Montako ämmää virkkeessä
Koulussa opimme, että puhutun kielen ilmaus ”Me tehdään” on virheellinen – ainakin kirjoitetussa kielessä. Mutta miten on vaihtoehdon ”Me teemme” laita? Onko se aina hyvä valinta?
Koulussa opimme, että puhutun kielen ilmaus ”Me tehdään” on virheellinen – ainakin kirjoitetussa kielessä. Mutta miten on vaihtoehdon ”Me teemme” laita? Onko se aina hyvä valinta?
Suomi-kouluissa opettaa suuri joukko naisia, jotka vaihtavat keskenään kirjallisuutta, laativat opintomateriaalia, erilaisia oppaita suomalaiseen kulttuuriin ja osallistuvat vuosittain opetushallituksen täydennyskoulutukseen.
Yritin viimeksi kirjoittaa tieteen kielestä. Jos kirjoittaa isoista kysymyksistä, voi olla varma, että saa vastaansa pikkumaista nälvintää ja näsäviisasta oletettujen (kirjoitus)virheiden oikaisua. Niin kävi nytkin.
Sanalla Selbstkolonialisierung puhujat tunnustivat tekevänsä itse itsestään marginaalisia luopumalla oman kielensä kehittämisestä tieteen kielenä.
Joulunalus on kilpailujen ja palkintojen aikaa. Vuoden kynällä viikko sitten palkitut saivat oman osansa palkinnoista niin sanoakseni pahaa aavistamatta.
Kalenteri, katekismus ja kielioppi jäsentävät elämäämme ja toimintaamme – enemmän tai vähemmän. Kielioppi näistä on muuttuvin ja kiistellyin mutta myös joustavin.
Olen ahdistuneena seurannut taas vauhtiin päässyttä keskustelua ruotsin asemasta Suomen koulujärjestelmässä.
Sitä mukaa kuin säästö- ynnä muiden rahapankkien maine ja merkitys heikkenevät, pankeista on tullut muilla aloilla yhä tärkeämpiä.
Osasin pienenä uida ja lukea, ja pian osasin myös ruotsia ja englantia. Osasin varautua pahimpaan tai arvata oikein. Osaajaa minusta ei koskaan tullut.