa mieltä kuin esim. Kotuksen kannanotoissa on oltu.

Utriaisen mukaan demokratia lähtee siitä, että kansalaiset pystyvät kontrolloimaan ja ymmärtämään sitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Kansalaisten on pystyttävä ymmärtämään myös niitä menettelyjä, jotka koskevat heitä itseään. Utriaisesta on vaarana, että pieni asiantuntijaporukka alkaa tehdä lakeja toinen toisilleen.


Kotuksen säädöstekstiaiheinen blogi. Kuva: Leksa.

Leksa-säädöskieliblogiin kirjoittivat Säädöskieli ja sen ymmärrettävyys -hankkeen tutkijat ja tukiryhmän jäsenet.

Jaa