Siirry sisältöön

Auli Hakulinen

Montako ämmää virkkeessä

Koulussa opimme, että puhutun kielen ilmaus ”Me tehdään” on virheellinen – ainakin kirjoitetussa kielessä. Mutta miten on vaihtoehdon ”Me teemme” laita? Onko se aina hyvä valinta?

Kielessä kiinni

Halpoja ovat eläkeläisen huvit.

Naisemme maailmalla

Suomi-kouluissa opettaa suuri joukko naisia, jotka vaihtavat keskenään kirjallisuutta, laativat opintomateriaalia, erilaisia oppaita suomalaiseen kulttuuriin ja osallistuvat vuosittain opetushallituksen täydennyskoulutukseen.

Entä jos?

Yritin viimeksi kirjoittaa tieteen kielestä. Jos kirjoittaa isoista kysymyksistä, voi olla varma, että saa vastaansa pikkumaista nälvintää ja näsäviisasta oletettujen (kirjoitus)virheiden oikaisua. Niin kävi nytkin.

Globalisointi vai kolonisointi?

Sanalla Selbstkolonialisierung puhujat tunnustivat tekevänsä itse itsestään marginaalisia luopumalla oman kielensä kehittämisestä tieteen kielenä.

Vuoden kynät

Joulunalus on kilpailujen ja palkintojen aikaa. Vuoden kynällä viikko sitten palkitut saivat oman osansa palkinnoista niin sanoakseni pahaa aavistamatta.

Kalenteri, katekismus, kielioppi

Kalenteri, katekismus ja kielioppi jäsentävät elämäämme ja toimintaamme – enemmän tai vähemmän. Kielioppi näistä on muuttuvin ja kiistellyin mutta myös joustavin.

Pakkoenglantia kouluissa

Olen ahdistuneena seurannut taas vauhtiin päässyttä keskustelua ruotsin asemasta Suomen koulujärjestelmässä.

Tieteelliset termit pankkiin!

Sitä mukaa kuin säästö- ynnä muiden rahapankkien maine ja merkitys heikkenevät, pankeista on tullut muilla aloilla yhä tärkeämpiä.

Mitä osaaja osaa?

Osasin pienenä uida ja lukea, ja pian osasin myös ruotsia ja englantia. Osasin varautua pahimpaan tai arvata oikein. Osaajaa minusta ei koskaan tullut.