Opetushallitus julkaisi lokakuussa 2025 romanioppilaiden perusopetusta koskevan selvityksen, johon sisältyy myös romanikieltä koskeva osio. Selvityksen tueksi tehtiin koulunkäyntiin ja sitä tukeviin teemoihin keskittyvä kysely, joka oli suunnattu romanioppilaille ja huoltajille sekä koulujen rehtoreille.

Valtaosa kyselyyn vastanneista lapsista ja nuorista piti romanikielen opiskelua tärkeänä ja halusi opiskella kieltä lisää. Suurin osa arvioi osaavansa romanikieltä vähintään jonkin verran ja kertoi oppineensa kieltä vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan. Koulussa romanikieltä oli oppinut vain pieni osa oppilaista.

Koulujen tulisi tiedottaa opetusmahdollisuuksista

Viimeisten kymmenen vuoden aikana romanikieltä koulussa opiskelevien määrä on vähentynyt huomattavasti, vaikka kiinnostusta kieltä ja sen opiskelua kohtaan on edelleen. Opetuksen järjestämistä hankaloittaa suuresti opettajien puute, sillä romanikieltä opettavia ei ole riittävästi koulujen tarpeisiin tuntiopettajiksi. Opettajien ja ohjaajien koulutus on myös yksi vuonna 2022 ilmestyneessä Suomen romanikielen elvytysohjelmassa ehdotetuista toimenpiteistä.

Yhtä suuri tai kenties suurempikin ongelma on kuitenkin tiedotuksen puute: Opetushallituksen selvityksen mukaan valtaosa kouluista ei ole tiedottanut oppilaille tai heidän huoltajilleen mahdollisuudesta romanikielen opetukseen. Tämä käy ilmi sekä rehtorien että huoltajien vastauksista. Perheet eivät siis tiedä, että lapsilla voisi olla oikeus saada romanikielen opetusta.

Oppimateriaalit käyttöön

Oppimateriaalien puute on noussut esiin etenkin aiemmissa romanioppilaita koskeneissa selvityksissä, ja oppimateriaalien kehittäminen listataan myös romanikielen elvytysohjelman ehdottamissa toimenpiteissä. Materiaalitarpeeseen on pyritty vastaamaan Opetushallituksessa, joka on etenkin viime vuosina julkaissut useita romanikielen oppimateriaaleja.

Opetushallitus tuottaa oppimateriaalia sellaisille aloille ja sellaisiin oppiaineisiin, joiden materiaalien tuotantoon kaupalliset kustantajat eivät opiskelijamäärien vähäisyyden vuoksi ole tarttuneet. Opetusneuvos Irja Seilola Opetushallituksesta toivoo, että romanikielen oppimateriaalit tunnettaisiin paremmin: ”Hyvää oppimateriaalia on tarjolla kaiken tasoisille oppijoille, ja olisi tärkeää saada se käyttöön.” Seilola on ollut laatimassa myös romanioppilaiden perusopetusta koskevaa selvitystä.

Esittelyvideo Opetushallituksen romanikielen oppimateriaaleista. Opetushallituksen Youtube-kanava.

Tukea etäyhteyksistä

Romanikieltä puhutaan eri puolilla Suomea, ja romanitaustaisia lapsia ja nuoria on useissa eri kouluissa. Kielen opetuksen kannalta hajanaisuus on monesti haaste, sillä kaikissa kunnissa ei ole saatavilla romanikielen opettajaa. Suomen romanikielen elvytysohjelmassa ehdotetaankin opettajankoulutuksen ja oppimateriaalien kehittämisen lisäksi valtakunnallisen etäopetuspilotin käynnistämistä. Hankkeen toteuttamiseksi tulisi löytää etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta koordinoiva taho sekä riittävästi päteviä opettajia.

Etäyhteyksien avulla voidaan koota yhteen opetusryhmään eri paikkakuntien lapsia ja nuoria, jotka muuten saattaisivat olla koulunsa ainoita oman kielensä opetukseen osallistuvia. Näin on jo vuosia kestäneessä hankkeessa toimittu saamen kielten opetuksen parissa, ja hyvistä kokemuksista halutaan ottaa mallia romanikielen opetuksessa.

Romanioppilaiden perusopetusta koskevan kyselyn vastauksissa hieman alle puolet kouluista näki etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen keinona tarjota romanikielen opetusta. Opetuksen saavutettavuutta halutaan parantaa, vaikka erityisesti opettajia mietitytti oppilaiden sitoutuminen etäyhteyksin tapahtuvaan opetukseen. Etäopetusta voitaisiin kuitenkin tarjota myös yksittäisille oppilaille, jotka muutoin jäisivät opetusta vaille.

Opetusmahdollisuuksista elvytykseen

Suomen romanikieli kuuluu niin sanottuihin kotoperäisiin vähemmistökieliin, sillä sitä on puhuttu Suomen alueella yli 500 vuotta. Romanikieli on uhanalainen, ja sen siirtyminen uusille puhujasukupolville on vaarantunut ja monessa perheessä katkennut. Kieltä pyritään kuitenkin elvyttämään ja sen käyttöä lisäämään. Romanikieltä on opetettu peruskouluissa vuodesta 1989 lähtien. Opetushallitus on selvittänyt romanioppilaiden tilannetta perusopetuksessa nyt tehdyn selvityksen lisäksi vuosina 2004 ja 2011.

Uusimmassa selvityksessä suositellaan, että koulut tiedottaisivat romanikielen opetuksen mahdollisuuksista ja tukisivat opetusta. Lisäksi suositellaan, että perustettaisiin romanikielen opettajien verkosto ja että opetusta edistettäisiin valtakunnallisesti muun muassa etäyhteyksiä hyödyntäen. Lisäksi tulisi tuottaa tukimateriaalia romanikielen ja -kulttuurin huomioimiseksi perusopetuksessa.

Teksti: Lotta Jalava

Jaa